1. Vpliv investicij v omrežje za prenos električne energije na konkurenčnost notranjega trgaDuška Godina, 2016 Abstract: Eno izmed pomembnejših področij evropske integracije je področje energetike, zato so institucije Evropske unije in posledično države članice v zadnjih dvajsetih letih temu namenile veliko pozornosti. Bistvene značilnosti liberalizacije energetskega trga so sprememba strukture trga, ločitev dejavnosti, dostop tretje strani do omrežij za prenos in distribucijo električne energije in zemeljskega plina, prosta izbira dobavitelja ter ustanovitev neodvisnih regulativnih organov. Postopek liberalizacije že daje vidne rezultate, saj so se veleprodajne cene električne energije in zemeljskega plina znižale, odjemalci pa imajo večjo izbiro. Cilj dokončne vzpostavitve notranjega energetskega trga do leta 2014 pa ni bil dosežen. Velika ovira za trgovanje med državami članicami in vključevanje razpršene proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov je pomanjkanje čezmejnih povezav za prenos električne energije. Intenzivno se razvija proces spajanja trgov, ki blaži učinke povečane proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov energije in zagotavlja pretok električne energije z območja z nizkimi cenami na območje z visokimi cenami. Za nadaljnji razvoj notranjega energetskega trga in doseganje večje povezanosti med državami članicami je pomembno skrbno načrtovanje razvoja omrežij na ravni Evropske unije. Osrednjo vlogo bodo pri tem odigrali projekti skupnega interesa in pravila porabe prihodkov iz naslova dodeljevanja čezmejnih prenosnih zmogljivosti. Found in: ključnih besedah Keywords: električna energija, zemeljski plin, investicije, konkurenčnost, čezmejno povezovanje, notranji energetski trg, energetska omrežja, energetska politika, Evropska unija, magistrske naloge Published: 17.08.2017; Views: 3495; Downloads: 157
Fulltext (1,53 MB) |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. Avtonomnost občin in medobčinsko povezovanje z namenom regionalnega razvojaFranci Žohar, 2016 Abstract: Enote lokalne samouprave so v pretežnem delu razvitega sveta razumljene kot nosilci
lokalnega razvoja. Sočasno pa temeljna listina s področja lokalne samouprave (Evropska
listina lokalne samouprave, Svet Evrope), katere podpisnica je od leta 1995 tudi Slovenija,
predvideva visoko stopnjo avtonomije in odgovornosti za razvoj enot lokalne samouprave.
Občinam v Sloveniji se nalagajo naloge brez ustreznih finančnih sredstev, s čimer slabi
finančno avtonomnost občin in povečuje odvisnost od državnega proračuna. Hkrati pa to
posledično pomeni, da se nekatere naloge slabo opravljajo in izvajajo. Prav tako slovenske
občine nimajo ustreznega lastnega izvirnega finančnega vira, zato se nam pojavlja dvojni
vpliv na povečevanje centralizacije in zmanjšanja avtonomnosti občin, več nalog in enako ali
manj sredstev. Z vsem naštetim se krepi centralizem in zmanjšuje avtonomnost občin. Glede
na navedeno dejstvo smo želeli preveriti, ali medobčinsko povezovanje in sodelovanje lahko
zmanjša navedene učinke oziroma ali lahko krepitev medobčinskega povezovanja in
sodelovanja postopno zmanjšuje centralizem ter sočasno povečuje finančno in dejansko
avtonomnost občin. Sočasno smo preverili, ali je na konkretnem primeru Slovenije možno
preko medobčinskega sodelovanja postopno pričeti graditi vsebinske osnove za kasnejšo
ustanovitev pokrajin.
V sklopu naloge smo potrdili postavljeni hipotezi, da sta lokalna samouprava in upravna
organizacija na nižji ravni neracionalno in neučinkovito organizirani in da medobčinsko
povezovanje in sodelovanje zmanjšuje centralizem ter povečuje avtonomnost občin. Dodali
smo dve hipotezi, s katerima smo pričakovali potrditev soglasij, da je v okviru
medobčinskega povezovanja in sodelovanja lažje in učinkoviteje zagotavljati kadre in
izvajanje nekaterih nalog, ter da bi regije povzročile oblikovanje središč v Sloveniji, ki bi
potencialno postali centri resursov v Sloveniji. Navedeni hipotezi na podlagi statistične
analize anketnih vprašalnikov nista dobili potrditve, kar pomeni, da na področjih, ki jih
izpostavljata navedeni hipotezi, ni soglasja oziroma prevladuje nestrinjanje. Najbližje soglasju
izmed navedenih dodatnih hipotez je hipoteza, ki pravi, da je v okviru medobčinskega
povezovanja in sodelovanja lažje in učinkoviteje zagotavljati kadre in izvajanje nekaterih
nalog, kar lahko kaže na pomembne premike. Področje, ki ga obravnava naslednja hipoteza,
pa je še vedno sredi šibkega spreminjanja v smeri oblikovanja manjših subregij in postopnega
izgrajevanja vsebinskih, družbenih in socioloških, kot tudi ekonomskih temeljev za
ustanovitev pokrajin.
