1. UPORABA TEORIJE SAMOOSKRBE V PRAKSI ZDRAVSTVENE NEGELuka Markovčič, 2024, ni določena Opis: Teoretična izhodišča: Teorija Dorothee Orem o samooskrbi je zaradi svoje uporabnosti in univerzalnosti ena najpomembnejših in najbolj razširjenih teorij v zdravstveni negi. Temelji na predpostavki, da se mora človek za ohranitev življenja, zdravja in optimalnega delovanja v okviru svojih zmožnosti neprestano truditi. Teorija poudarja temeljni pomen samostojnosti za ohranjanje neodvisnosti posameznika. Človeka opisuje kot celostno bitje, ki deluje na biološki, simbolični in družbeni ravni. Samooskrba se izraža v skrbi zase in za druge, kar vključuje odkrivanje, razvijanje in uporabo virov za razumevanje in zadovoljevanje potreb. Namen raziskave je preučiti vlogo teorije samooskrbe v praksi zdravstvene nege.
Metoda: Raziskava je temeljila na kvalitativnem raziskovalnem pristopu z deskriptivno metodo dela. Za potrebe empiričnega dela so bili zbrani, analizirani in sintetizirani tako primarni kot sekundarni viri. Primarni podatki so bili pridobljeni z intervjuvanjem, kot instrument za zbiranje podatkov je bil uporabljen polstrukturirani intervju.
Rezultati: V raziskavi je sodelovalo šest diplomiranih medicinskih sester, starih med 27 in 59 let. Vse so končale šolanje na zdravstveni fakulteti, ena je opravila tudi magisterij. Intervjuvanke se strinjajo, da teorija samooskrbe poudarja celostno obravnavo pacienta, predvsem pa krepitev njegove samostojnosti. Kot največje izzive navajajo težave z nekooperativnimi, agresivnimi in pasivnimi pacienti, ki jim zaradi pomanjkanja časa in kadra težje zagotovijo personaliziran pristop. Učinkovitost izvajalci zdravstvene nege ocenjujejo na podlagi opazovanja pacientove samostojnosti, motivacije in napredka pri okrevanju po operaciji ali izboljšanja obstoječih negovalnih diagnoz.
Razprava: Na podlagi rezultatov smo ugotovili, da medicinske sestre v procesu zdravstvene nege uporabljajo komunikacijo kot osnovno orodje za pridobivanje vpogleda v pacientovo počutje in oceno njegovega napredka. Kljub prizadevanjem za personaliziran pristop, ki temelji na teoriji samooskrbe – kjer naj bi pacient aktivno sodeloval v procesu obravnave – se pogosto srečujejo z izzivi, kot so nekooperativnost, nezaupanje in agresivnost pacientov. Rezultati kažejo, da je teorija samooskrbe v praksi velikokrat težko uresničljiva, ker aktivna vloga pacienta v procesu nege ni vedno mogoča zaradi različnih psihosocialnih ali fizičnih ovir. Zaradi teh izzivov mora zdravstveno osebje razviti fleksibilne strategije, ki omogočajo čim bolj personalizirano obravnavo ne glede na stopnjo sodelovanja pacienta. Ključne besede: samooskrba, nega, proces zdravstvene nege, samostojnost, medicinska sestra. Objavljeno v ReVIS: 22.12.2024; Ogledov: 589; Prenosov: 29
Celotno besedilo (1,70 MB) |
2. Aplikacija teorije Doroteje Orem pri pacientu s Parkinsonovo boleznijoKarmen Rode, 2024, magistrsko delo Opis: Izhodišča: Parkinsonova bolezen je nevrološka motnja, ki je eden najpogostejših vzrokov za nastanek in razvoj demence. Obravnava pacienta s to boleznijo zahteva individualiziran terapevtski načrt, ki je oblikovan v sodelovanju z multidisciplinarnim timom. Temelj tega je tudi teorija Doroteje Orem, katere koncepti zagovarjajo spodbujanje samostojnosti pacienta s Parkinsonovo boleznijo. Namen raziskave je preučiti načine aplikacije teorije Doroteje Orem pri zdravstveni obravnavi pacienta s Parkinsonovo boleznijo.
