1. Etični vidik daril javnim uslužbencem : magistrsko deloAnita Mlakar, 2025, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo preučevali etični vidik daril javnim uslužbencem ter analizirali obstoječo zakonodajo. Osredotočili smo se na vpliv sprejemanja in dajanja daril, na nepristranskost, integriteto in zaupanje v javne institucije. V raziskavi smo obravnavali potrebo po seznanitvi in boljšem ozaveščanju zaposlenih o etičnih načelih ter vzpostavitvi učinkovitega nadzora in sankcij. Kot primer dobre prakse smo analizirali Dansko, ki velja za najmanj koruptivno državo, ter raziskali dejavnike njenega uspeha. Uporabljene raziskovalne metode vključujejo opisno, razlagalno, normativno, primerjalno in sociološko metodo. Ključne ugotovitve kažejo, da trenutna zakonodaja sicer opredeljuje jasna pravila. Ozaveščenost javnih uslužbencev o teh pravilih ni zadostna, kar potrjuje potrebo po dodatnem izobraževanju in ozaveščanju. Pogosto se tudi uslužbenci sklicujejo na vodstvo – zakaj bi se sami držali pravil glede »malenkosti«, če tudi zadeve v vodstvu niso obravnavane in so pogosto prikrite? To kaže na nujnost, da vodstvo prevzame odgovornost in postavi jasen zgled z doslednim etičnim ravnanjem, saj bo le tako lahko ustvarilo kulturo integritete, ki se bo prenesla na vse ravni organizacije. Na podlagi analize danskega sistema predlagamo vzpostavitev jasnih smernic, sistematičnega izobraževanja, obveščanja ter učinkovitega nadzora in ustrezne sankcije. Začeti se mora pri vrhu, pri vodstvu, ki ima ključno vlogo pri oblikovanju kulture vrednot znotraj javnega sektorja. Vodstvo bi moralo biti zgled integritete, transparentnosti in etičnega ravnanja. Z vzpostavitvijo jasnih smernic in doslednim upoštevanjem etičnih načel lahko vodstvo spodbudi enake vrednote med zaposlenimi. Le z jasno opredeljenimi vrednotami in odgovornim vodenjem lahko učinkovito vzpostavimo kulturo, ki se uspešno bori proti neetičnosti in krepi zaupanje javnosti. Ključne besede: etika, javni uslužbenci, darila, korupcija, nepristranskost Objavljeno v ReVIS: 15.04.2025; Ogledov: 401; Prenosov: 31
Celotno besedilo (522,25 KB) |
2. |
3. Koncesije na primarni ravni zdravstvenega sistema v dolenjski regijiLara Gašperšič, 2024, ni določena Opis: V Sloveniji koncesije predstavljajo ključni način za zagotavljanje določenih zdravstvenih storitev. Gre za mehanizem, kjer se določenim zasebnim izvajalcem podeli pravica do izvajanja zdravstvenih dejavnosti, običajno na primarni ravni zdravstvenega sistema. Ta model omogoča raznolikost ponudbe zdravstvenih storitev, vendar se sooča tudi z izzivi nadzora, kakovosti storitev ter zagotavljanjem enake dostopnosti do oskrbe za vse prebivalce.
V prvem delu diplomske naloge so predstavljeni ključni pojmi in opredelitve javne uprave, javne službe, zgodovina zdravstvenega sistema v Sloveniji, uvedba koncesijskega sistema, podrobneje je razložena definicija pojma koncesij.
