1. Igralna terapija pri obravnavi otrok s travmatičnimi izkušnjamiHana Gjerek, 2025, ni določena Opis: Diplomska naloga se osredotoča na raziskovanje vpliva igralne terapije na otroke s travmatičnimi izkušnjami, z namenom globljega razumevanja, kako se travma izraža v otrokovem vedenju in čustvovanju, v otrokovi igri, ter kako terapevtski proces s pomočjo igralne terapije podpira celostno okrevanje. Travma v otroštvu lahko globoko zaznamuje otrokov čustveni, vedenjski in telesni razvoj, zato je terapevtska obravnava, prilagojena njegovemu doživljanju, ključna za predelavo in integracijo travmatičnih dogodkov.
Raziskava temelji na kvalitativni metodologiji in vključuje polstrukturirane intervjuje z devetimi strokovno usposobljenimi terapevtkami, ki pri svojem delu uporabljajo igralno terapijo. S pomočjo tematske analize so bile izluščene ključne kategorije, ki osvetljujejo vedenjske in čustvene znake travme, uporabljene terapevtske pristope, vlogo igre pri zdravljenju ter značilnosti posttravmatske igre.
Rezultati raziskave kažejo, da so najpogostejši odzivi na travmo regresija, umik, agresivnost, motnje v regulaciji čustev ter izrazito ponavljajoča se toga igra. Terapevtke najpogosteje uporabljajo nedirektivno, na otroka usmerjeno igralno terapijo, ki otroku omogoča varen prostor za izražanje in predelavo težkih vsebin. Igra se potrjuje kot ustrezen medij za zdravljenje, saj omogoča dostop do nezavednih vsebin, čustveno regulacijo, telesno integracijo in postopni prehod v razvojno ustrezno igro.
Naloga ponuja dragocen vpogled v terapevtske procese pri obravnavi otrok s travmatičnimi izkušnjami in prispeva k razvoju strokovnega razumevanja uporabe igre kot terapevtskega sredstva. Ključne besede: Igralna terapija, igralni terapevt, travma, travmatična izkušnja, posttravmatska igra, otrok, kvalitativna raziskava. Objavljeno v ReVIS: 10.09.2025; Ogledov: 96; Prenosov: 0
Celotno besedilo (3,63 MB) |
2. Posledice pandemije COVID-19 na otroke z motnjo avtističnega spektra in njihove skrbnike : magistrsko delo študijskega programa druge bolonjske stopnje Avtizem in sorodne motnjeSimona Brajnik, 2025, magistrsko delo Opis: Ukrepi pandemije Covid-19 so močno vplivali na življenje otrok z motnjo avtističnega spektra (MAS) in njihovih skrbnikov. Otroci z MAS potrebujejo ustaljene rutine in predvidljivo okolje, saj jim to zagotavlja občutek varnosti in stabilnosti. Spremembe lahko pri njih povzročijo stisko, poslabšanje simptomov, vedenjskih vzorcev in duševnega zdravja. Magistrska naloga preučuje vpliv pandemije na vedenje, socialne veščine, duševno zdravje ter dostopnost terapevtskih storitev pri otrocih z MAS in njihovih skrbnikih. Cilj je določiti strategije za izboljšanje podpore tej ranljivi skupini v podobnih situacijah v prihodnosti. Poseben poudarek je na prilagoditvah družin in vplivu sprememb na družinsko dinamiko. Teoretični del temelji na pregledu literature o MAS, strukturiranem okolju, stabilnih rutinah, terapevtski podpori in izzivih med pandemijo. Empirični del analizira 25 raziskav (2020–2022), pri čemer so ugotovitve predstavljene tabelarno in grafično s kvalitativno obravnavo podatkov. Rezultati kažejo, da so otroci z MAS in njihovi skrbniki doživeli motnje v rutinah, povečano socialno izolacijo ter izzive pri izobraževanju na daljavo, kar je poslabšalo simptome MAS in duševno zdravje. Skrbniki so se soočali z visokimi ravnmi stresa, kar je negativno vplivalo na družinsko dinamiko. Družine, ki so uvedle prilagoditve, kot so teleterapije in vizualni pripomočki, so izkazale večjo odpornost. Naloga poudarja potrebo po trajnostnih rešitvah, kot so prilagodljive strategije, digitalne in mobilne terapevtske storitve ter inkluzivni šolski programi, ki bi bolje podprli otroke z MAS in njihove skrbnike, zlasti v kriznih situacijah. Ključne besede: motnja avtističnega spektra (MAS), otroci z MAS in pandemija COVID-19, duševno zdravje otrok z MAS, socialni razvoj otrok z MAS, rutine otrok z MAS Objavljeno v ReVIS: 08.09.2025; Ogledov: 116; Prenosov: 2
