1. Ustvarjalno reševanje problemov s pomočjo umetne inteligenceSrečo Zakrajšek, 2025, strokovna monografija Opis: Knjiga USTVARJALNO REŠEVANJE PROBLEMOV S POMOČJO UMETNE INTELIGENCE predstavlja šest sodobnih metod, ki posameznikom, skupinam, organizacijam in izobraževalnim ustanovam pomagajo pri učinkovitem reševanju različnih vrst problemov. Metode niso omejene na področje stroke, temveč so uporabne v podjetništvu, šolstvu, javni upravi, oglaševanju, zdravstvu, novinarstvu in drugod.
Poseben poudarek je na tem, da pri uporabi umetne inteligence ni potrebno poznati zapletenih metod in tehnik kreativnosti. UI (npr. ChatGPT) zbere in strukturira ideje, predlaga možnosti in simulira učinke različnih rešitev. Metode spodbujajo inovativno razmišljanje, sistematičnost, etično presojo in sodelovanje. Knjiga vključuje številne praktične primere z različnih področij in napotke za nadgrajevanje in vrednotenje predlaganih rešitev. Ključne besede: kreativnost, ustvarjalnost, umetna inteligenca, kreativno reševanje problemov, lista atributov, AI simulacija različnih perspektiv Objavljeno v ReVIS: 28.08.2025; Ogledov: 87; Prenosov: 8
Celotno besedilo (1,92 MB) |
2. Metode za ocenjevanje in optimizacijo idej s pomočjo UI : ustvarjalno načrtovanje novih izdelkov in storitevSrečo Zakrajšek, 2025, strokovna monografija Opis: Metode za ocenjevanje in optimizacijo idej s pomočjo UI omogočajo, da se ideje hitro preverijo, izboljšajo in prilagodijo za uspešno izvedbo. Vsaka metoda ima svoj pristop: od analize prednosti in slabosti, debatnega soočenja argumentov, strokovnega pregleda, ustvarjalnega iskanja rešitev brez predsodkov do spodbujanja radikalnih idej s provokativnimi vprašanji. Njihova uporaba sega od poslovnega odločanja in znanstvenih raziskav do inovacij in kreativnih industrij. Pravilna izbira metode je odvisna od cilja analize, zahtevnosti problema in konteksta, pri čemer se metode pogosto dopolnjujejo, da zagotovijo celovit vpogled v kakovost in izvedljivost ideje.
V gradivu so predstavljene metode: Za in proti (Pro in kontra), Med dvema ognjema, Peer Review (medsebojna evalvacija idej), Gordonova tehnika, Provokacija in Šest medalj vrednosti. Pri vsaki metodi so tudi konkretni primeri, izdelani s pomočjo UI, ki so praviloma tudi nadgrajeni ali uporabljeni v kombinaciji z drugimi metodami. Ključne besede: kreativnost, ustvarjalnost, načrtovanje, umetna inteligenca, ocenjevanje, optimizacija, Gordonova tehnika, provokacija, šest medalj vrednosti Objavljeno v ReVIS: 28.08.2025; Ogledov: 81; Prenosov: 0
Celotno besedilo (2,40 MB) |
3. Ustvarjalne metode za analizo, razumevanje in reševanje nalogSrečo Zakrajšek, 2025, strokovna monografija Opis: Ustvarjalne metode so uporabna orodja za boljše razumevanje nalog, iskanje rešitev in razvoj novih idej. Metode Postavljanje vprašanj odpirajo miselni prostor in spodbujajo razmišljanje o problemih z različnih zornih kotov. Tehnika Kaj, če ...? razvija domišljijo in preizkuša možnosti zunaj običajnih okvirjev. SWOT analiza omogoča pregled notranjih in zunanjih dejavnikov uspeha (prednosti, slabosti, priložnosti, nevarnosti), medtem ko Ishikawa diagram (ribja kost) jasno razčleni vzroke za določen problem. Metoda 4xP omogoča razumevanje ideje ali odločitve skozi raziskovanje, izražanje, izmenjavo mnenj in vrednotenje. Uporaba teh metod spodbuja ustvarjalno razmišljanje, povečuje kakovost rešitev in omogoča bolj premišljeno delovanje v izobraževanju, podjetništvu in vsakdanjem življenju. Ključne besede: kreativnost, načrtovanje, umetna inteligenca, analiza, šest univerzalnih vprašanj, SWOT analiza, 4xP, Ishikawa diagram (ribja kost), postavljanje vprašanj Objavljeno v ReVIS: 12.05.2025; Ogledov: 444; Prenosov: 10
Celotno besedilo (2,09 MB) |
4. Ubogi novinarji : zbirka pesmi, esejev, poročil, pisem, ---Srečo Zakrajšek, 2025, umetniško delo Opis: V svetu, kjer se novice zamenjajo hitreje kot vreme, se novinarji pogosto znajdejo v položaju, ki ga nihče ne opazi – razen takrat, ko jih napadejo. So prva linija obveščanja in zadnja tarča kritik. Pišejo v imenu javnosti, a redko kdo piše v njihovem imenu.