Metode: V magistrskem delu smo uporabili kvalitativni raziskovalni pristop z deskriptivno metodo dela. V teoretičnem delu zaključnega dela je bil narejen pregled strokovne in znanstvene literature domačih in mednarodnih avtorjev. Podatke smo pridobili v naslednjih podatkovnih bazah: PubMed, CINAHL, Google Učenjak in SprinerOpen. Primarne podatke za empirični del smo pridobili s tehniko intervjuvanja. Ta je bila izvedena s polstrukturiranim vprašalnikom, ki smo ga oblikovali na podlagi pregleda literature.
Rezultati: V raziskavi, v kateri je sodelovalo enajst intervjuvancev, smo ugotovili, da izvajalci zdravstvene nege ocenjujejo konceptualni model samooskrbe Doroteje Orem kot ustreznega za zdravstveno obravnavo pacientov s Parkinsonovo boleznijo. Ta naj bi še posebej spodbujal samostojnost pacienta pri opravljanju vsakodnevnih aktivnosti, zato je aplikacija teorije Doroteje Orem še posebej uspešna pri pacientih s Parkinsonovo boleznijo. Njena aplikacija se izvaja pri vseh temeljnih življenjskih aktivnostih, sami izidi pa so večinoma uspešni – odvisno od napredka bolezni. Ugotovljeno je bilo, da se večina izvajalcev zdravstvene nege prepoznava kot nosilci oz. izvajalci novih zdravstvenih praks, ki slonijo na teoriji Doroteje Orem, a je spodbudnih okolij v Sloveniji premalo.
Razprava: Pacient s Parkinsonovo boleznijo zahteva kompleksno obravnavo. Pomembno je, da je ta deležen obravnave interdisciplinarnega in multidisciplinarnega tima, ki se nemudoma odzove z individualiziranim terapevtskim načrtom. Sodelovanje v takih timih je zahtevno, še posebej za izvajalce zdravstvene nege, ki kot koordinatorji obravnave sodelujejo tudi s svojci in pacienti. Zato je pomembno, da so ti usposobljeni, imajo mehke veščine, so kritični in poznajo na dokazih podprto prakso. V prihodnje bi bilo mogoče raziskavo razširiti, in sicer v razvoj modela zdravstvene obravnave pacienta s Parkinsonovo boleznijo, ki temelji na teoretičnih konceptih Doroteje Orem. Ključne besede: samostojnost, temeljne življenjske aktivnosti, naklonjenost, uspešni izidi, napredek Parkinsonove bolezni Objavljeno v ReVIS: 28.09.2024; Ogledov: 795; Prenosov: 63
Celotno besedilo (2,65 MB) |
3. Komunikacija in kakovost življenja posameznika po karcinomu v področju ustne votlineBarbara Karanović, 2024, ni določena Opis: Obravnavano temo diplomskega dela smo izbrali, ker menimo, da je karcinom v področju ustne
votline aktualen problem današnjega časa. Zgodnje odkrivanje in napotitev na zdravljenje
karcinoma sta ključnega pomena za zmanjševanje verjetnosti invazivnega zdravljenja in
preživetje. Posamezniki s karcinomom v ustni votlini imajo v anamnezi pogosto označeno
uživanje alkohola in cigaret. Posameznikovo okolje lahko zaznavamo kot pokazatelj, ki
pozitivno ali negativno vpliva na njegovo rehabilitacijo. Vedno več ljudi se srečuje s
karcinomom v področju ustne votline, s tem pa imamo vedno več oseb s traheostomo.
Posamezniki s traheostomo se srečujejo s številnimi težavami pri osnovnih življenjskih
funkcijah. Nekatere od teh težav so dihanje, hranjenje in glasno govorno sporazumevanje.
