1. |
2. Ubogi novinarji : zbirka pesmi, esejev, poročil, pisem, ---Srečo Zakrajšek, 2025, umetniško delo Opis: V svetu, kjer se novice zamenjajo hitreje kot vreme, se novinarji pogosto znajdejo v položaju, ki ga nihče ne opazi – razen takrat, ko jih napadejo. So prva linija obveščanja in zadnja tarča kritik. Pišejo v imenu javnosti, a redko kdo piše v njihovem imenu.
Zbirka »Ubogi novinarji« je poskus obrata pogleda. V njej govorijo tisti, ki običajno sprašujejo – in zdaj sami odgovarjajo. Pesmi, eseji, poročila in pisma, zbrane na teh straneh, niso le literarni izraz poklica, temveč pričevanje o pokončnosti, stiski, izgubi in uporu. Med vrsticami utripa izčrpanost in zavezanost, jeza in ponos, tišina in glas. Ključne besede: pesmi, pisma, novinarji, mediji, svoboda izražanja, resnica, umetna inteligenca, ChatGPT Objavljeno v ReVIS: 05.05.2025; Ogledov: 393; Prenosov: 7
Celotno besedilo (673,03 KB) |
3. Ubogi oglaševalci : zbirka pesmi in pisem-apelovSrečo Zakrajšek, 2025, umetniško delo Opis: Svet oglaševanja je poln kontrastov – na eni strani stoji bleščeč sijaj kreativnih idej, ki nas navdušujejo in prepričujejo, na drugi pa sence resničnosti, v katerih ustvarjalci vsakodnevno lovijo ravnotežje med osebnimi vrednotami, profesionalnimi pritiski in zahtevami trga. Zbirka Ubogi oglaševalci razgrinja to dvojnost skozi otožne in optimistične pesmi ter pisma-apele. Vabi vas, da pogledate preko sijoče površine reklamnega sveta in uzrete ljudi, ki ga soustvarjajo – z vsemi njihovimi občutki, sanjami in stiskami. Naj vas nagovori k razmisleku o odgovornosti vseh nas, ki sprejemamo sporočila oglaševalcev, in k iskanju poti, kjer bo ustvarjalnost zares služila dobremu. Ključne besede: pesmi, pisma, apeli, oglaševanje, oglaševalci, umetna inteligenca, ChatGPT Objavljeno v ReVIS: 14.02.2025; Ogledov: 569; Prenosov: 15
Celotno besedilo (458,65 KB) |
4. Možne zlorabe umetne inteligence v študijskem procesu : poročilo o raziskovalni nalogiSrečo Zakrajšek, 2025, končno poročilo o rezultatih raziskav Opis: V okviru projekta Uporaba umetne inteligence (ChatGPT) pri predmetu Vodenje in organizacija medijske produkcije na FUDŠ smo pripravili raziskavo, s katero smo poskušali opredeliti možne zlorabe umetne inteligence v študijskem procesu. S to raziskavo smo nadaljevali in nadgradili naše raziskovalno in praktično delom tem področju iz preteklega študijskega leta.
Opravili smo literaturni pregled stanja, teoretičnih raziskav in poročil o praktičnih problemih in rešitvah. Na podlagi tega smo pripravili tudi anketo med študenti, s katero smo poskušali izvedeti čim več konkretnih podatkov in predlogov od študentov, ki UI aktivno uporabljajo v študijskem procesu.
Rezultati naše raziskave kažejo, da študenti poznajo možne zlorabe UI v študijskem procesu, in tudi predlagajo določene ukrepe, da se to omeji ali prepreči, saj lahko vpliva negativno na študijski proces in povzroča razlikovanje med študenti. Ključne besede: ChatGPT, umetna inteligenca, zlorabe umetne inteligence, medijska produkcija, visokošolsko izobraževanje Objavljeno v ReVIS: 21.01.2025; Ogledov: 447; Prenosov: 15
Celotno besedilo (713,07 KB) |
5. Ustvarjalnost umetne inteligence (ChatGPT) v medijski produkciji : poročilo o raziskovalni nalogiSrečo Zakrajšek, 2025, končno poročilo o rezultatih raziskav Opis: Raziskava se osredotoča na preučevanje vpliva umetne inteligence (UI) na ustvarjanje medijskih vsebin, pri čemer proučuje njen potencial za ustvarjalnost in sodelovanje z ljudmi. Ugotavlja, da UI že zdaj ustvarja kakovostne medijske izdelke, vendar njena ustvarjalnost temelji predvsem na rekombinaciji obstoječih vzorcev, kar omejuje njen inovativni potencial. Sodelovanje med človekom in pa UI pa omogoča sinergijo, ki lahko na nekaterih področjih tudi presega ustvarjalne zmožnosti posameznika, saj združuje hitro generiranje idej in človeško intuicijo.