V drugem delu diplomske naloge so s pomočjo intervjuja pridobljeni podatki, s katerimi je narejen pregled in prikaz koncesij na primarni ravni zdravstvenega sistema v dolenjski regiji. Koncesionarjem je zastavljenih 19 vprašanj vezanih na njih, njihovo koncesijo in njihovo delo Ključne besede: Javni sektor, javne službe, zdravstvo, koncesije, korupcija Objavljeno v ReVIS: 22.04.2024; Ogledov: 1059; Prenosov: 19
Celotno besedilo (904,27 KB) |
4. Izboljšanje zaščite žvižgačev z Zakonom o zaščiti prijaviteljev : magistrsko deloEdwina Muratović, 2024, magistrsko delo Opis: Razprava o žvižgaštvu je vse bolj pereča ne le v neskončnem boju proti korupciji, pač pa tudi na področju akterjev, ki se običajno v prvi vrsti ne ukvarjajo z zagotavljanjem zaščite potencialnim žvižgačem. Aktualnost samega področja predstavlja zavedanje, da je korupcija rak demokratične in ustavnopravne države. V Sloveniji so bili posamezniki, ki prijavijo nezakonita ravnanja, posebej zaščiteni le s posamičnimi predpisi, saj je bila zakonodaja razdrobljena. Z novo sprejetim Zakonom o zaščiti prijaviteljev (ZZPri) se v Republiki Sloveniji celostno uredi področje žvižgaštva in prenesejo določbe Direktiva (EU) 2019/1937 o zaščiti oseb, ki prijavijo kršitve prava EU v slovenski pravni red. Sistematična urejenost materije s specialnim zakonom, kot je ZZPri, nedvomno nudi zavedanje o obstoju zaščite in notranjo homogenost ureditve. V magistrskem delu bomo obravnavali trenutno stanje položaja zaščite žvižgačev v družbi in ga primerjali s preteklo zakonodajno ureditvijo. Delo analizira sodne primere na temo zaščite žvižgačev s pomočjo nacionalne in tuje sodne prakse. Z namenom zagotovitve uporabnosti magistrskega dela v praksi je nazadnje s pomočjo preučitve strokovne literature, določb ZZPri in primerov najboljših praks pripravljen osnutek notranjega akta za zavezance v zasebnem sektorju. Magistrsko delo izpostavlja primere dobrih praks držav članic EU, ki so do sedaj implementirale določbe Direktive EU o zaščiti žvižgačev. Posebnost magistrskega dela je uporaba vseh ugotovitev in raziskovanj na primeru študije primera v določeni organizaciji, česar rezultat je oblikovanje predlogov, ki bodo referenčna točka pri morebitni vpeljavi izboljšav v konkretni organizaciji. S pomočjo raziskovanja bomo razjasnili meglo nad vprašanjem, ali zaščita žvižgačev, čeprav je večina držav sprejela zakonodajo s področja zaščite žvižgačev, ostaja ponekod odprto vprašanje, in urejena le na papirju, kot se glasi slovenski frazem »papir vse prenese«. Ključne besede: žvižgaštvo, žvižgač, Zakon o zaščiti prijaviteljev, korupcija, prepoved povračilnih ukrepov, zaupnik, notranja prijava, zunanja prijava, javno razkritje Objavljeno v ReVIS: 19.02.2024; Ogledov: 1324; Prenosov: 48
Celotno besedilo (1,20 MB) |
5. Kaznivo dejanje zlorabe uradnega položaja ali uradnih pravic po 257. členu Kazenskega zakonika v postopkih javnega naročanja : magistrsko deloVladimira Škrjanc, 2023, magistrsko delo Opis: Javni sektor si za svoje delovanje zagotavlja blago in storitve prek sistema javnega naročanja, pri čemer na eni strani nastopa naročnik, torej država, in na drugi strani ponudniki blaga in storitev – izvajalci. Prek sistema javnega naročanja se na letni ravni izvajalcem v obliki plačil blaga in storitev prelije približno 15 % celotnega BDP. Na področju javnega naročanja obstaja visoka stopnja možnosti za pojav raznih zlorab in tudi kaznivih dejanj, kar je povezano z integriteto oseb, ki v teh postopkih odločajo oz. sodelujejo. Na tem področju je prisotna koruptivnost na vseh ravneh odločanja v državi. Policija preiskuje kazniva dejanja v vseh fazah izvedbe javnih naročil. Kazniva dejanja, ki se na tem področju pojavljajo, so po Kazenskem zakoniku uvrščena med koruptivna kazniva dejanja, velikokrat pa se na tem istem polju preiskovanja pojavijo zakonski