Rehabilitacija posameznika po odstranitvi karcinoma je dolgotrajen proces, pri tem pa ne
zdravimo samo bolezni, ampak tudi posameznika. Ta se mora soočiti z boleznijo in s
posledicami kirurškega zdravljenja. Že v bolnišnici ugotavljamo, kakšne so pacientove
funkcionalne sposobnosti po posegu. Poleg težav z gibljivostjo se srečuje s težavami hranjenja,
težavo s pljučnimi zmogljivostmi, težavami z govorom, srečamo se tudi s slabim estetskim
videzom. Ravno obraz je najbolj opazen del posameznika in njegove osebnosti. Posameznik
težave z govorom ali izgubo govora enači z izgubo sporazumevanja. Zaradi take izgube je
izpostavljen psihični obremenitvi in tako izgubo lahko čuti kot izgubo svoje osebnosti, kar
lahko vodi v depresijo in družbeno izločitev. Komunikacija je ena od osnovnih potreb vseh nas.
Cilj komunikacije je biti opažen, slišan in sprejet. Rehabilitacija posameznika je usmerjena v
to, da ustvarimo možnost za glasno sporazumevanje. Za posameznika je najbolj pomembno, da
čimprej usvoji eno izmed nadomestnih metod za sporazumevanje.
Z uporabo intervjujev smo poskušali ugotoviti izkušnje in ovire treh posameznikov pri
komunikaciji po odstranitvi karcinoma ter tehnike, ki so se zanje izkazale kot najboljše.
Zanimalo nas je tudi, kako je podpora bližnjih in medicinskega osebja vplivala na njihovo
počutje ter kako zaznavajo lastne spremembe in izkušnje pri samostojnosti. Ključne besede: karcinom, alkohol, kajenje, samostojnost, komunikacija, osebna rast. Objavljeno v ReVIS: 18.06.2024; Ogledov: 898; Prenosov: 7
Celotno besedilo (1,10 MB) |
4. |
5. Mladi in izzivi individualizacije : diplomska nalogaHadisa Džananović, 2021, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo ugotavljali, kako selitev iz države in nadaljevanje življenja v drugi državi vpliva na osamosvajanje mladih. Poudarek raziskave je na mladih, ki so se preselili iz Bosne in Hercegovine v Slovenijo. Zaradi velike gospodarske krize, družbenih in političnih izzivov, s katerimi se Bosna in Hercegovina še vedno spoprijema, je močno upočasnjena gospodarska rast države. To ima izrazit negativen vpliv predvsem na mlade. Nekateri mladi po končani srednji šoli ali fakulteti ostanejo pri starših, ker zaradi nezmožnosti zaposlitve nimajo finančnih sredstev, se pravi, da niso finančno neodvisni za svoje samostojno življenje in ne morejo zapustiti staršev. Zaradi razmer v Bosni in Hercegovini so bili nekateri mladi prisiljeni zapustiti svojo državo in se preseliti drugam. Mladi iz Bosne in Hercegovine vse bolj zapuščajo svojo državo, da bi našli svojo varno prihodnost. Ti mladi iščejo boljšo prihodnost in se dodatno šolajo v drugi državi (Sloveniji). V tej raziskavi uporabljamo kvalitativno metodo, ki temelji na polstrukturiranem intervjuju. V intervjuju sodeluje deset mladih, en fant in devet deklet, starih od 22 do 26 let. V tej diplomski nalogi raziskujemo, na kakšen način je prihod mladih iz Bosne in Hercegovine v Slovenijo vplival na njihovo samostojnost? V nalogi ugotavljamo, da so motivi za odhod mladih iz države posledica želje po nadaljnjem izobraževanju in pridobivanju novih znanj in izkušenj, kar je povezano z ustvarjanjem več življenjskih priložnosti in lažjo zaposlitvijo. Ključne besede: mladost, odraslost, življenjski potek, individualizacija, izobraževanje, pozna samostojnost, brezposelnost, migracije, diplomske naloge Objavljeno v ReVIS: 05.05.2022; Ogledov: 1682; Prenosov: 139
Celotno besedilo (1,18 MB) |
6. Motivacija študentov za študentsko delo : diplomska naloga visokošolskega univerzitetnega študijskega programa prve stopnjeJasmina Sulič, 2013, diplomsko delo Opis: Čas študija je pomembna prelomnica v življenju mladega človeka. To je obdobje, ko je
