1. Vpliv tretjih držav na Zahodnem Balkanu : študija primera Črna goraMatjaž Vidgaj, 2024, master's thesis Abstract: Območje Zahodnega Balkana velja za zelo nestabilno, kjer je skozi zgodovino zaradi križanja interesov svetovnih ali regionalnih sil potekalo več oboroženih konfliktov. Območje velja za nestabilno tudi zaradi držav s šibkimi državnimi institucijami ter krhkih družbenih razmer kot posledic slabih gospodarskih razmer, korupcije, kriminala in nacionalističnih teženj etničnih skupin. Opisane razmere v državah v regiji predstavljajo plodna tla za pozitivne kot tudi negativne vplive iz različnih držav. Za izvedbo preučevanja vpliva tretjih držav na Zahodnem Balkanu so bile izbrane Rusija, Kitajska in Turčija. Sprva smo opredelili njihovo zunanjepolitično strategijo do Zahodnega Balkana, v nadaljevanju pa tudi identificirali njihovo resnično prisotnost. V študiji primera vpliva teh držav v Črni gori je bilo ugotovljeno, da se Rusija, Kitajska in Turčija za širitev svojega vpliva v Črni gori v veliki večini poslužujejo instrumentov mehke moči. Rusija tu širi svoj vpliv na podlagi zgodovinskih povezav, panslavizma, izkorišča pa tudi pravoslavje kot skupno religijo in pa vprašanje črnogorske identitete. Kitajska svojo mehko moč izvaja predvsem z gospodarskega področja, pri čemer je eno glavnih vodil približevanje trgom EU s Črno goro. Turčija se pri širjenju vpliva v Črni gori naslanja predvsem na svojo zgodovinsko vlogo v regiji, pri tem pa rezultati analize kažejo, da ne gre za poskus obnovitve svojega nekdanjega vpliva iz časa Otomanskega imperija. Državljani držav v regiji Zahodnega Balkana si želijo več stabilnosti, demokracije in hitrejšega gospodarskega razvoja, kar pa upajo, da bodo dosegli s pridružitvijo EU. Glede na trenutne geopolitične razmere in počasno pridruževanje držav Zahodnega Balkana EU bo morala biti mednarodna skupnost pozorna glede razvoja dogodkov na Zahodnem Balkanu, saj bi se z morebitnimi škodljivimi vplivi tretjih držav kaj hitro obnovila krizna žarišča v regiji. Keywords: mednarodni odnosi, vpliv, moč, Zahodni Balkan, Črna gora, Rusija, Kitajska, Turčija Published in ReVIS: 21.10.2024; Views: 168; Downloads: 15 Full text (1,52 MB) |
2. Diplomacija zadnjega slovesa : magistrsko deloTanja Gašperšič, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo v svoji vsebini predstavlja diplomacijo zadnjega slovesa, ki je izvirna tema iz vrst posebne diplomacije. O diplomaciji zadnjega slovesa se v slovenskem prostoru strokovno ali znanstveno še ne piše, v tujini pa tej tematiki posvečajo veliko več pozornosti pod izrazom pogrebna diplomacija (Funeral diplomacy) ali sožalna diplomacija (Condolence diplomacy). Gre za eno najstarejših posebnih diplomacij. Tematika govori o državnih pogrebnih slovesnosti na najvišjem nivoju mednarodnih državnih voditeljev ali drugih vidnih mednarodno vplivnih oseb, ki so svetu svoj pomemben delež doprinesli na področju kulture, športa, znanstvenih raziskav, človekovih pravic, Nobelovih nagrajencev in podobno, ki so kakorkoli pomembno zaznamovali svetovne dogodke in so nanje tudi odločevalno vplivali. Pri raziskovanju in proučevanju diplomacije zadnjega slovesa je šlo za precej velik besedni izziv, in sicer kako to delo izvirno slovensko poimenovati, vsebinsko pa še vedno ohranjati bistvo, povezano s sožalnimi slovesnostmi državnih vrhov, na katerih pride do visokih srečanj šefov