1. Vpliv Zakona za urejanje položaja študentov na pravico do državne štipendije : magistrsko deloNaila Sinanović, 2024, magistrsko delo Opis: V tem magistrskem delu je obravnavan vpliv Zakona za urejanje položaja študentov (ZUPŠ-1), sprejetega maja 2022, na pravico do državne štipendije v Sloveniji. Osredotočili smo se na analizo sprememb, ki jih je zakon uvedel, in njihov vpliv na dohodkovni položaj štipendistov. Uvodoma se postavlja v širši kontekst vloga Slovenije kot socialne države, ki zagotavlja socialno varnost preko mreže socialnovarstvenih zavodov, med katerimi imajo centri za socialno delo (CSD) ključno vlogo pri dodeljevanju pravic iz javnih sredstev. Pred sprejetjem ZUPŠ-1 so bili štipendisti, ki so opravljali študentsko delo, pogosto prikrajšani za državno štipendijo zaradi preseganja dohodkovnega cenzusa. ZUPŠ-1 je to spremenil z izvzetjem dohodkov iz študentskega dela do višine 100 % bruto minimalne plače in uvedbo dveh dodatnih dohodkovnih razredov. Raziskovalni del se osredotoča na praktično preverjanje, kako so te spremembe vplivale na štipendiste. Z uporabo metode analize, primerjave in pregleda razpoložljivih podatkov ocenjujemo vpliv ZUPŠ-1 na dohodkovni položaj štipendistov. Delo se zaključuje z ugotovitvijo, da je ZUPŠ-1 korak v pravo smer pri izboljšanju štipendijske politike v Sloveniji, vendar obstaja prostor za nadaljnje izboljšave, zlasti v smislu usklajevanja različnih vrst štipendij in zagotavljanja pravočasnega odločanja o vlogah. Ključne besede: Zakon za urejanje položaja študentov, državna štipendija, socialna varnost študentov, upravni postopek, dohodkovni razredi, pravice iz javnih sredstev Objavljeno v ReVIS: 21.10.2024; Ogledov: 115; Prenosov: 6 Celotno besedilo (2,25 MB) |
2. Vpliv tretjih držav na Zahodnem Balkanu : študija primera Črna goraMatjaž Vidgaj, 2024, magistrsko delo Opis: Območje Zahodnega Balkana velja za zelo nestabilno, kjer je skozi zgodovino zaradi križanja interesov svetovnih ali regionalnih sil potekalo več oboroženih konfliktov. Območje velja za nestabilno tudi zaradi držav s šibkimi državnimi institucijami ter krhkih družbenih razmer kot posledic slabih gospodarskih razmer, korupcije, kriminala in nacionalističnih teženj etničnih skupin. Opisane razmere v državah v regiji predstavljajo plodna tla za pozitivne kot tudi negativne vplive iz različnih držav. Za izvedbo preučevanja vpliva tretjih držav na Zahodnem Balkanu so bile izbrane Rusija, Kitajska in Turčija. Sprva smo opredelili njihovo zunanjepolitično strategijo do Zahodnega Balkana, v nadaljevanju pa tudi identificirali njihovo resnično prisotnost. V študiji primera vpliva teh držav v Črni gori je bilo ugotovljeno, da se Rusija, Kitajska in Turčija za širitev svojega vpliva v Črni gori v veliki večini poslužujejo instrumentov mehke moči. Rusija tu širi svoj vpliv na podlagi zgodovinskih povezav, panslavizma, izkorišča pa tudi pravoslavje kot skupno religijo in pa vprašanje črnogorske identitete. Kitajska svojo mehko moč izvaja predvsem z gospodarskega področja, pri čemer je eno glavnih vodil približevanje trgom EU s Črno goro. Turčija se pri širjenju vpliva v Črni gori naslanja predvsem na svojo zgodovinsko vlogo v regiji, pri tem pa rezultati analize kažejo, da ne gre za poskus obnovitve svojega nekdanjega vpliva iz časa Otomanskega imperija. Državljani držav v regiji Zahodnega Balkana si želijo več stabilnosti, demokracije in hitrejšega gospodarskega razvoja, kar pa upajo, da bodo dosegli s pridružitvijo EU. Glede na trenutne geopolitične razmere in počasno pridruževanje držav Zahodnega Balkana EU bo morala biti mednarodna skupnost pozorna glede razvoja dogodkov na Zahodnem Balkanu, saj bi se z morebitnimi škodljivimi vplivi tretjih držav kaj hitro obnovila krizna žarišča v regiji. Ključne besede: mednarodni odnosi, vpliv, moč, Zahodni Balkan, Črna gora, Rusija, Kitajska, Turčija Objavljeno v ReVIS: 21.10.2024; Ogledov: 91; Prenosov: 8 Celotno besedilo (1,52 MB) |