Celotno besedilo (2,29 MB) |
3. Učinkovitost hidroterapije pri otroku z motnjo avtističnega spektra : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programa prve bolonjske stopnje FizioterapijaNicol Kleva, 2023, diplomsko delo Opis: Teoretična izhodišča: Motnja avtističnega spektra (MAS) je nevrološka razvojna motnja z omejenimi socialnimi interakcijami, težavami v komunikaciji in ponavljajočimi se vedenjskimi vzorci. Zaradi visokih potreb otrok z MAS po senzorno integracijski terapiji in pozitivnih dokazov o učinkovitosti različnih metod je bil raziskan vpliv hidroterapije na te otroke. Hidroterapija združuje elemente razvojno-nevrološke in senzorno-integracijske obravnave. Metode: Sistematični pregled literature je zajemal šest člankov, pridobljenih na različnih bazah: Google Učenjak, PubMed, PEDro, DOAJ, Cobiss, Web of Science in Scopus. Uporabljena je bila deskriptivna metoda s sistematičnim pregledom literature. Iskanje je vključevalo raziskovalne in znanstvene članke v angleškem in slovenskem jeziku, objavljene med letoma 2018 in 2023. Ključne besede za iskanje so bile fizioterapija, avtizem, otrok in hidroterapija v slovenščini ter »physiotherapy«, »autism«, »child« in »hydrotherapy« v angleščini. Rezultati: Z uporabo diagrama PRIZMA smo izvedli postopek zbiranja podatkov, ki je vključeval analizo šestih člankov. Ti članki so bili klasificirani glede na njihovo vsebino o učinkovitosti hidroterapije pri otrocih z motnjo avtističnega spektra. Cilj naloge je bil raziskati vplive hidroterapije in primerjati aktivnosti v vodi z drugimi aktivnostmi na kopnem, hkrati pa so bili identificirani tudi dejavniki, na katere hidroterapija vpliva. Razprava: Analiza študij je pokazala, da ima hidroterapija pozitiven vpliv na otroke z motnjami avtističnega spektra (MAS). Opaženo je bilo izboljšanje motoričnih funkcij, kognitivnih sposobnosti in čustvenega stanja, hkrati pa zmanjšanje stereotipnega vedenja. Te ugotovitve pomembno prispevajo k izboljšanju celovitega življenja otrok z MAS. Ključne besede: fizioterapija, avtizem, otrok, hidroterapija, physiotherapy, autism, child, hydrotherap Objavljeno v ReVIS: 21.08.2025; Ogledov: 231; Prenosov: 5
Celotno besedilo (881,96 KB) |
4. Pravice in obveznosti posvojiteljev in posvojenih otrok v slovenskem pravu : magistrsko deloAna Tia Tratnik, 2025, magistrsko delo Opis: Posvojitev kot institut družinskega prava pomeni eno izmed oblik varstva otrok v slovenskem pravnem redu. Posvojeni otrok se s posvojitvijo v celoti integrira v družino posvojitelja, pri čemer se med njima vzpostavi razmerje, ki je iz pravnega vidika enako razmerju med staršem in otrokom. Zaradi pravnih posledic in narave razmerja posvojitve, posvojitelju in otroku pripadajo enake pravice in obveznosti kot staršem in otrokom. Med drugim pa je zaradi drugačnega dejanskega stanja mogoče sklepati, da posvojitelju in otroku pripadajo tudi dodatne pravice in obveznosti. Te so opredeljene v številnih nacionalnih in nadnacionalnih pravnih virih. Nacionalni pravni viri zajemajo URS, DZ in druge področne zakone, ki določajo pogoje ali ostale vidike posvojitev in obravnavajo pravice in obveznosti udeležencev v