Title: | Vpliv telesne vadbe na kognitivne sposobnosti |
---|
Authors: | ID Verbošek, Valerija (Author) ID Pajek, Maja (Mentor) More about this mentor...  |
Files: | MAG_Verbosek_Valerija_2025.pdf (2,25 MB) MD5: 35C022DD3ACBABA8D5E09EF36D8899DB
|
---|
Language: | Slovenian |
---|
Work type: | Master's thesis/paper |
---|
Organization: | UNM FZV - University of Novo mesto - Faculty of Health Sciences
|
---|
Abstract: | Teoretična izhodišča: Pomembni spremembi, s katerima se sooča svetovno prebivalstvo, sta povečanje števila in deleža starejših oseb ter pričakovano podaljševanje življenjske dobe. Ena od posledic staranja je tudi poslabšanje kognitivnih sposobnosti. Kognitivni upad je povezan s povečanim tveganjem za demenco, funkcionalnimi omejitvami in invalidnostjo, zato se povečujejo napori za iskanje metod, s katerimi bi preprečili ali celo izboljšali kognitivno delovanje, funkcionalnost in kakovost življenja nasploh. Telesna aktivnost velja za visoko varovalen dejavnik za ohranjanje kognitivnih sposobnosti pri normalnem staranju možganov, zato je redna telesna vadba eden ključnih določevalcev zdravja v človekovem življenju. Znanstveni dokazi kažejo na učinkovitost telesne dejavnosti pri izboljšanju kognitivnega zdravja skozi celotno življenjsko dobo človeka. Ustrezne gibalne dejavnosti so v predšolskem obdobju ključnega pomena za otrokov gibalni in funkcionalni razvoj ter vplivajo na otrokove spoznavne, socialne ter čustvene sposobnosti in lastnosti. Stopnja učenja in kognitivnega razvoja je na najvišji ravni pri predšolskih otrocih. Predšolsko obdobje je zato eno najprimernejših za seznanjanje otrok z zdravim načinom življenja, saj so otroci v tem razvojnem obdobju izjemno dovzetni za vplive okolja ter za oblikovanje temeljnih življenjskih vrednot in navad, povezanih z zdravim načinom življenja.
Metode: Uporabljena je bila deskriptivna metoda s pregledom literature s področja raziskovanja. Pregledali smo literaturo v podatkovnih bazah PubMed in Springer Link. Za namen raziskave smo uporabili literaturo, ki je bila polno dostopna, v angleškem ali slovenskem jeziku ter izvira iz časovnega obdobja 2012–2022.
Rezultati: Pri pregledu literature smo pridobili 10.558 zadetkov. Po pregledu naslovov in povzetkov smo v podrobnejši pregled vključili 72 zadetkov. V analizo smo vključili 12 zadetkov, ki smo jih prebrali v celoti, in oblikovali tri kategorije: vpliv telesne vadbe na razvoj kognitivnih sposobnosti in učni uspeh otrok in mladostnikov, vpliv telesne vadbe na kognitivne sposobnosti odraslih, vpliv različnih vrst vadbe na kognitivne sposobnosti.
Razprava: Vsako obdobje v življenju je pomembno za razvoj ter kasneje za krepitev in ohranjanje kognitivnih sposobnosti. Stopnja učenja in kognitivnega razvoja je na najvišji ravni pri predšolskih otrocih. Ob tem telesna aktivnost otroku omogoča ustrezen razvoj kognitivnega sistema in oblikuje kognitivno rezervo, to pa pomeni boljše izhodišče za zdravo staranje.
Pri odraslih zmanjšuje stopnjo umrljivosti ter uravnava in nadzira kronične nenalezljive bolezni, s čimer pomembno vpliva na kardiovaskularne dejavnike tveganja, ki so povezani s kognitivno okvaro. Kasneje v življenju telesna aktivnost omogoča ohranjanje kognitivne rezerve in zmanjšuje tveganje za kognitivni upad ter ugodno vpliva na zdravo staranje. |
---|
Keywords: | telesna vadba, kognitivni razvoj, kognitivni upad |
---|
Year of publishing: | 2025 |
---|
PID: | 20.500.12556/ReVIS-11492  |
---|
COBISS.SI-ID: | 227579139  |
---|
Publication date in ReVIS: | 05.03.2025 |
---|
Views: | 181 |
---|
Downloads: | 0 |
---|
Metadata: |  |
---|
:
|
Copy citation |
---|
| | | Share: |  |
---|
Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click
on the title to get all document metadata. |