ekonomsko še vedno odvisen od staršev, vendar pa je to istočasno obdobje dozorevanja in
težnje po neodvisnosti in samostojnosti. Redni študij je v Sloveniji brezplačen. Poleg tega pa
lahko študenti koristijo kar nekaj socialnih transferov države, kot so štipendije,
subvencionirano bivanje, prehrana in prevoz, kar omili finančne obremenitve študentov in
njihovih staršev v času študija. Vendar pa so dohodki, ki jih študenti pridobijo s študentskim
delom, pomemben vir dodatnih sredstev za pokrivanje osnovnih ekonomskih potreb študentov
v času študija. Istočasno pa tudi krepijo njihov občutek samostojnosti in neodvisnosti, ter jim
nudijo možnost pridobivanja delovnih izkušenj, znanj ter oblikovanje kompetenc in
osebnostnih lastnosti in s tem postopen prehod na trg dela. To so tudi ugotovitve kvalitativne
raziskave, ki smo jo izvedli v okviru diplomske naloge. Interpretacija rezultatov nam je jasno
pokazala, da na obseg študentskega dela, poleg dohodka od opravljanja študentskega dela,
pomembno vplivajo tudi drugi dejavniki, kot so pridobivanje novih izkušenj, znanj,
oblikovanje kompetenc, spoznavanje pričakovanja delodajalcev in na sploh vpogled študentov
v svet dela, čeprav večina ne opravlja študentskega dela v smeri študija. Po sprejetju Zakona o
uravnoteženju javnih financ, ki je spremil obračun koncesijske dajatve, je obseg študentskega
občutno upadel, kar je imelo velik vpliv na ekonomski položaj študentov, prav tako pa tudi na
možnost pridobivanja delovnih izkušenj, znanj in kompetenc, kar jim bo kasneje, kot mladim
diplomantom zmanjšalo konkurenčnost na trgu dela in s tem zaposljivost. Zato smo oblikovali
priporočila za zakonodajalce in delodajalce, s katerimi bi študentom omogočili opravljanje
študentskega dela v smeri študija in pridobivanje referenc, ki bi se jih kot mladi diplomanti
lahko poslužili pri iskanju zaposlitve. Ključne besede: študentsko delo, neodvisnost, samostojnost, delovne izkušnje, znanja, kompetence Objavljeno v ReVIS: 29.07.2021; Ogledov: 2311; Prenosov: 109
Celotno besedilo (1,09 MB) |
7. Spodbujanje samostojnosti 1-3 letnih otrok v vrtcu : diplomsko deloIrena Zelinšček, 2017, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo se osredotočili na pomen in spodbujanje samostojnosti 1 – 3 letnih
otrok. Veliko staršev je namreč prepričanih, da je njihov otrok še premajhen, da bi opravljal
določene aktivnosti, ki so primerne za njegovo starost. V teoretičnem pregledu smo opredelili
pojem samostojnost, razvojne mejnike v starosti 1 – 3 let na področju govora, telesnega razvoja,
intelektualnega, socialnega in čustvenega razvoja. Predstavili smo načine kako otroke
spodbujamo k samostojnosti, kaj pomeni, če so starši prezahtevni oziroma popustljivi ter
kakšne vzgojne metode za spodbujanje samostojnosti uporabljajo vzgojitelji v vrtcu. Nadalje je
predstavljena raziskava, ki smo jo izvedli med starši 1-3 letnih otrok, ter vzgojiteljicami v vrtcu.
Preverjali smo, kako starši razumejo in spodbujajo samostojnost otrok, ter ali so njihova
pričakovanja do svojih otrok v tej starosti realna, prezahtevna ali popustljiva. Preverjali smo
tudi kakšna je stopnja samostojnosti 1 – 3 letnih otrok, ki obiskujejo vrtec, in tistih, ki vrtca ne
obiskujejo in kako vzgojiteljice spodbujajo samostojnost otrok v vrtcu. Ugotovili smo, da starši
spodbujajo samostojnost svojega otroka tako, da mu večkrat pokažejo in razložijo neko
aktivnost, ter mu pri tem pomagajo. Rezultati kažejo, da so starši otrok v starosti 1 – 3 let preveč
popustljivi, saj menijo, da je njihov otrok še premajhen za določeno opravilo oziroma aktivnost.