držav, diplomatov, svetovnih vrhunskih športnikov in filmskih estradnikov. Tej tematiki smo dodali še tiste preverjene podrobnosti, ki so pomembno podkrepile in ugotovitve na podlagi raziskovanj, proučevanj in analiz. Magistrsko delo s svojimi posebnostmi v slovensko okolje prinaša tiste izvirne informacije s področij zadnjega slovesa, ki jih je tuja literatura svetovno priznanih avtorjev dolgo časa in podrobno proučevala, mi pa s tem delom spodbujamo, da se bo to raziskovalo in o tem pisalo tudi pri nas. Keywords: pogrebna diplomacija, delovna diplomacija, pogrebni vrh, pogrebna slovesnost, diplomacija zadnjega slovesa, sožalna diplomacija Published in ReVIS: 14.08.2024; Views: 445; Downloads: 47 Full text (4,95 MB) |
3. Ustavnosodno varstvo človekovega dostojanstva : magistrsko deloTaja Anžel, 2024, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava človekovo dostojanstvo kot neodtujljivo in prirojeno vrednost slehernega človeškega bitja, obravnavano z vidika ustavnosodnega varstva. Človekovo dostojanstvo danes razumemo kot temeljno vrednoto, ki mora biti ustrezno pravno varovana v vseh demokratičnih pravnih ureditvah. Čeprav pojem človekovega dostojanstva pravzaprav nikjer ni eksplicitno pojasnjen, se vendarle odraža v številnih določbah, ki se nanašajo na človekove pravice in temeljne svoboščine. V magistrskem delu smo uporabili metode družboslovnega raziskovanja, metodo zbiranja, opisno ali deskriptivno metodo, primerjalno oziroma komparativno metodo, analitično metodo, sintetično metodo ter metodo kompilacije in zgodovinsko metodo, pri čemer smo največji poudarek dali analitični metodi, s katero smo analizirali nacionalno zakonodajo Republike Slovenije ter ustavno sodno prakso Republike Slovenije in sodno prakso v mednarodnem pravu. Temeljni namen magistrskega dela je ugotoviti medsebojno povezanost človekovega dostojanstva s človekovimi pavicami ter preveriti, kako je človekovo dostojanstvo pravno zavarovano v slovenskem pravnem redu in pravnem redu Evropske unije. V ta namen analiziramo številne odločbe Ustavnega sodišča Republike Slovenije, kakor tudi sklepe in sodbe Evropskega sodišča za človekove pravice, ki so za države pravno zavezujoče. Države imajo tako dolžnost in obveznost, da sodbe ESČP izvršijo v svojem pravnem redu. Keywords: človekovo dostojanstvo, človekove pravice, Evropsko sodišče za človekove pravice, Ustavno sodišče, odločbe Published in ReVIS: 14.08.2024; Views: 397; Downloads: 25 Full text (1,08 MB) |
4. Vpliv prvih dam v ameriški politiki v modernem in postmodernem obdobju : doktorska disertacijaSanja Rokvić, 2024, doctoral dissertation Abstract: Vpliv prvih dam Združenih držav Amerike predstavlja osupljivo unikatno singularnost v kontekstu političnega in diplomatskega dogajanja. Na teh področjih posameznica, ki ni izvoljena, s pomočjo svojega tima, ki sinhronizira način in področja njenega delovanja, učinkovito manevrira s posebno vlogo, ki nosi s seboj vso pravno odgovornost, čeprav za svoje delo ni plačana. Njihova prisotnost v javnosti simbolizira vlogo »matere naroda«, temu posledično je njihov ugled zelo dragocen. Skozi zgodovino se je njihova vloga neprestano spreminjala. Preoblikovala se je do te mere, da je prva dama znala prevzeti tudi vlogo, ki jo ima njen soprog, kar je bila posledica številnih zgodovinskih dogodkov, družbenih sprememb, medijskega vpliva in tudi njenega osebnega interesa. Prva dama ni nasprotovala