Found in: ključnih besedah Keywords: občine, upravna organiziranost, medobčinsko povezovanje, medobčinsko sodelovanje, reorganizacija, enakomernejši regionalni razvoj, Slovenija, avtonomija, disertacije Published: 28.07.2021; Views: 847; Downloads: 60
Fulltext (6,57 MB) |
8. Sodobna paradigma medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesovSašo Murtič, 2012 Abstract: Medorganizacijsko obvladovanje logističnih procesov v transportu je kompleksna in zahtevna
naloga, ki od udeležencev v procesu izvajanja logističnih postopkov transporta zahteva
specifična znanja, sposobnosti ter poslovne spretnosti. Obseg in vrsta logističnih procesov,
vezanih na transportno dejavnost, je tako širok in zahteven, da smo se v nalogi omejili le na
obravnavo logističnih procesov v cestnem transportu in vanj vključili organizacijo transporta,
povezano s špedicijo in dejavnostmi, ki so nujne za izvedbo transporta. Delno in le teoretično
smo se naslonili na dejavnosti skladišča, postopke nakladanja, prekladanja tovora,
zavarovanja tovora ter nekatere druge ožje vrste logističnih procesov, ki so vezani za
transport. Vsi ti postopki imajo časovno in prostorsko dimenzijo in zahtevajo sposobnost
organizirati delo, poznavanje medorganizacijskih postopkov in povezav, poznavanje in
obvladovanje tujih jezikov, domače in tuje kulture ter poslovnih običajev, poznavanje pravnih
in drugih predpisov ter vrste drugih spretnosti, potrebnih za uspešno medorganizacijsko
obvladovanje logističnih procesov. Gre za logistične aktivnosti, ki tvorijo skupek natančno
načrtovanih, med seboj koordiniranih, reguliranih in kontroliranih storitvenih aktivnosti, ki
povezujejo vse postopke transporta, od pošiljatelja tovora do prejemnika tovora, z že vnaprej
določenim ciljem, da se logistične procese opravi z minimalnimi vloženimi sredstvi ter da se z
minimalnim potencialom maksimalno zadovoljijo zahteve naročnika.
Podatke za preverjanje, analiziranje in pridobivanje odgovorov na vprašanja, povezana s
transportom, smo z neposrednimi stiki in anketno raziskavo pridobili pri podjetjih,
gospodarskih družbah in posameznikih (transportnih organizacijah), ki jim je transport
osnovna dejavnost. Znanstvena, strokovna in druga razpoložljiva literatura je bila v pomoč za
pripravo anketnega vprašalnika. Naša naloga je bila ugotoviti, ali v Sloveniji obstaja enoten
model medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesov v transportni dejavnosti. Žal
so pridobljeni podatki dali relevantne dokaze, da transportne organizacije v Sloveniji nimajo
izdelanega modela enotnega obvladovanja logističnih procesov. Zato smo z raziskavo in
pregledom znanstvene literature, s pregledom dostopnega gradiva podjetij, gospodarskih
družb in posameznikov, ki se ukvarjajo z organizacijo transporta in izvajanjem logističnih
procesov, s pregledom predpisov in posameznih pogodb ter z anketno raziskavo poskušali
dognati stanje medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesov in na podlagi tega
poiskati možnosti za pripravo ustreznega modela, ki bi transportne organizacije povezal in
omogočil enotno medorganizacijsko obvladovanje logističnih procesov.
Za ugotavljanje dejanskega stanja in preverjanje ustreznosti pridobljenih podatkov smo
postavili šest hipotez, ki so bile podlaga za pripravo anketnih vprašanj. Pripravljen anketni
vprašalnik smo po elektronski in klasični pošti pošiljali transportnim organizacijam
(podjetjem, gospodarskim družbam in posameznikom), ki jim je transport osnovna dejavnost.
Odgovore smo prejemali enako. Število prejetih izpolnjenih anketnih vprašalnikov je bilo
zadostno za analizo in preučitev organizacijskega stanja v transportu.
Iz pridobljenega gradiva ter kvantitativne, faktorske in regresijske analize smo spoznali , da
so bile hipoteze pravilno postavljene, rezultati raziskave pa so potrdili našo predpostavko, da
v Sloveniji ne obstaja ustrezen model medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesov
v transportu.