razmerju posvojitve. Najpomembnejši nadnacionalni vir pa predstavlja KOP. Določbe v omenjenih aktih sledijo načelu največje koristi otroka, ki mora biti vodilo za odločitve, vezane na otroka. Ustavno varstvo otrok je zagotovljeno v 56. členu URS, posebno varstvo pa se zagotavlja otrokom, za katere starši iz določenih razlogov ne skrbijo. Zaradi posebnega varstva otrok so njihove pravice bolj poudarjene, medtem ko so pri staršu in posvojitelju bolj poudarjene obveznosti zaradi izvrševanja starševske skrbi. Slovenski pravni red in tuje pravne ureditve celovito urejajo pravice in obveznosti posvojiteljev in otrok, pri čemer so si v nekaterih vidikih podobne, v drugih pa se bistveno razlikujejo. Ker je posvojitev redko pravno razmerje, je sodna praksa na tem področju omejena in zajema zgolj posamezne pravice in obveznosti (ali njihove vidike) posvojiteljev in otrok. Ključne besede: posvojitev, posvojitelj, otrok, pravice, obveznosti, družinsko pravo, slovensko pravo Objavljeno v ReVIS: 10.07.2025; Ogledov: 380; Prenosov: 31
Celotno besedilo (1,62 MB) |
5. Spremljanje razvoja otrok v prvem letu starosti v obdobju med 2015–2019 s presejalnim testom Denver II : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programa prve bolonjske stopnje Zdravstvena negaMateja Škof, 2023, diplomsko delo Opis: Teoretična izhodišča V diplomskem delu smo predstavili razvoj enoletnega otroka in kakšni naj bi bili razvojni mejniki pri otroku s starostjo enega leta. Želeli smo predstaviti presejalni test Denver II in ugotoviti ali se razvoj enoletnega otroka s pomočjo presejalnega testa Denver II v obdobju med 2015-2019 spreminja. Metoda Raziskovalni del diplomskega dela je kvantitativen, kar pomeni, da smo podatke črpali iz izvedenih presejalnih testov Denver II. Podatke smo pridobivali tako, da smo naključno izbrali 150 otrok, ki so presejalni test Denver II že izvedli. Izbrali smo si obdobje med 2015-2019. Podatke smo časovno zbirali od 10. 07.–11. 09. 2023. Rezultati Rezultati raziskave so pokazali, da je opaziti razliko v razvoju enoletnega otroka med letoma 2015-2019. Največ težav je bilo v obdobju med 2015-2019 zaznati na področju fine motorike in socializacije. Prav tako so rezultati raziskave pokazali, da je več neuspešnih presejalnih testov opravilo deklet kot dečkov. Razprava Preventivni sistematski pregledi so še kako pomembni za zgodnje odkrivanje otrokovega razvoja ter so bistvenega pomena, saj se lahko veliko prej in pri nekaterih otrocih v ustreznem času odkrije vzroke nepravilnosti in se lahko usmeri v zdravljenje in izboljšanje težav. Vključevanje presejalnega testa Denver II je ključnega pomena, tudi izvedba testa, ki ga opravlja medicinska sestra oz. zdravstveni delavec, je ključna. Ključne besede: otrok, presejalni test, Denver test II, razvoj Objavljeno v ReVIS: 07.07.2025; Ogledov: 298; Prenosov: 2
Celotno besedilo (1,28 MB) |
6. Družbeno stališče do žensk, ki se odločijo za življenje brez otrokJasmina Antić, 2025, ni določena Opis: Čeprav živimo v relativno naprednem času, je materinstvo ena izmed osrednjih vlog, ki se še vedno pričakuje od ženske. Družbeni konstrukti, ki so skozi zgodovino oblikovali takšne vloge, pa vse do današnjega dne vplivajo na stališča družbe do žensk, ki se za otroka ne odločijo. To posledično vodi v družbeno negativno dojemanje teh žensk, kar se mnogokrat manifestira s stigmatizacijo. Družbeni predsodki tako posredno ali neposredno vplivajo na psihično dobrobit žensk v sodobni družbi. V tej perspektivi se zanemarja koncept individualizacije in samostojnih odločitev o ženskem telesu in njenem življenju.