političnim interesom svojega soproga, temveč je dosledno delovala v smeri krepitve njegovega političnega vpliva. Njeno prizadevanje je bilo usmerjeno k moževi podpori, pridobivanju novih volilcev in oblikovanju pozitivne javne podobe, kar je nedvomno velik prispevek pri utrjevanju njegovega političnega vodstva v državi. Z natančno analizo njihovih projektov in medijske strategije ter zgodovinskega, psihološkega in sociološkega vidika delovanja prvih dam od Eleanor Roosevelt do Melanie Trump lahko nedvomno podamo sklep, da je vsaka izmed njih brez dvoma izrisala svoj edinstveni pečat pri oblikovanju izboljšane družbe. Keywords: prva dama, vpliv, Bela hiša, predsednik, Združene države Amerike, medijski predstavniki, »press framing« Published in ReVIS: 14.08.2024; Views: 361; Downloads: 23 Full text (7,02 MB) |
5. Vloga Svetovne banke na Zahodnem Balkanu : magistrsko deloPatricija Firbas, 2023, master's thesis Abstract: V magistrskem delu obravnavam vlogo Svetovne banke na Zahodnem Balkanu. Predstavim vse države Zahodnega Balkana skozi tranzicijsko pot v Evropsko unijo, z izjemo Hrvaške, ki je že članica Evropske unije. Raziskala sem mednarodni in diplomatski vidik te poti; podrobneje sem ga raziskala s pomočjo raziskovalnih vprašanj. Pri tem sem uporabila opisno metodo statičnega makroekonomskega raziskovanja in kombinacijsko ter destruktivno razlagalno metodo. S pomočjo dualnega sklepanja sem povzela ključne ugotovitve ter jih utemeljila na podlagi odgovorov na poglavitna raziskovalna vprašanja. Namen in cilj magistrskega dela obsega raziskavo programa Zelene agende za Zahodni Balkan ter podrobno proučitev držav Zahodnega Balkana, glede višine finančne pomoči ter glede na to katere države Zahodnega Balkana so prejele več finančne pomoči ter zakaj. Svoje ugotovitve sem povzela s pomočjo uvedbe Programa zelenih gospodarskih reform ter podala rešitve s pomočjo gospodarske zelene reforme, ki so namenjene oblikovanju nacionalnega soglasja o strukturnih izzivih za gospodarstvo in dajanju prednostnih reform po vseh državah Zahodnega Balkana. V magistrskem delu sem ugotovila, da je Program zelenih gospodarskih reform moral oceniti prehod na bolj okolijsko trajnostno, krožno in nizko ognjiščno gospodarstvo na Zahodnem Balkanu. V ta namen bo nujno potrebno v programih gospodarskih reform, v skladu z izvajanjem evropskega semestra, vključevati kazalnike o ciljih trajnostnega razvoja in učinkovitosti virov. Na primer, pregled učinkovitih virov, o katerem Zahodni Balkan delno že poroča, bi lahko uporabili za pridobivanje informacij o njihovem prehodu na model trajnostne gospodarske rasti. V sklepnih ugotovitvah povzemam, da so bile države Zahodnega Balkana skozi tranzicijsko pot na poti v Evropsko unijo deležne finančne pomoči Svetovne banke, s pomočjo katere so lahko uvedle potrebne spremembe in programe zelenih gospodarskih reform, ki so pripomogle k trajnostnem razvoju Zahodnega Balkana. Keywords: širitev Evropske unije, Zahodni Balkan, Zelena agenda za Zahodni Balkan, trajna gospodarska rast, gospodarska reforma, skupni enotni trg, Svetovna banka, Agenda za trajnostni razvoj do leta 2030 Published in ReVIS: 18.01.2024; Views: 818; Downloads: 32 Full text (1,63 MB) |