znaki storitve kaznivega dejanja zlorabe uradnega položaja ali uradnih pravic, ki je podrobneje predstavljeno v predmetni nalogi. Področje javnega naročanja spremljam od leta 2000 in kot kriminalistična inšpektorica preiskujem kazniva dejanja s tega področja. Sodelovala sem z Računskim sodiščem, Državno revizijsko komisijo za revizijo postopkov javnih naročil in največkrat s Komisijo za preprečevanje korupcije ter seveda z organi pregona v predkazenskem postopku. Pri svojem delu uporabljam kazenskopravno zakonodajo v povezavi s poznavanjem vsebinske zakonodaje s področja javnega naročanja. Preiskovalci se zaradi strokovno zahtevnega področja in drugih dejavnikov, ki vplivajo na proces preiskovanja, pri svojem delu srečujejo s težavami, ki jih predstavim v nalogi, navedem pa tudi rešitve, s katerimi bi povečali uspešnost preiskav in končni sodni epilog. Ključne besede: javno naročanje, korupcija, preiskava, kaznivo dejanje zlorabe uradnega položaja ali uradnih pravic Objavljeno v ReVIS: 05.01.2024; Ogledov: 1269; Prenosov: 57
Celotno besedilo (1,32 MB) |
6. Vzpon talibanov na oblast: vzroki in poslediceGordana Đukić, 2023, ni določena Opis: Namen magistrske naloge je preučiti, kateri so glavni vzroki vzpona talibanov na oblast v Afganistanu leta 2021 in kakšne so družbene ter gospodarske posledice tega dejanja. Cilj naloge je analizirati talibanski režim, opredeliti talibane, jih zgodovinsko umestiti in predstaviti temeljne značilnosti talibanske Islamske države. Hkrati skušamo skozi samo nalogo odgovoriti na vprašanje, kaj je talibanom omogočilo, da so po umiku zahodnih sil tako hitro prevzeli oblast v Afganistanu. Z uporabo metodologije pregleda literature ter analitičnega pristopa pri obravnavi teme so rezultati pokazali, da je ponovni vzpon talibanov tako politična kot tudi gospodarska in socialna travma za veliko večino Afganistancev.
Za pridobitev splošne slike o predmetu raziskovanja smo uporabili monografsko literaturo in elektronske vire, pri čemer smo upoštevali kriterij jezikovnega izražanja, časovno obdobje, poudarek teme in vrste objav. Pregledali in primerjali smo podatke ter mnenja različnih avtorjev in za opis kronologije dogodkov uporabili analizo zgodovinskega razvoja in deskriptivno metodo. Pri opredeljevanju družbenih pojmov smo si pomagali še z metodo definicije in klasifikacije. S pomočjo indukcije in primerjalnih analiz smo nato ustrezno povzeli raziskave, strokovne in znanstvene študije ter oblikovali splošne zaključke.
Dokazali smo, da je vrnitev talibanov na oblast pomenila poslabšanje razvoja Afganistana in napredek na področju človekovih pravic. Zelo negativne so posledice na gospodarske razmere in tekom naloge smo prišli do zaključka, da se bo poslabšanje gospodarstva v tej državi nadaljevalo vsaj še nekaj let. Razloge za to lahko iščemo v tako imenovani »vojni ekonomiji«, katero smo na področju Afganistana tudi podrobneje razložili. Posledično afganistanska vlada ni bila nikoli spodbujena, da vzpostavi učinkovito poklicno vojsko, zajezi čezmerno korupcijo, izboljša zagotavljanje javnih storitev in izboljša življenje navadnih Afganistancev. Neuspeh mednarodnih sil pa v resnici predstavlja veliko dodatno spodbudo tudi za vse ostale islamistične teroristične mreže po vsem svetu. Ključne besede: talibani, vojna, mir, ljudsko pravo, korupcija, gospodarstvo, vojna ekonomija Objavljeno v ReVIS: 07.12.2023; Ogledov: 1117; Prenosov: 19
Celotno besedilo (1,53 MB) |
