1. Pravo varstva potrošnikov pri spletnem nakupovanju : magistrsko deloMihael Žgajnar, 2025, master's thesis Abstract: Spletno nakupovanje je prineslo številne koristi, a hkrati tudi kompleksne izzive v zvezi z varstvom potrošnikov. Spletni nakupi so v svojem bistvu pogodbe, sklenjene na daljavo, ki jih ureja že klasično pravo varstva potrošnikov. Z razvojem novih načinov in oblik spletnega nakupovanja pa se je tudi samo spletno nakupovanje razvilo do te mere, da zahteva dodatno, posebno obravnavo, obenem pa tudi širšo navezavo na pravna področja, ki sicer niso tako značilno vpeta v pravo varstva potrošnikov, a postajajo bistvenega pomena za potrošnike v digitalnem svetu, to je predvsem varstvo osebnih podatkov. Namen raziskave je analizirati, kako se klasična načela varstva potrošnikov prenašajo na nakupovanje v digitalnem okolju ter kakšni so izzivi in priložnosti za izboljšanje varstva potrošnikov v tem kontekstu. Skozi teoretično analizo in empirične primere delo prispeva k boljšemu razumevanju tega kompleksnega problema – od tradicionalnega teoretičnega okvira prava varstva potrošnikov v Sloveniji in Evropski uniji do posameznih vidikov tveganja za potrošnika na področju spletnega nakupovanja. Magistrsko delo izpostavlja pravico do odstopa od pogodbe, uveljavljanje stvarnih napak, garancijo ter stroške, ki v teh primerih lahko bremenijo potrošnika, reševanje sporov, informiranost potrošnikov in nepoštene poslovne prakse. Obravnava tudi varstvo potrošnikovih osebnih podatkov in nevarnosti spletnih transakcij. Nazadnje razišče najnovejše razvojne trende na področju spletnega nakupovanja in tehnologije, ki bi utegnile v bližnji prihodnosti pomembneje vplivati na digitalno okolje, predvsem razvoj umetne inteligence in interneta stvari, pri čemer se izkaže, da je Evropska unija gonilna sila pri razvoju novega prava varstva potrošnikov v Evropi. Delo na razumljiv način ponudi oris potrošniškega prava v digitalnem svetu kot posebni sferi, ki se je oblikovala znotraj tradicionalnega potrošniškega prava. S tem spodbuja nadaljnjo strokovno razpravo in zavedanje, da bomo morali pri razvijanju novih rešitev začeti izhajati primarno iz digitalnega sveta in ne zgolj iskati analognih rešitev, ki že delujejo v fizičnem svetu. Prav tako tudi laični javnosti ponudi celovit pregled tematike in nek Keywords: spletno nakupovanje, potrošniško pravo, digitalni svet, umetna inteligenca, internet stvari, osebni podatki, nepoštena poslovna praksa, reševanje sporov Published in ReVIS: 26.06.2025; Views: 38; Downloads: 1
Full text (2,80 MB) |
2. Vloga digitalnih vplivneže v v prodaji v sodobni družbi : magistrska nalogaŽiga Muha, 2025, master's thesis Abstract: Namen magistrske naloge je bil raziskati vpliv digitalnih vplivnežev na sledilce in ugotoviti njihovo vlogo pri nakupnih namerah potrošnikov. Skozi raziskovanje smo ugotovili, da aktivnosti digitalnih vplivnežev ne vplivajo močno na nakupne namere potrošnikov. Digitalni vplivneži vplivajo na nakupne namere potrošnikov predvsem s svojo verodostojnostjo, dobro vsebino ter popusti, ki jih zagotavljajo. Na dojemanje vpliva digitalnih vplivnežev pri nakupnih namerah potrošnikov najbolj vpliva starost, saj je mlajšim bolj pomembna strokovnost, nepristranskost in iskrenost digitalnih vplivnežev ter da se lahko poistovetijo z njimi glede podobnih vrednot in okusa. Na zaupanje kupcev v določeno blagovno znamko lahko digitalni vplivneži s svojimi aktivnostmi vplivajo na način, da za določen izdelek ponudijo popust, prav tako pa mora biti jasno razvidno, da digitalni vplivnež uporablja izdelek ali storitev v njegovem vsakdanjem življenju. Keywords: digitalni mediji, družbena omrežja, digitalni vplivneži, blagovna znamka, spletno nakupovanje Published in ReVIS: 28.03.2025; Views: 371; Downloads: 7
Full text (4,44 MB) |
3. |