6. Primerjava ljubljanskega kongresa 1821 in slovenskega predsedovanja Svetu Evropske unije 2021 : magistrsko deloJanja Vidgaj, 2023, master's thesis Abstract: Kongres Svete alianse je glavno mesto takratne Vojvodine Kranjske leta 1821 postavil v središče najaktualnejšega evropskega političnega dogajanja. V Ljubljani so se poleg avstrijskega cesarja Franca I., ruskega carja Aleksandra I. in neapeljskega kralja Ferdinanda I. zbrali številni diplomati in drugi visoki gostje, okoli petsto ministrov in predstavnikov Francije, Velike Britanije, Prusije ter posameznih italijanskih držav. Idejni vodja in povezovalec kongresa je bil avstrijski kancler, knez Metternich. Ljubljana je tako za nekaj mesecev postala središče odločanja o ključnih vprašanjih evropskega miru. Ljubljanski kongres je bil zagotovo največji diplomatski dogodek na slovenskih tleh vse do leta 2008, ko je Slovenija prevzela zelo pomembno in odgovorno nalogo v mednarodni skupnosti ter prvič predsedovala Svetu Evropske unije in kot predsedujoča organizirala vrsto pomembnih srečanj. Vodila je skupnost 27 držav in skoraj pol milijarde ljudi. Izkoristila je izjemno zgodovinsko priložnost, saj je bilo to prvo predsedovanje katerekoli države članice iz širitve leta 2004 in prvo predsedovanje katere od slovanskih držav Svetu EU nasploh. Prav v letu, ko smo obhajali 200. obletnico ljubljanskega kongresa, je Slovenija že drugič predsedovala Svetu EU in 1. julija 2021, teden dni po svojem 30. rojstnem dnevu, prevzela svoje drugo predsedovanje Svetu Evropske unije. Keywords: ljubljanski kongres 1821, Sveta aliansa, predsedovanje Slovenije Svetu EU 2008, predsedovanje Slovenije Svetu EU 2021, Lizbonska pogodba, diplomacija Published in ReVIS: 09.10.2023; Views: 892; Downloads: 27 Full text (926,58 KB) |
7. Slovenski model igralništva v mednarodnem kontekstu : predlog spremembAljoša Komljenović, 2023, doctoral dissertation Abstract: Slovensko igralništvo predstavlja pomemben segment slovenskega turizma in gospodarstva, ki pa se sooča s številnimi izzivi tako znotraj države kot tudi z izzivi globalnega trga. V naši disertaciji smo tem izzivom posvetili posebno pozornost in ugotovili, da slovensko igralništvo ni konkurenčno na mednarodni ravni ter kot ključni razlog za to izpostavili odsotnost celovite strategije razvoja igralništva, ki bi že v samem procesu kreiranja vključevala vse udeležence oz. čim širši krog le teh in bi bila širše mednarodno orientirana. Pri tem smo izpostavili pomen ekonomske diplomacije na različnih ravneh, saj ta predstavlja izredno pomemben element urejanja odnosov tako znotraj države kot v mednarodni skupnosti. V naši disertaciji predlagamo nov model igralništva, ki temelji na sodelovanju med vsemi udeleženci in se osredotoča na konkurenčnost na globalnem trgu ter stremi k vzpostavitvi močne notranje politike igralništva, ki predstavlja temelj zunanji politiki igralništva. Predvsem se nam zdi pomembno vzpostaviti zavedanje vseh udeležencev o kratkovidnosti partikularnih interesov, ki temeljijo na trenutni moči in vplivu posameznega udeleženca, hkrati pa zavirajo proces vzpostavljanja močne notranje politike igralništva ter tako onemogočajo vzpostavitev širšega družbenega konsenza v odnosu do slovenskega igralništva. Poudarili in izpostavili smo pomembnost ekonomske diplomacije v sodobnem svetu in ugotovili, da je le-ta ključni instrument za spodbujanje notranjega in mednarodnega sodelovanja pri razvoju igralništva. Poleg tega omogoča usklajevanje interesov med državami in poslovnimi subjekti, kar prispeva k vzpostavitvi stabilnih in dolgoročnih odnosov. Skupaj