Ugotovili smo, da je pri transportu ljudi in njihove prtljage stanje povsem drugačno, saj
država prek gospodarske zbornice razpiše koncesije za šolske in redne potniške linije in jih
razdeli prevoznikom po ustreznem ključu ali po izpolnjevanju zahtevanih kriterijev. Določen
je postopek izvedbe transporta potnikov in dosežena cena za opravljeno storitev, kar za
transport blaga ni mogoče uporabiti, saj je transport blaga prepuščen trgu ponudbe in
povpraševanja.
Ugotovitve v raziskovalnem procesu so bile podlaga za iskanje novih gradnikov in pripravo
sodobne paradigme, ki bi omogočila izdelavo ustreznega modela. Ocenjujemo, da bi bilo
splošno sprejet in potrjen model mogoče ponuditi vsem udeležencem v transportu v obliki
predpisa, ustrezne edukacije ali kot model uspešne transportne prakse. Država bi lahko prek
gospodarske in obrtne zbornice zagotovila enake možnosti medorganizacijskega obvladovanja
logističnih procesov v transportu in v ta namen pripravila lokacijsko podlago za izvajanje
logistične dejavnosti. Država to lahko naredi z državnim prostorskim načrtom, s katerim bi v
prostor (podobno kot Luka Koper) umestila logistične centre, ki bi omogočili obvladovanje
logističnih procesov in zagotovili vsaj približno enake možnosti vsem udeležencem v
transportni dejavnosti. Slovenija bi lahko delovala kot enotna logistična platforma, kar ji
nedvomno omogoča njena geografska in prostorska umeščenost.
Ugotovitev neurejenega stanja je ustrezna podlaga za reorganizacijo in porazdelitev
transportnega območja ter za ustanovitev organizacije ali združenja, ki bi skrbelo za enotno
medorganizacijsko obvladovanje logističnih procesov. Statistična, faktorska in regresijska
analiza pridobljenih podatkov so dale dovolj podlage in argumentov za pripravo nove
paradigme, ki bi rabila kot vodilo podjetjem, gospodarskim družbam in posameznikom v
medorganizacijskem obvladovanju logističnih procesov. Model medorganizacijskega
obvladovanja logističnih procesov je prispevek znanosti, ki bo poskušal vsaj delno urediti
stanje na tem področju. Zavedamo se, da je to dolgotrajen in nenehno spreminjajoč se proces,
vendar smo prepričani, da je skrajni čas, da vsaj modelno poskusimo pomagati udeležencem v
transportu. Found in: ključnih besedah Keywords: medorganizacijsko povezovanje, obvladovanje logističnih procesov, logistika, model, človeški viri, medsebojna komunikacija, medsebojno zaupanje, paradigma Published: 28.07.2021; Views: 825; Downloads: 57
Fulltext (3,30 MB) |
9. Pridobivanje znanja pripadnikov romske skupnostiIza Jančar Piskernik, 2017 Abstract: Romi so manjšinska etična skupina brez svoje matične države. Zaradi soočanja s specifičnimi
težavami se težko vključujejo v okolje ter s tem posledično tudi v vzgojno-izobraževalni
sistem.
V pričujoči nalogi so predstavljeni osnovni pojmi, s katerimi se srečujemo, ko govorimo o
zgodovini Romov in o njihovi tradiciji.
Na ravni Evropske unije je bilo na temo vključevanja Romov v družbo in izboljšanja
njihovega položaja sprejetih že več dokumentov. V tej nalogi smo se osredotočili predvsem
na novi dokument »Nacionalni program ukrepov Vlade Republike Slovenije za Rome 2017–
2021« ter na popis obstoječih politik v Sloveniji. S tem smo želeli predstaviti dostop Romov
do izobraževalnega sistema ter prikazati veliko število dokumentov, ki jim sledimo. Nimamo
pa realnega zapisa, kaj se dejansko dogaja na terenu, saj je zbiranje podatkov etično sporno,
čeprav je smotrno in pomembno za nadaljnji razvoj romske populacije. Kot primer projekta
smo podrobneje predstavili tekoči projekt »Skupaj za znanje – pridobivanje znanja
pripadnikov romske skupnosti«, ki do leta 2021 poteka pod okriljem Ministrstva za
izobraževanje, znanost in šport. S pomočjo intervjujev smo zbrali podatke o udejanjanju
politik v izobraževalnem sistemu Republike Slovenije. Na koncu so v zaključku podane
ugotovitve in načini za izboljšanje stanja na področju pridobivanja znanja pripadnikov romske
skupnosti. Found in: ključnih besedah Keywords: Romi, izobraževanje, romska skupnost, evropski kohezijski sklad, medresorsko povezovanje, dejavniki uspešnosti, diplomske naloge Published: 29.07.2021; Views: 635; Downloads: 38
Fulltext (1,38 MB) |
10. |