Pregled vpliva družbenih konstruktov na formacijo institucije materinstva je ključen za razumevanje sodobnih stališč družbe do žensk, ki se odločijo za življenje brez otrok. Sodobni družbeni standardi glede materinstva, oblikovani iz arhaično zasnovanih vzorcev, vplivajo na odnos in snovanje stališča družbe do teh žensk, kar se manifestira skozi stereotipe. Pomanjkanje raziskav na tem področju v Sloveniji pa zaznamuje prihodnost slovenske družbe v odnosu do tega pojava. Naša raziskava je bila opravljena na vzorcu 300 odraslih ljudi v Sloveniji. Z uporabo kvantitativne metodologije smo potrdili ali ovrgli zastavljene hipoteze, ki ugotavljajo, kakšno je sodobno stališče družbe do žensk, ki se ne odločijo za otroka, ter kateri družbeno zasnovani konstrukti še danes vplivajo na družbeno stališče. Rezultati raziskave sicer nakazujejo na družbeni napredek in podporo pri individualnih odločitvah, v katerih pa družbeni konstrukt patriarhalne ureditve še vedno delno vpliva na formacijo stališča družbe v odnosu do materinstva ter posledično do žensk, ki se za to ne odločijo. Rezultati nakazujejo tudi na obstoj vzorca žensk, ki se odločijo za življenje brez otrok. Ključne besede: Ženske brez otrok, stigmatizacija, individualizem, družbeni odnos, materinstvo, družbeni konstrukti. Objavljeno v ReVIS: 07.06.2025; Ogledov: 449; Prenosov: 17
Celotno besedilo (1,04 MB) |
7. FIZIOTERAPEVTSKA OBRAVNAVA OTROK S SPINALNO MIŠIČNO ATROFIJOAnja Lenarčič, 2025, diplomsko delo Opis: Uvod in namen: Spinalna mišična atrofija je redka genska bolezen, ki prizadane del
živčnega sistema, zadolženega za premikanje skeletnih mišic. Poznamo štiri tipe bolezni,
vsaka od njih se izraža na drugačen način. Vsem je skupno, da imajo oboleli težave z
motoričnimi funkcijami, lahko tudi z dihanjem in požiranjem. Naloga fizioterapevta je
pravilna izvedba specifičnih vaj in edukacija pacienta o pomembnosti vadbe ter celostne
fizioterapevtske obravnave. Izvaja vadbo za ohranjanje mišične moči in mišičnega
tonusa, da prepreči nadaljnje slabljenje mišic. Metode: Diplomska naloga ima obliko
pregleda literature na temo rehabilitacije otrok s spinalno mišično atrofijo. Vključitveni
kriteriji zajemajo tematiko o rehabilitaciji otrok s spinalno mišično atrofijo, literaturo,
randomizirane in kontrolirane klinične raziskave, napisane v angleškem in slovenskem
jeziku. Rezultati: Pri obravnavi otrok s spinalno mišično atrofijo, je pomembno
vključevanje in celostno sodelovanje multidisplinarnega tima, učinkovitost vadbe in
pomembnost fizioterapevtske obravnave. Uporabnost: Diplomska naloga je namenjena
vsem, ki želijo razumeti potek bolezni, različne možnosti za njeno zdravljenje in potek
fizioterapevtske obravnave pri pacientih, Omejitve: Raziskano področje je potrebno še
dodatnih raziskav, s katerimi bi lahko bolje razumeli razvoj bolezni in možnosti
zdravljenja spinalne mišične atrofije. Ključne besede: Spinalna mišična atrofija, možnosti zdravljenja s SMA, fizioterapevtska obravnava otrok s SMA, razvojno
nevrološka obravnava. Objavljeno v ReVIS: 15.04.2025; Ogledov: 563; Prenosov: 49
Celotno besedilo (1,32 MB) |