z našimi predlogi za izboljšanje položaja slovenskega igralništva tako predstavljamo konkretna orodja in smernice, ki bodo pomagali k boljšemu razvoju slovenskega igralništva ter k okrepitvi sodelovanja med vsemi udeleženci na tem področju. Zavedamo se, da je to ključno za izboljšanje konkurenčnosti slovenskega igralništva na mednarodni ravni in za razvoj celotnega turističnega sektorja v Sloveniji. Keywords: igre na srečo, igre za denar, igre za zabavo, gambling, gaming, diplomacija, ekonomska diplomacija, diplomacija nacionalnih in mednarodnih nevladnih organizacij Published in ReVIS: 09.10.2023; Views: 1018; Downloads: 33 Full text (2,45 MB) |
8. Pravo EU kot zgornja premisa v upravnem sporu : magistrsko deloKatja Kališek Hriberšek, 2022, master's thesis Abstract: Upravni spor je sodni postopek, ki posameznika varuje pred oblastnim delovanjem državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, ki s svojo (monopolno) odločitvijo posegajo v njegov pravni položaj. Posameznik, ki izkaže svoj pravni interes in ta izhaja neposredno iz pravne norme, ima možnost, da svoj pravni interes zavaruje. Sodniki, ki odločajo o zakonitosti in pravilnosti izpodbijanih dokončnih posamičnih upravnih aktov, so pri svojih odločitvah vezani ne le na Ustavo in zakone, temveč tudi na pravo EU, zato je v tem magistrskem delu postavljena hipoteza, da je pravo EU zgornja premisa sojenja v upravnem sporu, namenjena raziskovanju stališč Ustavnega sodišča Republike Slovenije do prava EU. Ali sodišča uporabljajo tudi najpomembnejši mehanizem za enotno uporabo prava EU kot zgornje premise, ali so pri tem zadržana, je druga hipoteza, ki bo prav tako raziskana s strani stališč Ustavnega sodišča. Pri raziskovanju zastavljenih hipotez ne pričakujem omejitev. Pravni red EU namreč lahko obstane le tako, da vse države članice spoštujejo in varujejo pravni red EU. Pri tem sta zelo pomembni predvsem dve načeli, ki ju odločno brani tudi Sodišče EU, to sta neposredna uporaba prava Unije in primarnost prava EU nad nacionalnim pravom. Keywords: upravni spor, ureditev upravnega spora, ustavno varstvo pravic, pravo EU, Sodišče EU, postopek predhodnega odločanja Published in ReVIS: 04.01.2023; Views: 1441; Downloads: 52 Full text (657,18 KB) |
9. Ana Celjska, poljska kraljica – vladarka In diplomatka : (študija primera)Maja Iskra, 2022, master's thesis Abstract: Magistrsko delo obravnava poljsko kraljico Ano Celjsko kot vladarko in diplomatko. Ana Celjska je bila zgolj zaradi svojega piastovskega porekla poročena s poljskim kraljem Vladislavom II. Jagielom in je tako predstavljala prvo kraljico s slovenskega ozemlja. Dinastična poroka je dvignila Celjske grofe v evropsko elito, Ana pa je bila preko vloge kraljice vključena v ekonomsko in politično dogajanje srednjeveškega časa. Bila je vnukinja Kazimirja III. Velikega, kraljica, vladarka, mati poljske prestolonaslednice in kraljeva zaupnica. V času svoje vladavine je nastopala kot velika nasprotnica nemškega viteškega reda, pomembnega diplomatskega akterja, in bila priprošnjica svojega ljudstva ter cerkvena pokroviteljica. Magistrsko delo prikazuje življenje Ane Celjske preko najpomembnejših nalog ženske višjega stanu: poroke, kronanja in rojstva hčerke. Zaradi pomankanja verodostojnih zgodovinskih virov, svojega kratkega življenja ter zasenčenosti s sodobnicami, predvsem Barbaro Celjsko, Ana Celjska do danes ni našla primernega