Repository of colleges and higher education institutions

Show document
A+ | A- | Help | SLO | ENG

Title:Identifikacija gradnikov optimalnega organizacijskega modela izobraževanja za turizem v Sloveniji : doktorska disertacija
Authors:ID Ovsenik, Marija (Author)
ID Ivanko, Štefan (Mentor) More about this mentor... New window
Files:.pdf RAZ_Ovsenik_Marija_i2013.pdf (1,76 MB)
MD5: 51C1C3200328802CEB40B36B75D6F0A4
 
Language:Slovenian
Work type:Doctoral dissertation
Typology:2.08 - Doctoral Dissertation
Organization:FOŠ - Faculty of Organisation Studies Novo mesto
Abstract:V delu z naslovom Identifikacija gradnikov optimalnega organizacijskega modela izobraţevanja za Turizem v Sloveniji je končni spoznavni in analitični cilj identifikacija gradnikov razvoja kompetentnega modela za izobraţevanje na področju turizma v Sloveniji. Pri tem je pomemben cilj umeščanje gradnikov kompetentnega modela za izobraţevanje za turizem v mednarodno okolje, ker je turizem po svojem načinu delovanja izrazito m ednarodno in globa lno usmerjen. Uvodni del je namenjen zavestni notranji in zunanji refleksiji področja turizma, ki se nadaljuje v analitično pripravo teoretičnih izhodišč za identifikacijo gradnikov strukturiranega kompetentnega modela za izobraţevanje za turizem. Poglavit na os identifikacije gradnikov celovitega kompetentnega modela izobraţevanja za turizem izhaja iz potrebe po notranje - kroţno - refleksivnem delovanju posameznika v izobraţevalnem modelu za turizem, institucionalnem pojmovanju izobraţevanja, ki se izraţa v zu nanje - refleksivnem modelu delovanja izobraţevalnih inštitucij za turizem in v funkcionalno - praktični interakciji posameznika in inštitucij turističnega gospodarstva pri razvoju inovativnih p otencialov na področju turizma. Prevlado akademsko - funkcionalne re šitve na področju izobraţevanja za turizem, ki zanemarja nivojsko strukturirano izobraţevanje, lahko pojasnimo z dejstvom, da se v njej ujamejo tri racionalnosti: zavestna racionalizacija zunanjega okolja, kjer prevladuje pogled izobraţevalne inštitucije n a ustvarjanje novega znanja, racionalizacija na ravni uporabnega znanja brez sodelovanja drugih deleţnikov v izobraţevalnem procesu in zunanje usmerjanje motivov socialnega akterja za inovacijsko delovanje v zunanjem okolju. V zadnjih dvajsetih letih so se na področju izobraţevanja zgodile spremembe, ki so izpostavile nasprotujoče si interese deleţnikov v procesu izobraţevanja za turizem. Na področju turizma se razvijajo teţnje po razvoju kompleksnih in kakovostnih storitev, ki lahko nastanejo samo ob neneh ni krepitvi inovacijskega potenciala storitev za turizem. Ključna je ugotovitev, da je na področju izobraţevanja za turizem potrebno razviti kompetentni model, ki socialnega akterja aktivno vključuje v izobraţevalni proces in pri tem upošteva njegovo zaves tno - refleksijo, racionalno - refleksijo in ponotranjeno motivacijo za reševanje kompleksnih projektov na razl ičnih ravneh področja turizma. Drugi del je metodološki in je namenjen identifikaciji gradnikov kompetentnega modela za izobraţevanje za turizem, ki je nivojsko strukturiran, ki je dvorazseţnosten, saj vključuje aktivno vlogo socialnega akterja pri racionalizaciji praktičnega znanja in krepitvi inovacijskega potenciala pri razvoju lastnih kompetenc ter vlogo inštitucij za izobraţevanje za turizem v tem procesu. Pojasnujemo učinek, ki ga ima zaznava socialnega akterja na njegov poloţaj v kompetentnem modelu izobraţevanja za turizem. Ta učinek lahko enačimo z motivacijsko osjo in kot učinek pripadnosti nekemu izobraţevalnem u okolju (spominsko - sledna os). Ugotovili smo, da je kompetentnost na področju turizma kompleksna razseţnost, tako z vidika svoje dualne strukture in delovanja in z vidika nivojske strukturiranosti. Bistveno je, da izmed ii sebe sorazmerno nepovezanih virov dejavnosti oblikuje sistem, ki im a natanko opredeljen cilj. (Moţina et al. , 1998, str. 20) Nove teorije, ki temeljijo