8. Pravna zaščita otrok pred nasiljem in ukrepi za varstvo koristi otroka v Republiki Sloveniji : magistrsko deloEva Julija Novak, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava pravno zaščito otrok pred nasiljem in mehanizme, ki v Republiki Sloveniji zagotavljajo varstvo njihovih koristi. V središču raziskave so zakonodajni okviri, kot so Ustava Republike Slovenije, Družinski zakonik in Zakon o preprečevanju nasilja v družini, pri čemer se delo osredotoča na učinkovitost njihovega izvajanja v praksi. Poleg zakonskih določil so analizirani tudi ključni organi in institucije, kot so centri za socialno delo, policija, sodišča in nevladne organizacije, ter njihov prispevek k zaščiti otrok. Poseben poudarek je namenjen multidisciplinarnemu pristopu, ki povezuje pravne, socialne in psihološke vidike zaščite otrokovih pravic. Raziskava vključuje pregled različnih oblik nasilja nad otroki, kot so fizično, psihično in spolno nasilje ter zanemarjanje, pri čemer analizira tudi sodno prakso in statistične podatke o izvajanju zaščitnih ukrepov. Med ključnimi mehanizmi zaščite so nujni odvzem otroka, začasne odredbe in trajnejši ukrepi, kot so omejitev stikov in odvzem starševske skrbi. Ugotovitve kažejo, da so ukrepi v praksi pogosto sproženi prepozno ali pa niso dovolj učinkoviti pri preprečevanju nadaljnjih zlorab. V zaključnem delu so predstavljeni predlogi za izboljšanje sistema varstva otrok v Sloveniji. Ti vključujejo okrepitev preventivnih ukrepov, izboljšano sodelovanje institucij in boljše usposabljanje strokovnih delavcev, ki se ukvarjajo z zaščito otrok. Cilj magistrskega dela je opozoriti na obstoječe pomanjkljivosti in podati konkretne rešitve za boljšo zaščito otrok, ki so izpostavljeni nasilju. Ključne besede: otrok, otrokove pravice, nasilje nad otroki, Ustava Republike Slovenije, Družinski zakonik, družinsko sodišče, ukrepi za varstvo koristi otroka, center za socialno delo Objavljeno v ReVIS: 14.04.2025; Ogledov: 620; Prenosov: 56
Celotno besedilo (667,43 KB) |
9. Vpliv elektronskih naprav na razvoj osnovnošolskih otrok : magistrska nalogaMateja Lomovšek, 2024, magistrsko delo Opis: Namen: Ugotoviti smo želeli, kako uporaba elektronskih naprav vpliva na kognitivni, čustveni, socialni in fizični razvoj osnovnošolskih otrok v Sloveniji ter kako je povezana s tveganjem za digitalno zasvojenost.
Metode: Naša raziskava je temeljila na kvantitativnem pristopu, pri čemer smo uporabili deskriptivno statistiko, korelacijsko analizo, linearno regresijsko analizo, Hi-kvadrat test, Cramerjev V test, in Cronbachov test konsistentnosti.
Rezultati: Večina otrok je elektronske naprave uporabljala manj kot 2 uri na dan. Alternativne hipoteze, ki nam jih je uspelo potrditi s korelacijsko analizo, so pokazale šibek ali zmeren korelacijski koeficient (0,128 < | ρ | < 0,377). Statistična značilnost je bila konsistentno zelo visoka (p = 0,000). Bolj pogoste uporabe elektronskih naprav v večernih urah nam ni uspelo povezati s slabšimi izidi čustvenega razvoja ali težavami s spanjem in koncentracijo. Korelacije so bile zelo šibke (–0,21 < ρ < –0,11), pojasnjena varianca je bila zanemarljiva (0,01 < ρ-kvadrat < 0,05) in tudi Cramerjev V test je bil šibek (0,13 < V < 0,18). Prav tako nam ni uspelo potrditi vpliva demografskih dejavnikov družine na pogostost uporabe elektronskih naprav pri otrocih, saj je bila statistična značilnost Hi-kvadrat testa pri obeh alternativnih hipotezah prenizka. Test vpliva izobrazbe staršev je pokazal nizko statistično značilnost le v kontekstu naše raziskave (p = 0,003), medtem ko je test vpliva vrste družinske strukture, pokazal zelo nizko statistično značilnost (p = 0,342).