Zbirka »Ubogi novinarji« je poskus obrata pogleda. V njej govorijo tisti, ki običajno sprašujejo – in zdaj sami odgovarjajo. Pesmi, eseji, poročila in pisma, zbrane na teh straneh, niso le literarni izraz poklica, temveč pričevanje o pokončnosti, stiski, izgubi in uporu. Med vrsticami utripa izčrpanost in zavezanost, jeza in ponos, tišina in glas. Ključne besede: pesmi, pisma, novinarji, mediji, svoboda izražanja, resnica, umetna inteligenca, ChatGPT Objavljeno v ReVIS: 05.05.2025; Ogledov: 518; Prenosov: 7
Celotno besedilo (673,03 KB) |
5. Metode za spodbujanje idej posameznikov : ustvarjalno načrtovanje novih izdelkov in storitevSrečo Zakrajšek, 2025, strokovna monografija Opis: Umetna inteligenca predstavlja izjemne možnosti ob uporabi različnih metod in tehnik za generiranje idej in njihovih kombinacij. Ta priročnik ponuja pet kreativnih metod, ki pomagajo posameznikom pri ustvarjanju novih idej, reševanju problemov ter načrtovanju izdelkov in storitev. Vsaka metoda oziroma tehnika je opisana skozi praktične primere in prilagojena široki uporabi – od vsakdanjih izzivov do kompleksnih projektov.
V priročniku boste spoznali kako načrtujemo in izvedemo naslednje postopke: Ideje, ki se porodijo posameznikom, Analogija (podobnost, sorodnost), Prisilne povezave, Igre z besedami in Miselni vzorci. Izbira prave metode oz. tehnike je odvisna od specifičnega problema in ciljev, zato priročnik ponuja smernice za izbiro optimalnega pristopa. Cilj je izboljšati sposobnosti načrtovanja, kreativnega razmišljanja in prilagajanja, s čimer lahko preprečimo težave še preden nastanejo ter poiščemo priložnosti tam, kjer jih prej nismo videli. Ključne besede: kreativnost, načrtovanje, umetna inteligenca, ideje, analogija, prisilne povezave, igre z besedami, miselni vzorci Objavljeno v ReVIS: 06.03.2025; Ogledov: 530; Prenosov: 9
Celotno besedilo (2,12 MB) |
6. Ubogi oglaševalci : zbirka pesmi in pisem-apelovSrečo Zakrajšek, 2025, umetniško delo Opis: Svet oglaševanja je poln kontrastov – na eni strani stoji bleščeč sijaj kreativnih idej, ki nas navdušujejo in prepričujejo, na drugi pa sence resničnosti, v katerih ustvarjalci vsakodnevno lovijo ravnotežje med osebnimi vrednotami, profesionalnimi pritiski in zahtevami trga. Zbirka Ubogi oglaševalci razgrinja to dvojnost skozi otožne in optimistične pesmi ter pisma-apele. Vabi vas, da pogledate preko sijoče površine reklamnega sveta in uzrete ljudi, ki ga soustvarjajo – z vsemi njihovimi občutki, sanjami in stiskami. Naj vas nagovori k razmisleku o odgovornosti vseh nas, ki sprejemamo sporočila oglaševalcev, in k iskanju poti, kjer bo ustvarjalnost zares služila dobremu. Ključne besede: pesmi, pisma, apeli, oglaševanje, oglaševalci, umetna inteligenca, ChatGPT Objavljeno v ReVIS: 14.02.2025; Ogledov: 726; Prenosov: 15
Celotno besedilo (458,65 KB) |
7. Inovativne metode za nove perspektive : ustvarjalno načrtovanje novih izdelkov in storitevSrečo Zakrajšek, 2025, strokovna monografija Opis: V hitro spreminjajočem se svetu postajajo inovativne rešitve ključnega pomena za uspeh v osebnem in profesionalnem življenju. Ta priročnik ponuja pet kreativnih metod, ki pomagajo pri oblikovanju novih idej, reševanju problemov in razvoju novih perspektiv. Vsaka metoda je opisana skozi praktične primere in prilagojena široki uporabi – od vsakdanjih izzivov do kompleksnih projektov.