na teoriji strukturiranosti, odkrivajo nove razseţnosti in nove ravni razslojevanja področja izobraţevanja za turizem. Hkrati pa predvsem v zapletenosti empirične operacio nalizacije teh konceptov, še posebej na visoko specializirani ravni, lahko iščemo razloge za vztrajanje pri klasičnih konceptih izobraţevanja, ki se pogosto izraţajo v izrazito funkcionalnem ali izrazito akademskem pristopu k pridobivanju kompetenc na podr očju turizma. Na področju izobraţevanja imamo tako paradoksalni poloţaj, ko sam predmet analize zahteva konstrukcijo vse bolj kompleksne strukturne spremenljivke, ki upošteva dvojno naravo strukturiranega izobraţevalnega procesa za turizem, trend razvoja t urizma, ki ga opisujeta predvsem uporaba kvantitativnih metod in standardizacija kompetenc, pa zahteva vse manj kompleksno spremenljivko. Učinek umestitve je tako v veliki večini empiričnih analiz izmerjen le s spremenljivko razvitosti kompetenc, ki meri s amo potencialni poloţaj socialnega akterja na trgu dela. Pri tem moramo vzročnost razlik razumeti predvsem kot spominsko - sledno in ne kot motivacijsko, oziroma gledati na socialnega akterja, kot pripadnika različnih nivojev izobraţevanja znotraj nivojske s trukturira nosti izobraţevanja za turizem. Na organizacijsko - kulturni razseţnosti, ki sledi spominskim sledem preteklega delovanja kompetentnega modela za izobraţevanje za turizem, zaznavamo dvojno strukturo delovanja, ki razlikuje med zavestno refleksijo z unanjega okolja na ravni izobraţevalne inštitucije in notranje zavestno refleksijo notranjega okolja na ravni razvitosti kompetenc socialnega akterja. Na osnovi Giddensove teorije strukturiranosti pojasnjujemo dimenzije organizacijsko - kulturne razseţnosti kompetentnega modela izobraţevanja za turizem na podr očju Slovenije. Tretji sklepni del je namenjen empiričnemu opazovanju dvojnega načina delovanja nivojsko strukturiranega nivojskega modela za izobraţevanje na nivoju srednjega, višjega, visokega in magistrskega izobraţevanja. Splošna ugotovitev je, da socialni akter ne zaznava nivojske strukturiranosti študija na visokošolski ravni, za katero je značilna odsotnost zavestne, racionalne in motivacijske refleksije na tem nivoju izobraţevanja. Organizaci jsko - kulturno okolje v Sloveniji na področju izobraţevanja za turizem daje prednost praktičnim, funkcionalnim načinom pridobivanja kompetenc na višji in na magistrski ravni študija. Zaradi nivojskih sprememb, ki jih v študij vnašajo bolonjska načela izobra ţevanja, se kompetence ne realizirajo na visokošolski ravni študija ampak na magistrski ravni. Taka rešitev zahteva sistematičen pregled in spremembo kompetentnosti modela za izobraţevanje, ki po eni strani povečuje kompleksnost kompetentnega sistema za iz obraţevanje, po drugi strani pa zmanjšuje moţnosti racionalizacije kompetenc, ki temeljijo na aktivnem raziskovalnem pristopu k analizi področja izobraţevanja za turizem. Iz tega sledi, da je v slovenskem prostoru močan potencial za podporo razvoju kompete ntnega modela na visokošolski ravni izobraţevanja, ki pa zaradi prevladujočega klasičnega modela izobraţevanja in vzporedno nastajajočega funkcionalnega modela izobraţevanja ne omogoča nivojsko - strukturirane rac ionalizacije znanja za turizem.
Keywords:turistično okolje, izobraževanje, turizem, izobraževalni modeli, Slovenija, disertacije
Place of publishing:Novo mesto
Place of performance:Novo mesto
Publisher:[M. Ovsenik]
Year of publishing:2013
Year of performance:2013
Number of pages:VIII, 176 str., [7] str. pril.
PID:20.500.12556/ReVIS-7872 New window
COBISS.SI-ID:2048204802 New window
UDC:005.7:37:338.48(497.4)(043.3)
Note:Nasl. na ov.: Doktorska disertacija študijski program tretje stopnje;
Publication date in ReVIS:23.07.2021
Views:1103
Downloads:72
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
  
Share:Bookmark and Share


Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click on the title to get all document metadata.