3. Podnebne spremembe in ustreznost pravne ureditve ukrepov v kmetijstvu : magistrsko deloMartina Šilc Žužek, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo proučuje ukrepe javne politike v kmetijskem sektorju, ki so namenjeni prilagajanju na podnebne spremembe. Namen opravljene raziskave je proučiti ukrepe držav na področju obvladovanja tveganj v kmetijstvu s pomočjo kombinacij opisne, deskriptivno analitične, normativne in primerjalno pravne metode. Cilj dela je identifikacija slabosti dosedanjih ukrepov za obvladovanje posledic podnebnih sprememb v kmetijstvu ter oblikovanje predlogov za njihovo izboljšanje. Analiza pravnih podlag na področju prilagajanja podnebnim spremembam izkazuje, da je ukrepe kmetijske politike mogoče izboljšati. V obdobju zadnjih dvajsetih let se naravne nesreče pojavljajo skoraj vsako leto, pri čemer največ škode povzročijo suše in spomladanske pozebe. Ugotovljeno je, da so naložbe v namakanje, oroševanje, sajenje kultur, ki ustrezajo tipu tal in klimatskemu območju, diverzifikacijo dejavnosti in v druge prilagoditvene ukrepe učinkovite, saj dolgoročno zmanjšajo vpliv posledic naravnih nesreč ter znižajo ceno zavarovanja. Ukrep sofinanciranja zavarovalnih premij je mogoče nadgraditi tako s širitvijo kroga upravičencev kot tudi s spodbujanjem kmetovalcev k skupinskim nakupom zavarovalnih polic, s čimer se omogoči povečanje obsega zavarovanih površin, ugodnejše zavarovalne pogoje ter zmanjša stroške ob nastanku naravnih nesreč tako na ravni kmetijskih pridelovalcev kot države. Ad hoc pomoči zmanjšujejo proaktivno delovanje kmetijskih pridelovalcev, zato je treba jasno opredeliti merila za sprožitev državnih pomoči, ter jih čim bolj zmanjšati. Ukrepi morajo biti dolgoročni, vnaprej znani in stabilni, saj se le tako zagotavlja ohranitev proizvodnje ter prehranske varnosti. Podani predlogi in smernice so namenjeni nacionalnim organom pri oblikovanju ukrepov prilagajanja na podnebne spremembe, s čimer se prispeva k izboljšanju razmer v slovenskem kmetijstvu, kar je za državo strateškega pomena. Ključne besede: obvladovanje tveganj, podnebne spremembe v kmetijstvu, prilagajanje, blaženje, naravne nesreče Objavljeno v ReVIS: 21.10.2024; Ogledov: 66; Prenosov: 1 Celotno besedilo (1,24 MB) |
4. Kosovo Police and its role for peace and stability in the region of South East Europe : doctoral dissertationAgron Hasanaj, 2024, doktorska disertacija Opis: In this doctoral dissertation thesis, we discussed the problem of the Kosovo’s security and the role of the Kosovo Police (KP) since the war of 1998-1999, a time when policing in Kosovo has seen a complete transformation. This dissertation makes a thorough inquiry and draws a roadmap of the KP professional progress and development. We analysed the training and education system and discipline reforms of the KP since its creation on 1999 and its capacities to act in accordance with European police standard ethics. Having in mind the relatively short time since formatted, the research critically examines professional KP gaps in its way of fostering identity and culture of its own. The dissertation explores the existing literature on the subject and aims to expand the research on the field of the Kosovo’s security and its capacity to grant its stable security and export it outside Kosovo, not only to the South East-Europe region. In addition, we evaluated relationships between international and local security actors in Kosovo, revealing the fact that the rivalry, confusion and competition were present for a long time and somehow are still common. Through extensive analysis of laws, reports and official documents, this work attempts to answer the question of how this unusual composition of security forces managed cooperation. Kosovo’s North neighbor - Serbia - with unsparing support of its main allies - Russia and China - has managed to prevent the membership of the Kosovo security institutions on most international security mechanisms, the fundamental one being the membership in the Interpol. This thesis provides recommendations, especially in the fields of training and discipline aspects, intending to reduce the negative effects of relatively short KP experience, while a comprehensive research aspect finds that the possibilities for international co-operation and membership offered to the KP are limited, consequently challenging its effectiveness and professional development in line with European standards. Ključne besede: security, Republic of Kosovo, Kosovo Police, police education, police ethics, law enforcement, security co-operation, European Union Objavljeno v ReVIS: 21.10.2024; Ogledov: 129; Prenosov: 4 Celotno besedilo (4,22 MB) |