7. Zaposlovanje v državni upravi v luči učinkovitejše porabe proračunskih sredstev : magistrsko deloDamir Kolar, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo se podrobno poglobili v relevantno zakonodajo na področju zaposlovanja in skozi analizo zakonskih okvirov natančno predstavili način zaposlovanja v javni upravi. Z analizo podatkov o novih zaposlitvah, premestitvah in napredovanjih, ki nam jih je ob upoštevanju varovanja osebnih podatkov iz centralne kadrovske evidence v obliki statističnih podatkov zagotovilo Ministrstvo za javno upravo, smo iskali odgovor na vprašanje, ali obstajajo vzorci, ki nakazujejo deviacijo od zasledovanja cilja profesionalne državne uprave. Z omenjenima analizama smo iskali in tudi dobili odgovor na raziskovalno vprašanje »Ali do koruptivnih praks pri zaposlovanju v javni upravi prihaja zaradi nedosledne implementacije zakonodaje ali pa je zakonodaja neustrezna?«. Z normativno metodo smo analizirali relevantne zakone s področja zaposlovanja, z deduktivno in induktivno metodo pa smo interpretirali rezultate analize zaposlovanja v zadnjem letu in pol. Ker je analiza področne zakonodaje pokazala, da v nekaterih primerih dopušča hojo po robu in izigravanje, analiza navedenih podatkov pa pokazala, da obstajajo splošni vzorci ravnanj, ki pomenijo odstop od zasledovanja cilja profesionalne državne uprave in načela strokovne neodvisnosti državne uprave, te ugotovitve predstavljajo tudi podlago za pripravo sistemskih sprememb na področju uslužbenskega sistema in sistema zaposlovanja. Namen analize nikakor ni presoja zakonitosti posameznih postopkov zaposlitev v predmetnem obdobju, saj presojanje zakonitosti zaposlovanja v konkretnih primerih ni v pristojnosti avtorja, ampak v pristojnosti inšpekcijskih organov, ki nadzirajo pravilnost izvajanja predpisov s tega področja. Ključne besede: korupcija, zakonodaja, zaposlovanje v javni upravi, enakost, pravice Objavljeno v ReVIS: 09.10.2023; Ogledov: 1404; Prenosov: 43
Celotno besedilo (1,06 MB) |
8. Športno pravo in stave na podlagi notranjih informacij : diplomsko deloNika Jerković, 2022, diplomsko delo Opis: Šport je danes več kot le sredstvo sprostitve. Njegova funkcija dobiva skozi razvoj tehnologije in gospodarstva vedno večje razsežnosti in zato je šport našel svoj prostor tudi v evropski zakonodaji. Vendar zaradi njegove popularnosti in atraktivnosti vedno več posameznikov spremlja tekmovanja tudi zaradi stav. Skozi analizo bom predstavila problematiko stav, njihovo regulacijo, meje zlorabe le-teh in predvsem pomen odločitev na šport v posamezni zadevi. Ker je v slovenskem jeziku na voljo zelo malo literature na temo športnega prava, sem s pomočjo interneta izbrala različno tujo literaturo, strokovne članke, mnenja ter odseke elektronskih knjig s tega področja. S pomočjo deskriptivne metode bom predstavila svoje ugotovitve o razvoju športnega prava, zastavljeno hipotezo pa bom preverila s pomočjo komparativne ter induktivne in deduktivne metode. Raziskovalno vprašanje, ki ga bom analizirala, je primerjava sankcij, ki so doletele vse tri nogometaše zaradi kršitev pravil Angleške nogometne zveze. V zadevi Barton je športnik stavil tudi na tekme svojega kluba, v katerih je nastopil sam, g. Sturridge je podal prijatelju jasna navodila, kako staviti, g. Trippier pa ni nikoli izrecno podprl ali nagovarjal prijateljev, da stavijo. V takšnem vrstnem redu se, po mojem mnenju, tudi vrstijo sankcije igralcev. Ali hipoteza drži, bom preverila skozi analizo omenjenih zadev. Ključne besede: šport, razvoj športnega prava, korupcija v športu, stave, stave na podlagi notranjih informacij Objavljeno v ReVIS: 26.01.2023; Ogledov: 1499; Prenosov: 49
Celotno besedilo (706,59 KB) |
9. Inovativni pristopi v boju proti korupciji v javni upravi v Republiki Sloveniji : diplomska nalogaAndrej Čuš, 2012, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo na začetku predstavi javno upravo, etiko v javni upravi in pomen vrednot, ki
so prisotne na prav vsakem koraku delovanja javne uprave. Opravljen je zgodovinski pregled
razvoja vrednot v naši javni upravi, predstavljene so nekatere najnovejše raziskave s področja
vrednot v javni upravi. Obravnavano je tudi področje vrednot v javnem in zasebnem sektorju.