Secondary language

Language:English
Abstract:The dissertation entitled, Identifica tion of E lements of an O ptimal O rganizational M odel for T ourism E ducation in Slovenia focuses on how to position a suitable tourism educational model in the Slovenian educational environment. The overarching goal i s to position a Slovenian educational mod el within the international tourism environment as tourism is , by its definition , internationally and globally oriented. The introductory part provides conscious internal and external reflexive monitoring in tourism. It follows the preparation of theoreti cal issues of development of a suitably structured educational model of tourism education. Its basic formation derives from the need of internal - continuous - reflexive individual engagement in a tourism educational model, institutionalised concept of educati on reflecting on external - practical interaction of individuals and institutions of tourism in developing innovative potent ials. The prevalent academic functional solution in tourism education, neglecting the structured education, can be solved by the following ob jectives: conscious external rat ionalisation, practical consciousness and unconscious motivation or cognition. In the past twenty years, many changes have occurred in the field of education exposing contradicting interests of stakeholders in th e process of tourism education. The need for the development of complex and quality services in tourism is based on continuous reinforcement of the innovative potential. Most importantly, there is a need to develop a suitable educational model, which activ ely includes individuals in the educational process by discursive, practical , and cognitive based potential, for the development and realization of multi - complex projects in tourism. The second part of the dissertation is methodological and thus aimed at providing a suitably structured educational model for tourism. The model is two - dimensional including active roles of i ndividuals in the process of rat ionalisation of practical knowledge, the empowerment of innovation potential in developing their own com petences and the role of tourism educational institutions. Moreover, the model tries to explain the effect of individuals recognition of ones position within a suitably structured model. The latter can equal motivational axis and correlation to a certain educational environment (the memory - trace axis). Furthermore, the research show s that the competency factor is a complex dimension regarding its dual structure and regarding the level of structure in the field of tourism. New theories, based on structura tion theory, reveal new dimensions and new levels of categorization of tourism education. At the same time the co mplexity of empirical rationalis ation might be the reason for persistent use of old models of education in tourism, which has either a functional or strictly academic background. Tourism therefore faces a paradox situation. The object of analysis demands more structured variables, based on the dual nature of reflexive observation, iv development trends and less str uctured variables are neede d to be realized as standardized competences. Consequently, the effect of placement is thus , in most empirical analyses , measured only by a degree of competence development, depicting only the potential position of individuals in tourism. The causality of differences should be understood as the memory - trace and not as motivational trace axis. The individual should be viewed as a member of different levels of education within the level structure of tourism education. The organizational cultural dimension, f ollowing memory traces of past activity of suitably structured educational model for tourism, can be observed as dual activity structure distinguishing between conscious reflection of the external environment on the level of educational institution and int ernal practical consciousness on the level of individual development of competences. Giddens Structuration T heory is used as a conceptual frame explaining the organizational - cultural dimensions of suitably structured educational model for tourism in Sloven ia. The third part of the dissertation is empirical observation of dual function of level structured educational model including micro, medium , and strategic levels of competency building. The general conclusion is based on the fact that an individual doe s not perceive college level of education as a personal competency building process. An individual cannot rationalize competences on the conscious, practical , and motivational level. Organizational cultural environment prefers practical and functional ways of acquiring competences on vocational college and post graduate (Masters) level of tourism education in Slovenia. Due to the structured changes implemented by the Bologna process, competences are not realized on the vocational college lev el of education but on the post graduate (Masters) level. These conditions lead to a new level of education. However, there is no evidence that the new level can be viewed as added value to the development of conceptual competences needed to control new knowledge demands in tourism. To conclude, Slovenia has a lot of potential in tourism education with the support of suitably structured educational model for tourism.
Keywords:tourism environment, tourism education, educational models, doctoral dissertation


Back