5. Načelo nepristranosti in nevtralnosti mediacij v gospodarskih sporih : magistrsko deloJožica Temnikar, 2024, magistrsko delo Opis: Narava delovanja gospodarskih in drugih družb je kompleksna, saj vključuje sistem vsestranskega sodelovanja in prilagajanja. Ljudje pogosto postavljamo svoje želje, cilje in koristi enostransko, kar vodi v nesoglasja, spore in nerešene zadeve v medsebojnem sodelovanju. Glavni cilj gospodarskih družb je zagotoviti čim uspešnejše delovanje, slediti zastavljenim ciljem, trendom in doseganju čim večjega dobička. V primeru spora ali razrešitve nastalega konflikta so gospodarske družbe vse bolj pripravljene aktivno sodelovati v tem procesu ter se zavedajo prednosti gospodarske mediacije. V uvodnem delu raziskave smo sledili zgodovinskemu razvoju mediacije in raziskali različne pristope, tehnike ter veščine, s katerimi se mediatorji srečujejo. Analiza strokovne literature je pokazala, da je mediacijski proces pomemben in dostopen mehanizem za reševanje gospodarskih sporov, kar pozitivno vpliva na poslovno okolje in zmanjšuje obremenitev sodišč. Naša raziskava je pokazala, da se mediatorji in odvetniki zavedajo pomena svoje vloge pri sodelovanju in olajšanju tega načina alternativnega reševanja sporov. Tudi gospodarske družbe so pokazale relativno zadovoljstvo nad procesom mediacije, vendar so izrazile tudi nekatere slabosti, ki so jih doživele kot izzive med postopkom. Intervjuji z odvetniki so nakazali sorazmerno enake zaznave vpliva pomembnosti mediacije v gospodarskih sporih, hkrati so opozorili na ključne pomanjkljivosti, ki se odražajo skozi postopek mediacije. V zaključku naših ugotovitev je bila poudarjena ključna vloga upoštevanja načela nepristranosti in nevtralnosti s strani mediatorjev pri mediacijskem procesu v gospodarskih družbah. Ugotovitve in raziskave so namenjene obravnavi gospodarskih družb, ki so sodelovale v postopku gospodarske mediacije, vendar lahko koristijo vsem, ki se soočajo s to vrsto reševanja sporov. Ključne besede: gospodarski spor, razrešitev konflikta, gospodarska mediacija, alternativno reševanje sporov, mediator, načelo nepristranosti in nevtralnosti Objavljeno v ReVIS: 21.10.2024; Ogledov: 78; Prenosov: 7 Celotno besedilo (1,64 MB) |
6. Medobčinsko sodelovanje in povezovanje (primer Skupne občinske uprave občin v Spodnjem Podravju) : diplomsko deloBarbara Frangež Žinko, 2024, diplomsko delo Opis: Medobčinsko sodelovanje in povezovanje je v slovenskem prostoru prav zaradi velikega števila majhnih občin, ki zaradi vedno več nalog, ki jih država prenaša iz svoje pristojnosti na občine, zelo razširjena oblika sodelovanja. Občine namreč same težko zagotavljajo potrebno strokovnost ter finančna sredstva za opravljanje nalog na različnih področjih. Najbolj razširjeno obliko medobčinskega sodelovanja in povezovanja predstavlja institut skupne občinske uprave (SOU), ki se je v zadnjih letih izredno razširil. Čeprav zakonska podlaga za ustanovitev SOU obstaja že od leta 1993, se je razvoj SOU v Sloveniji razcvetel šele po letu 2006, s spremembo Zakona o financiranju občin. Pionirka med SOU pa je vsekakor Skupna občinska uprava občin v Spodnjem Podravju (SOU SP), ki je začela delovati leta 1999 in je povezala 13 občin, opravljala pa prenesene naloge na štirih področjih (urejanje prostora, varstvo okolja, inšpekcija in gospodarska infrastruktura). Po skoraj 25 letih delovanja je SOU SP skupna občinska uprava z največ vključenimi občinami v Sloveniji, in sicer vključuje 22 občin in zanje opravlja prenesene