4. Kolektivno varstvo pravic potrošnikov pri spletnem nakupovanju : magistrsko deloŠpela Bohinec, 2024, master's thesis Abstract: V magistrskem delu smo obravnavali temo kolektivnega varstva potrošnikov pri spletnem nakupovanju s poudarkom na ugotovitvi stopnje poznavanja tega področja s strani potrošnikov v Evropski uniji. V prvem delu magistrskega dela smo opredelili in predstavili predmet in probleme raziskovanja ter temeljne pojme, ki so vezani na obravnavano tematiko. Opredelili smo normativno ureditev varstva potrošnikov tako na individualni kot tudi na kolektivni ravni, pri čemer smo se osredotočili na sekundarne pravne akte Evropske unije in zakonodajo v Republiki Sloveniji. Predstavili smo potrošniške organizacije in javne zavode, ki lahko pomagajo pri reševanju potrošniških sporov ter pripomorejo k informiranju potrošnikov s področja uveljavljanja njihovih pravic. Pregledali smo možnosti, ki jih imajo potrošniki pri reševanju sporov s ponudniki, tudi alternativne načine reševanja sporov, proučili pa smo še obstoječo sodno prakso. Analizirali smo rezultate opravljenih raziskav, ki so nam pomagale pri iskanju odgovorov na raziskovalna vprašanja, pri čemer smo se osredotočali na ankete in raziskave, ki so bile opravljene med potrošniki na temo nakupovanja in varovanja potrošniških pravic v Evropski uniji. Opravili smo anketo, s pomočjo katere smo analizirali rezultate o potrošniških navadah in obnašanju potrošnikov ter samem poznavanju njihovih pravic. V magistrskem delu smo ugotovili, da je (kolektivno) varstvo potrošnikov normativno obširno urejeno in se stalno dopolnjuje, s tem pa se izboljšuje tudi nivo varstva pravic potrošnikov v Evropski uniji. Pomanjkljiva pa je informiranost oziroma seznanjenost potrošnikov s svojimi pravicami in mehanizmi, ki jih lahko uporabijo za reševanje potrošniških individualnih in skupinskih sporov. Keywords: potrošnik, kolektivno varstvo potrošnikov, spletno nakupovanje, zastopniška tožba, skupinska tožba Published in ReVIS: 04.12.2024; Views: 494; Downloads: 33
Full text (1,80 MB) |
5. |
6. |
7. Navade potrošnikov in njihovo spreminjanjeNataša Štefanič, 2024, not set Abstract: Navade podzavestno ustvarimo, ker brez pretiranega razmišljanja izvajamo dejanja, ki jih je treba opraviti. Razumevanje navad potrošnikov pa pomaga tržnikom prepoznati nove priložnosti oziroma ustvariti izdelke in storitve, ki bolje izpolnjujejo potrebe in želje potrošnikov – zaradi njihovega zadovoljstva pa se seveda povečuje tudi prodaja.
Magistrsko delo je razdeljeno na teoretični in empirični del. V teoretičnem delu smo preučili osnovne pojme, kot so potrošnik in vedenje potrošnikov, ter predstavili nakupni proces potrošnikov, glavne vplive na nakupno vedenje, vrste potrošnikov ter pojasnili, kako se navade potrošnikov spreminjajo glede na spremenjene gospodarske razmere. V empiričnem delu smo se osredotočili na razvoj spletnega nakupovanja ter na navade sodobnih potrošnikov na spletu, še posebej med epidemijo covida-19. Skozi empirični del smo ugotovili spreminjanje navad potrošnikov na spletu. Pri tem smo še posebej proučevali, kako nakupujejo potrošniki glede na spol, starost, izobrazbo in kraj, kjer živijo, ter kako se spreminjajo prihodki trgovine na drobno po pošti ali po spletu glede na preučevano obdobje. Na osnovi proučevanih podatkov smo ugotovili povezavo med obsegom spletnega nakupovanja in višino BDP na prebivalca ter ugotovili, da slovenski nakupovalci v primerjavi z nakupovalci EU v povprečju manj nakupujejo preko spleta. Spoznali smo tudi, da se navade spreminjajo zaradi kriznih razmer pa tudi zaradi tehnološkega napredka. Keywords: nakupni proces, potrošnik, navade potrošnikov, odločanje potrošnikov, spletno nakupovanje Published in ReVIS: 09.06.2024; Views: 1114; Downloads: 26
Full text (872,50 KB) |
8. |
9. |
10. Black friday - fenomen črnega petkaAleš Simončič, 2022, undergraduate thesis Abstract: Diplomska naloga se osredotoča na značilnosti nakupovanja (predvsem spletnega) in vedenja kupcev na črni petek ali s tujko Black Friday. Črni petek velja za začetek sezone prazničnih nakupov. Vse več ljudi nakupuje po spletu, še posebej v času, ko je bila in je še večina trgovin zaprtih zaradi pandemije koronavirusne bolezni covid-19. Glavni namen diplomske naloge je ugotoviti, kakšni motivacijski nagibi vodijo kupce, da čedalje bolj nakupujejo na črni petek. Med drugim nas je zanimalo tudi, ali so artikli na črni petek res znižani ali nas trgovci le zavajajo. Podatke bomo primerjali z nakupi na črni petek v ZDA in v nekaterih evropskih državah. Kupcem želimo podati napotke za nadaljnje nakupovanje in vedenje pri nakupih na črni petek, trgovcem pa nekaj priporočil za spletno oglaševanje. Da bi si odgovorili na vsa vprašanja, bomo izvedli raziskavo, s katero bomo med drugim ugotovili, koliko so potrošniki zapravili za nakupe na črni petek, s kakšnim namenom so nakupovali in ali je v zadnjih letih opazen porast nakupov. Keywords: črni petek, spletno nakupovanje, vedenje kupca, motivacijski dejavniki, varno nakupovanje, zavajanje kupcev Published in ReVIS: 25.02.2022; Views: 3548; Downloads: 82
Full text (2,09 MB) |