Zaključek: Ugotovili smo, da je daljši čas, preživet pred elektronskimi napravami, koreliran z višjim tveganjem za digitalno zasvojenost ter s slabšimi izidi pri kognitivnem in socialnem razvoju osnovnošolskih otrok. Vpliv na fizični razvoj je bil negativen, čeprav nam ga ni uspelo v celoti pojasniti, medtem ko je vpliv na čustveni razvoj ostal popolnoma nepojasnjen. Na podlagi ugotovitev raziskave priporočamo uravnotežen pristop k uporabi elektronskih naprav pri otrocih, tako v domačem kot v šolskem okolju. Ključne besede: elektronske naprave, digitalni mediji, osnovnošolski otroci, razvoj otrok, čas pred zasloni, vpliv tehnologije, demografski vpliv, magistrske naloge Objavljeno v ReVIS: 13.03.2025; Ogledov: 591; Prenosov: 33
Celotno besedilo (2,13 MB) |
10. Kakovost in varnost zdravstvene obravnave otrok na oddelku za intenzivno terapijoKim Krajnik, 2025, ni določena Opis: Izhodišča: Kakovost in varnost pacientov je stvar vseh zdravstvenih delavcev. Zdravstvene organizacije morajo imeti razvito kulturo varnosti. Danes število sprejemov v enote intenzivne terapije otrok narašča in stopnja umrljivosti pada, zato se fokus ciljev in uspešnosti preusmerja s preživetja na kakovost preživetja. Namen raziskave je bil pridobiti podatke o stanju kakovosti in varnosti ter potrebah po izboljšavah, zlasti pri ravnanju z zdravili. Cilj raziskave je bil predstaviti ukrepe za zagotavljanje varnosti in kakovosti, raziskati, kako medicinske sestre zaznavajo varnost in kakovost na področju zdravil, in ugotoviti možnosti za izboljšave. Na podlagi ugotovitev je bil razvit kontrolni seznam.
Metoda: Izvedli smo deset polstrukturiranih intervjujev z medicinskimi sestrami, zaposlenimi na Oddelku za intenzivno terapijo otrok Pediatrične klinike Ljubljana. Intervju je vseboval pet glavnih vprašanj in nekaj podvprašanj. Intervjuvanje smo izvedli v prostorih Pediatrične klinike in so bili glasovno snemani. Za analizo smo jih dobesedno prepisali in izvedli odprto kodiranje.
Rezultati: V kaotičnem okolju intenzivne terapije otrok, kjer so delovni pogoji pogosto zahtevni in stresni, je število odklonov in napak nizko. To nakazuje, da si osebje aktivno prizadeva za dosledno in skrbno izvajanje svojih nalog. Zavedanje medicinskih sester o pomenu poročanja o odklonih predstavlja ključen dejavnik pri izboljševanju varnosti in kakovosti zdravstvene oskrbe, saj omogoča analizo in odpravljanje morebitnih težav ter povečuje učinkovitost procesov.
Razprava: Enota intenzivne terapije otrok je zelo specifično okolje, kjer je potrebno spodbujanje kulture varnosti, poročanje o odklonih, sprejemanje ukrepov in vpeljevanje izboljšav. Pri tem je pomembno dobro vodstvo, ki vodi in motivira svoje zaposlene. Ključne besede: kakovost, varnost, intenzivna terapija otrok, varnost zdravil, kontrolni seznam. Objavljeno v ReVIS: 26.02.2025; Ogledov: 500; Prenosov: 13
Celotno besedilo (1,92 MB) |