naloge na osmih področjih. SOU SP je prav tako za svojo organiziranost in delovanje prejela prvo nagrado Sveta Evrope v okviru projekta Najboljše prakse, kar potrjuje, da je medobčinsko sodelovanje in povezovanje v okviru SOU še kako velika prednost, saj občine, ne le, da na ta način optimalno izvajajo naloge svoje lokalne skupnosti, ampak zanje predstavlja tudi hitro, finančno ugodno in praktično rešitev. Ključne besede: lokalna skupnost, lokalna samouprava, občina, medobčinsko sodelovanje, skupna občinska uprava, Skupna občinska uprava občin v Spodnjem Podravju Objavljeno v ReVIS: 02.10.2024; Ogledov: 162; Prenosov: 8 Celotno besedilo (1,70 MB) |
7. Multiplikativni učinek digitalizacije javne uprave na uporabnike storitev : magistrsko deloVera Taneski, 2024, magistrsko delo Opis: Slovenska javna uprava je bila zaradi spremenjenih razmer v svetu, ki jih je povzročil virus COVID-19, primorana prilagoditi poslovanje novim razmeram in pospešiti proces digitalizacije na vseh področjih našega življenja. Za lažje razumevanje magistrskega dela smo pojasnili osnovne pojme, povezane z digitalizacijo, ter poudarili pomembnost digitalne preobrazbe javne uprave in njen multiplikativni učinek na uporabnike storitev javne uprave. Predstavili smo digitalizacijo kot gonilo boljšega javnega upravljanja, strukturne reforme in vpliv digitalizacije na kakovost življenja uporabnikov storitev. Analizirali smo posamezne pravne vire in dokumente Evropske unije in Republike Slovenije s področja digitalizacije. V empiričnem delu naloge smo s pomočjo kvantitativne metode raziskovanja, spletne ankete, poskušali ugotoviti pomen digitalizacije kot temeljnega procesa za razvijanje elektronskih storitev v javni upravi in njen vpliv na življenje uporabnikov storitev. Rezultati raziskave so pokazali, da je pandemija COVID-19 imela opazen vpliv na pospešen proces digitalizacije javne uprave v Sloveniji. Naše ugotovitve kažejo potrebo po nadaljnjem razvoju digitalnih storitev ter zagotavljanju ustrezne pripravljenosti in podpore vsem uporabnikom za izkoriščanje prednosti digitalne preobrazbe. Ugotovitve bodo v pomoč novoustanovljenemu Ministrstvu za digitalno preobrazbo, zakonodajnim organom pri sprejemanju pravnih aktov in subjektom, ki vodijo digitalizacijo, kot priložnost za optimiziranje procesov in sledenje trendom uporabe nove tehnologije. Ključne besede: anketa, COVID-19, digitalizacija, digitalna preobrazba, uprava Objavljeno v ReVIS: 14.08.2024; Ogledov: 350; Prenosov: 51 Celotno besedilo (2,65 MB) |
8. Sistem sferičnega fotografiranja kot novost forenzične znanosti na področju ogledne dejavnosti : magistrsko deloVasja Škorjanc, 2024, magistrsko delo Opis: Ogled kraja kaznivega dejanja je prva oblika preiskovanja, ki nastopi takoj po zaznavi kaznivega dejanja in ima poleg spoznavne vrednosti tudi dokazno vrednost na sodišču. V magistrskem delu se bomo osredotočili predvsem na dokumentiranje ogleda, ki je zlasti z dokaznega vidika izjemno pomembno. Zaradi čim bolj točnega postopka dokumentiranja ogleda se bo v ogled kraja kaznivega dejanja vpeljalo sistem sferičnega fotografiranja, ki ne bo v pomoč le preiskovalcem, ampak tudi sodišču in vsem, ki ne bodo dejansko bili na samem kraju. Tovrstno dokumentiranje bi lahko v prihodnosti nadomestilo nekatera opravila preiskovalcev, kot je skiciranje kraja dejanja, katere natančnost in preglednost je zelo odvisna od izkušenosti preiskovalca. Sistem namreč omogoča izdelavo skice na podlagi zajema podatkov 3D laserskega skenerja. Prav tako bi lahko nadomestilo časovno zamudno izdelavo albuma fotografij. Sistem sferičnega fotografiranja je posebna navidezna resničnost prikazovanja kraja dejanja, ki se preiskuje. Virtualni sprehod skozi kraj dejanja se tako lahko opravi kadarkoli in kolikokrat je to potrebno, ne da bi se pri tem okoliščine spremenile. Preiskovanje in sodni postopki so lahko dolgotrajni vendar se lahko s takim načinom dokumentiranja kraja dejanja vedno znova in znova vrnemo ter sprehodimo čez dejanje, tudi po več letih. Ključne besede: dokumentiranje ogleda, sferična fotografija, 3D kamera, rekonstrukcija Objavljeno v ReVIS: 14.08.2024; Ogledov: 301; Prenosov: 15 Celotno besedilo (2,79 MB) |