Kljub obetavnim možnostim uporabe UI raziskava poudarja pomen etičnega nadzora in ohranjanje človeškega vpliva pri ustvarjanju vsebin, da se zagotovi ustrezna kakovost, smiselnost in uporabnost. Prav tako preučuje priložnosti za vključevanje UI v izobraževalne procese, ki spodbujajo ustvarjalnost, kritično razmišljanje in odgovorno uporabo tehnologije. Naloga tako prispeva k razumevanju vloge UI v medijski produkciji ter njenem potencialu in omejitvah pri oblikovanju prihodnosti, ustvarjalnosti in inovacij. Ključne besede: ChatGPT, umetna inteligenca, ustvarjalnost UI, medijska produkcija, visokošolsko izobraževanje Objavljeno v ReVIS: 21.01.2025; Ogledov: 477; Prenosov: 4
Celotno besedilo (514,29 KB) |
6. Etična uporaba umetne inteligence (ChatGPT) v izobraževanju : priročnik za učitelje in študente medijskih študijSrečo Zakrajšek, 2025, strokovna monografija Opis: Priročnik "Etična uporaba umetne inteligence (ChatGPT) v izobraževanju" ponuja vpogled v odgovorno vključevanje umetne inteligence v akademsko okolje, s poudarkom na spoštovanju etičnih načel in preprečevanju zlorab. Namenjen je tako učiteljem kot študentom in zajema osnovne informacije o umetni inteligenci, njenih prednostih in omejitvah ter prinaša praktične primere in rešitve za etično uporabo.
Priročnik vključuje konkretne primere, kako lahko ChatGPT uporabimo za iskanje virov, jezikovno podporo in generiranje idej, ne da bi s tem kršili pravila akademske integritete. Hkrati opozarja na situacije, kjer je uporaba umetne inteligence neprimerna, na primer pri samostojni pripravi zaključenih nalog brez avtorskega prispevka ali pri goljufanju na izpitih.
Praktične rešitve, ki jih priročnik ponuja, zajemajo tudi smernice za učitelje, kako študente poučiti o pravilih in odgovornostih pri uporabi tehnologije. Priročnik poudarja pomembnost kritične presoje rezultatov, pridobljenih z umetno inteligenco, in spodbujanje ustvarjalnosti ter avtonomije študentov kljub razširjeni uporabi tehnologije. Sklepni del priročnika združuje teoretična in praktična spoznanja ter zagotavlja, da umetna inteligenca ostaja koristen pripomoček, ki dopolnjuje, a nikoli ne nadomešča človeškega dela, s čimer spodbuja etično uporabo, akademsko integriteto in kritično razmišljanje v izobraževalnem okolju. Ključne besede: ChatGPT, umetna inteligenca, etika, etična uporaba umetne unteligence, priročniki Objavljeno v ReVIS: 21.01.2025; Ogledov: 534; Prenosov: 30
Celotno besedilo (1,12 MB) |
7. Ocena učinkovitosti velikih jezikovnih modelov na medicinskem testiranjuDragan Gostimirović, 2024, ni določena Opis: Umetna inteligenca je ključno preoblikovala tehnološki napredek, omogočila razvoj novih pristopov za reševanje kompleksnih problemov in izboljšala učinkovitost obstoječih procesov. Med širokim spektrom tehnologij umetne inteligence so veliki jezikovni modeli, kot so GPTji, posebej pomembni zaradi svoje sposobnosti razumevanja in generiranja človeškega jezika. Razvoj od pravilnih pristopov do naprednih algoritmov strojnega učenja kaže na pomembne mejnike v raziskavah umetne inteligence. Modeli, kot sta GPT-3 in GPT-4, so revolucionirali področje z razumevanjem konteksta in generiranjem relevantnega besedila. Predstavitev ChatGPT konec leta 2022 je pomenila prelomni trenutek, ki je omogočil generativnim jezikovnim modelom vodenje smiselnih pogovorov in izvajanje intelektualnih nalog. To je odprlo nove možnosti uporabe umetne inteligence v izobraževanju, programiranju in ustvarjanju vsebine, hkrati pa postavilo nova etična in praktična vprašanja. Magistrsko delo se osredotoča na analizo zmogljivosti GPT modelov – konkretno ChatGPT-3.5, ChatGPT-4, Copilot in Gemini, pri opravljanju medicinskega testa pa USMLE Step 1 2022. S študijo želimo oceniti njihovo sposobnost obdelave in razumevanja medicinskega znanja. Analiza bo izvedena z uporabo statističnega orodja PSPP, ki bo omogočilo učinkovito obdelavo in interpretacijo zbranih podatkov. Ključne besede: Umetna inteligenca, veliki jezikovni modeli, GPT, ChatGPT, USMLE Step 1 2022. Objavljeno v ReVIS: 27.06.2024; Ogledov: 1210; Prenosov: 19
Celotno besedilo (18,40 MB) |
8. |
9. Razumevanje Deepfake tehnologije in ChatGPT: analiza, primerjava in vpliv na družbo : magistrska nalogaKsenija Grašič, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi sta bili izvedeni analiza in primerjava tehnologij Deepfake in ChatGPT, ki
sta pomembni na področju umetne inteligence, prav tako je bil raziskan njun vpliv na družbo s
pomočjo anket, intervjujev in analize strokovne literature. Deepfake omogoča ustvarjanje
realističnih ponaredkov avdiovizualnih vsebin, medtem ko ChatGPT omogoča interaktivno
komunikacijo prek naravnega jezika. Raziskovali so se različni vidiki teh tehnologij, vključno
z razvojem, uporabo, prednostmi in omejitvami ter etičnimi vprašanji. Raziskava je pokazala,
da ChatGPT spreminja način komunikacije in razumevanja digitalnega sveta, medtem ko
Deepfake postavlja izzive na področju prepoznavanja in zaščite pred manipulacijami. Ključne besede: Deepfake, ChatGPT, umetna inteligenca, klepetalni roboti, manipuliranje Objavljeno v ReVIS: 08.03.2024; Ogledov: 1389; Prenosov: 42
Celotno besedilo (3,59 MB) |