Tako starši, kot tudi vzgojitelji v vrtcu se bojijo za varnost otrok, vendar jim kljub temu
omogočijo samostojno gibanje. Starši otrok, ki ne obiskujejo vrtca pogosto preveč posegajo v
otroško igro in s tem zavirajo otroka, da bi sam prišel do rešitve. Ugotovili smo tudi, da so
otroci, ki obiskujejo vrtec bolj samostojni pri vsakodnevnih opravilih in da se vzgojiteljice v
vrtcu poslužujejo dobrih metod, za spodbujanje otroke k samostojnosti. Rezultati so lahko
uporabni za izobraževanje staršev o zmožnostih otrok in primernem spodbujanju njihove
samostojnosti.
Ključne besede: predšolski otrok, samostojnost, spodbujanje, vzgoja, razvojne faze in mejniki Objavljeno v ReVIS: 28.07.2021; Ogledov: 3675; Prenosov: 162
Povezava na celotno besedilo Gradivo ima več datotek! Več... |
8. Državno-pravna zgodovina Kosova : diplomsko deloNevenka Lučić Stanimirović, 2012, diplomsko delo Ključne besede: Pravna zgodovina, samostojnost države, država Kosovo, Srbi, Albanci, Iliri, Južni Slovani, ZRJ, OZN, Resolucija 1244 Objavljeno v ReVIS: 29.05.2019; Ogledov: 3285; Prenosov: 132
Celotno besedilo (634,95 KB) |
9. Položaj državnega tožilstva v Republiki Sloveniji v razmerju do izvršilne oblasti : magistrsko deloFranci Žohar, 2011, magistrsko delo Ključne besede: državno tožilstvo, izvršilna oblast, samostojnost, učinkovitost, uspešnost, sodišče, policija, kazenski postopek Objavljeno v ReVIS: 03.08.2018; Ogledov: 3705; Prenosov: 150
Celotno besedilo (816,77 KB) |
10. Kosovo - država ali mednarodni protektorat? : magistrska nalogaJure Toman, 2018, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi obravnavamo nastajanje države Kosovo. V prvem delu naloge analiziramo današnjo državo Kosovo z vidika različnih dejavnikov. Na podlagi analize številnih primarnih in sekundarnih virov smo analizirali zgodovinske, geografske in demografske faktorje, prav tako smo analizirali razvoj države, skozi ekonomski, gospodarski in mednarodni vidik Kosova. Prav tako smo analizirali vlogo mednarodne skupnosti pri nastajanju države od začetka devetdesetih let do danes. Skozi raziskovanje smo ugotovili, da se mednarodna skupnost na začetku devetdesetih let ni kosovski krizi posvečala v zadostni meri.Mednarodna skupnost se je na Kosovo osredotočila šele v drugi polovici devetdesetih let, medtem ko se je pogosto izkazovalo, da je bila Organizacija združenih narodov pri reševanju Kosovskega vprašanj neučinkovita.Med drugim se Varnostni svet Organizacije združenih narodov zaradi različnih notranjih interesov stalnih članic, na krize ni odzival pravočasno. Kljub temu velja izpostaviti, da je mednarodna skupnost preko misije KFOR in UNMIK na Kosovu opravila pomembno delo, predvsem z vidika demokratizacije in varnostnega vprašanja. Ključno breme izgradnje demokratične in socialno pravične družbe pa bo na ramenih državljanov Kosova. Obravnavana je tudi pravica Kosova do samoodločbe in reakcije držav na razglasitev neodvisnosti. Skozi raziskovanje je prav tako podana analiza področja pravosodja, carine in notranjih zadev. Tako lahko izpostavimo, da je država kljub začetnim težavam vseeno začela delovati, vendar dejansko danes država še nima popolne suverenosti, saj zaradi številnih nedorečenih zadev in nedokončanega dela ne zmore sama, brez zunanje pomoči, izvajati za državo potrebnih funkcij. Tako lahko sklenemo, da je Kosovo še vedno samostojna država, vendar ne v celoti in je torej protektorat mednarodne skupnosti. Ključne besede: samostojnost, Kosovo, kosovski problem, Velika Srbija, Velika Albanija Objavljeno v ReVIS: 02.08.2018; Ogledov: 3930; Prenosov: 236
Celotno besedilo (1,43 MB) |