9. Mednarodni pogled na izdajanje e-računov v Sloveniji s primerjalnim poudarkom na Hrvaški : magistrsko deloTina Šinkovec, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga o elektronskem izdajanju računov v Sloveniji s primerjalnim poudarkom na hrvaškem zakonodajnem okviru razkriva, da se proračunski uporabniki vse pogosteje odločajo za elektronsko poslovanje. Študija podrobno preučuje razloge za te odločitve in zakonodajno ozadje ter prikazuje kontrast z drugimi državami, z osredotočenostjo na hrvaškem pristopu. Ta študija s pomočjo strukturirane ankete in analize podatkov ocenjuje motive in ovire, s katerimi se soočajo slovenski proračunski uporabniki pri izdajanju e-računov fizičnim osebam in pravnim osebam zasebnega prava. Med slovenskimi proračunskimi uporabniki je bila namreč ugotovljena opazna rast števila izdanih e-računov prejemnikom fizičnim osebam in pravnim osebam zasebnega prava, in sicer z zanemarljivih 24 računov leta 2013 na 1,1 milijona računov do leta 2022, kar kaže na znaten prehod na elektronsko izdajanje računov. Kljub tej rasti pa pomemben segment proračunskih uporabnikov še ni pristopil k tem načinu, saj se jih dobra tretjina še vedno zanaša na tradicionalne metode izdajanja računov. Med tistimi, ki izdajajo e-račune, jih njihovi prejemniki v največji meri prejemajo prek elektronske pošte, le-ta se je izkazala za prevladujoč način pošiljanja e-računov fizičnim osebam, kljub drugim razpoložljivim naprednejšim elektronskim rešitvam. To kaže na različne uporabniške preference in tehnološko poznavanje. Primerjalni del raziskave, vezan na primerjavo s hrvaškim sistemom izdajanja e-računov fizičnim osebam in pravnim osebam zasebnega prava, temelji na kvalitativnih metodah s pregledom zakonodaje, literature in spletnih virov ter izvedenega intervjuja. Ključne besede: elektronsko poslovanje, e-računi, proračunski porabniki, UJP, Hrvaška, FINA Objavljeno v ReVIS: 14.08.2024; Ogledov: 278; Prenosov: 14 Celotno besedilo (1,51 MB) |
10. Diplomacija zadnjega slovesa : magistrsko deloTanja Gašperšič, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo v svoji vsebini predstavlja diplomacijo zadnjega slovesa, ki je izvirna tema iz vrst posebne diplomacije. O diplomaciji zadnjega slovesa se v slovenskem prostoru strokovno ali znanstveno še ne piše, v tujini pa tej tematiki posvečajo veliko več pozornosti pod izrazom pogrebna diplomacija (Funeral diplomacy) ali sožalna diplomacija (Condolence diplomacy). Gre za eno najstarejših posebnih diplomacij. Tematika govori o državnih pogrebnih slovesnosti na najvišjem nivoju mednarodnih državnih voditeljev ali drugih vidnih mednarodno vplivnih oseb, ki so svetu svoj pomemben delež doprinesli na področju kulture, športa, znanstvenih raziskav, človekovih pravic, Nobelovih nagrajencev in podobno, ki so kakorkoli pomembno zaznamovali svetovne dogodke in so nanje tudi odločevalno vplivali. Pri raziskovanju in proučevanju diplomacije zadnjega slovesa je šlo za precej velik besedni izziv, in sicer kako to delo izvirno slovensko poimenovati, vsebinsko pa še vedno ohranjati bistvo, povezano s sožalnimi slovesnostmi državnih vrhov, na katerih pride do visokih srečanj šefov držav, diplomatov, svetovnih vrhunskih športnikov in filmskih estradnikov. Tej tematiki smo dodali še tiste preverjene podrobnosti, ki so pomembno podkrepile in ugotovitve na podlagi raziskovanj, proučevanj in analiz. Magistrsko delo s svojimi posebnostmi v slovensko okolje prinaša tiste izvirne informacije s področij zadnjega slovesa, ki jih je tuja literatura svetovno priznanih avtorjev dolgo časa in podrobno proučevala, mi pa s tem delom spodbujamo, da se bo to raziskovalo in o tem pisalo tudi pri nas. Ključne besede: pogrebna diplomacija, delovna diplomacija, pogrebni vrh, pogrebna slovesnost, diplomacija zadnjega slovesa, sožalna diplomacija Objavljeno v ReVIS: 14.08.2024; Ogledov: 366; Prenosov: 41 Celotno besedilo (4,95 MB) |