mesta v slovenski zgodovini. Kljub temu lahko rečemo, da je posredno vplivala na mednarodno družbo in nastajajoče družbene spremembe. Kraljice so vedno stale v središču diplomatskega protokola in bile nepogrešljive za močno monarhijo. Pogosto so sicer stale v ozadju odločitev svojih mož, saj jim diplomacija kot moška domena ni dopuščala večje uveljavitve. Kljub vsemu pa so kraljice z zavzemanjem za dinastično identiteto, načinom vzgoje otrok, ohranjanjem svojih kultur in običajev v tujih deželah sooblikovale in razvijale diplomatski jezik. S študijo primera Ane Celjske smo ugotovili, da so bile vse njene naloge med seboj povezane in prepletene. Njeno diplomatsko delovanje najdemo tako v predstavljanju, pogajanjih, zaščiti interesov podložnikov, promociji ekonomsko-kulturnih odnosov, kakor tudi pri sodelovanju ob sprejemanju političnih odločitev. Na podlagi njenega delovanja jo lahko označimo kot vladarko in diplomatko. Keywords: srednji vek, nemški viteški red, križarske vojne, Celjski grofje, Ana Celjska, Vladislav II. Jagielo, kraljica Published in ReVIS: 23.11.2022; Views: 1024; Downloads: 79 Full text (1,05 MB) |
10. Alma Karlin – mednarodni in diplomatski vidiki njene poti okoli sveta : (študija primera)Špelca Harisch, 2022, master's thesis Abstract: Magistrsko delo osvetljuje čas in kulturno zgodovinske odnose v obdobju, ko je Alma Maximiliana Karlin potovala po Evropi in okrog sveta. Obširno obravnava zgodovinski pregled obdobja, v katerem je potovala, ter čas in okoliščine, v katerih je živela, potovala in ustvarjala. Poleg Alminega življenjepisa in njene ljubezni do tujih jezikov, razlage jezikov, magistrska naloga obravnava tudi Almino srečanje z diplomacijo in podroben pregled držav, po katerih je potovala. Delo se dotakne njene vrnitve v Celje po zaključku poti okoli sveta, življenja v času druge svetovne vojne in po njej, obravnava pa tudi Almino nacionalno opredelitev oz. neopredelitev. Magistrsko delo se dotakne tudi življenja žensk v času njenega življenja in pa motivov potovanj konec 19. in začetek 20. stoletja. Pri raziskovanju so bile uporabljene metode družboslovnega raziskovanja, in sicer opis, primerjava, zbiranje, analiza, sinteza in komentar. Za odgovore na raziskovalna vprašanja so bile uporabljene metode družboslovnega raziskovanja z zgodovinsko deskriptivno metodo. Eden od ciljev magistrskega dela je bilo predstaviti mednarodne okoliščine v času Karlininega potovanja. Raziskovanje je podalo odgovor, da je bil to nemiren čas velikih sprememb, vojne in najobsežnejše recesije 20. stoletja. Ljudje so iskali možnosti za preživetje in so se selili v velemesta in industrijska središča. Raziskava je podala tudi odgovor na sociološko in kulturno percepcijo takratnega časa, in sicer da je bila družba v času njenega potovanja patriarhalna in ženske niso imele enakih pravic, kar kaže na še eno izjemnost naše Alme, da se je čeprav ženskega spola podala na pot. Njena miselnost poda odgovor na tretje raziskovalno vprašanje, in sicer glede narodnostne opredelitve: pri čemer se narodnostno opredeli in ne počuti kot pripadnica nobenemu narodu. Ker se ne počuti nikjer zaželeno, saj tudi vresnici ni bila, se razglasi »le za državljanko sveta«, se pravi brez narodnosti. Keywords: Alma Maximiliana Karlin, diplomacija, Celje Alme Karlin, poliglotizem, potopis Published in ReVIS: 22.11.2022; Views: 1124; Downloads: 79 Full text (1,20 MB) |