V priročniku boste spoznali metode 6 klobukov, Postavljanje ovir in izzivov, SCAMPER, TRIZ, Design Thinking ter njihovo uporabo v kombinaciji z umetno inteligenco ChatGPT. Izbira prave metode je odvisna od specifičnega problema in ciljev, zato priročnik ponuja smernice za izbiro optimalnega pristopa. Cilj je izboljšati sposobnosti načrtovanja, kreativnega razmišljanja in prilagajanja, s čimer lahko preprečimo težave še preden nastanejo ter poiščemo priložnosti tam, kjer jih prej nismo videli. Ključne besede: kreativnost, načrtovanje, umetna inteligenca, 6 klobukov, postavljanje ovir, postavljanje izzivov Objavljeno v ReVIS: 14.02.2025; Ogledov: 598; Prenosov: 16
Celotno besedilo (1,91 MB) |
8. Priročnik za sestavo ekipe za korporativno video produkcijoAjda Lazar, Laura Lebar, Maja Karlin, 2024, slovar, enciklopedija, leksikon, priročnik, atlas, zemljevid Opis: Priročnik “Ključni kadri za korporativno video produkcijo” je namenjen vsem, ki želijo razumeti organizacijo, vloge in sodelovanje ključnih članov ekipe pri ustvarjanju profesionalnih video vsebin za podjetja. Pokriva ključne vloge, kot so producent, režiser, tehnični direktor in direktor fotografije, ter poudarja njihove naloge, potrebne veščine, kompetence in vrednote. Poleg tega priročnik izpostavlja pomen učinkovite komunikacije, prilagajanja trendom in sodelovanja med interno ekipo ter zunanjimi strokovnjaki. Cilj je zagotoviti vpogled v profesionalno organizacijo ekip, ki uspešno pretvarjajo vizije v kakovostne video izdelke, prilagojene potrebam korporativnega sveta. Ključne besede: korporativna video produkcija, produkcijska ekipa, ključne vloge v produkciji, producent, režiser, tehnični direktor, direktor fotografije, sodelovanje ekipe, kompetence, veščine, profesionalna video vsebina, priročniki Objavljeno v ReVIS: 27.01.2025; Ogledov: 503; Prenosov: 3
Celotno besedilo (1,53 MB) |
9. Možne zlorabe umetne inteligence v študijskem procesu : poročilo o raziskovalni nalogiSrečo Zakrajšek, 2025, končno poročilo o rezultatih raziskav Opis: V okviru projekta Uporaba umetne inteligence (ChatGPT) pri predmetu Vodenje in organizacija medijske produkcije na FUDŠ smo pripravili raziskavo, s katero smo poskušali opredeliti možne zlorabe umetne inteligence v študijskem procesu. S to raziskavo smo nadaljevali in nadgradili naše raziskovalno in praktično delom tem področju iz preteklega študijskega leta.
Opravili smo literaturni pregled stanja, teoretičnih raziskav in poročil o praktičnih problemih in rešitvah. Na podlagi tega smo pripravili tudi anketo med študenti, s katero smo poskušali izvedeti čim več konkretnih podatkov in predlogov od študentov, ki UI aktivno uporabljajo v študijskem procesu.
Rezultati naše raziskave kažejo, da študenti poznajo možne zlorabe UI v študijskem procesu, in tudi predlagajo določene ukrepe, da se to omeji ali prepreči, saj lahko vpliva negativno na študijski proces in povzroča razlikovanje med študenti. Ključne besede: ChatGPT, umetna inteligenca, zlorabe umetne inteligence, medijska produkcija, visokošolsko izobraževanje Objavljeno v ReVIS: 21.01.2025; Ogledov: 551; Prenosov: 16
Celotno besedilo (713,07 KB) |
10. Ustvarjalnost umetne inteligence (ChatGPT) v medijski produkciji : poročilo o raziskovalni nalogiSrečo Zakrajšek, 2025, končno poročilo o rezultatih raziskav Opis: Raziskava se osredotoča na preučevanje vpliva umetne inteligence (UI) na ustvarjanje medijskih vsebin, pri čemer proučuje njen potencial za ustvarjalnost in sodelovanje z ljudmi. Ugotavlja, da UI že zdaj ustvarja kakovostne medijske izdelke, vendar njena ustvarjalnost temelji predvsem na rekombinaciji obstoječih vzorcev, kar omejuje njen inovativni potencial. Sodelovanje med človekom in pa UI pa omogoča sinergijo, ki lahko na nekaterih področjih tudi presega ustvarjalne zmožnosti posameznika, saj združuje hitro generiranje idej in človeško intuicijo.
Kljub obetavnim možnostim uporabe UI raziskava poudarja pomen etičnega nadzora in ohranjanje človeškega vpliva pri ustvarjanju vsebin, da se zagotovi ustrezna kakovost, smiselnost in uporabnost. Prav tako preučuje priložnosti za vključevanje UI v izobraževalne procese, ki spodbujajo ustvarjalnost, kritično razmišljanje in odgovorno uporabo tehnologije. Naloga tako prispeva k razumevanju vloge UI v medijski produkciji ter njenem potencialu in omejitvah pri oblikovanju prihodnosti, ustvarjalnosti in inovacij. Ključne besede: ChatGPT, umetna inteligenca, ustvarjalnost UI, medijska produkcija, visokošolsko izobraževanje Objavljeno v ReVIS: 21.01.2025; Ogledov: 558; Prenosov: 5
Celotno besedilo (514,29 KB) |