Podrobneje je predstavljena korupcija kot pojav, na katerih nivojih in v kakšnih oblikah se
pojavlja. Pri dejanju korupcije gre za neko namerno dejanje, s katerim želi osebek zlorabiti
svoje pristojnosti in se na ta način tudi okoristiti. Naloga se dotika tudi področja zaznavanja in
merjenja korupcije. Pri pojavu korupcije v javni upravi se predstavi vzroke, zakaj do
korupcije pride in seveda tudi posledice, katere prinaša pojav korupcije v javni upravi. Sledi
nekaj statističnih podatkov glede razsežnosti tega pojava pri nas, kjer so predstavljene tako
domače, kot tuje raziskave. Predstavljeni so domači in mednarodni akterji na področju boja in
preprečevanja korupcije, s poudarkom na akterjih iz Republike Slovenije. Na koncu so
predstavljeni in interpretirani rezultati kvalitativne empirične raziskave, ki smo jo opravili v
okviru raziskovalnega dela pri pripravi pričujoče diplomske naloge. V zaključku so podani
predlogi in smernice za izboljšanje prijemov in pristopov v boju proti korupciji v javni upravi
v Republiki Sloveniji.
Ključne besede: korupcija, javna uprava, etika, vrednote, preprečevanje korupcije, boj proti korupciji Objavljeno v ReVIS: 28.07.2021; Ogledov: 2650; Prenosov: 104
Celotno besedilo (894,52 KB) |
10. Ocena dela in zaupanja do slovenskih institucij v boju proti korupciji : diplomska naloga visokošolskega univerzitetnega študijskega programa prve stopnjeAndraž Stibilj, 2013, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga analizira stopnjo zaupanja in dejavnike, ki vplivajo na oblikovanje stališč
slovenskih državljanov v tri najpomembnejše institucije za boj proti korupciji (sodišča,
policija in komisija za preprečevanje korupcije) ter jih primerja s samooceno predstavnikov
navedenih institucij. Sestavljena je iz teoretičnega in empiričnega dela.
V teoretičnem delu sem nakazalmetodološki načrt, ki vsebuje opredelitev uporabljenih
raziskovalnih metod, na podlagi katerih sem preverjal postavljene hipoteze, izpeljane iz
raziskovalnih vprašanj. Predstavil sem pojmovno podlago besede korupcija in vse, kar sodi
zraven tematskega področja. Najprej sem se osredotočil na definicijo besede korupcija, ki je
problematična zaradi različnosti poimenovanja med institucijami in avtorji, ki jo v svojih
delih obravnavajo. Sledijo vrste in vzroki korupcije, preprečevanje in odpravljanje korupcije,
protikorupcijske strategije ter posledice le-te. Četrto poglavje zajema izključno vsebinsko
področje korupcije v Sloveniji. Temelji predvsem na poročilu komisije za preprečevanje
korupcije, oceni možnosti razvoja korupcije v Sloveniji, ter predstavitvi slovenskih organov
in institucij za boj proti korupciji. Temu je dodana še statistika in področje prijav, pogoji
preprečevanja korupcije, ter slovenska zakonodaja, ki ureja preprečevanje korupcije.Sledi
empirični del, ki je sestavljen iz kvantitativnega in kvalitativnega dela raziskave. Pri
kvantitativnem delu sem oceno dela in dejavnike zaupanja v slovenske institucije ugotavljal s
pomočjo spremenljivk iz raziskave Stališča o korupciji 2009 iz leta 2010, ki jo je izvedel
Center za raziskovanje javnega mnenja in množičnih komunikacij. S pomočjo hipotez sem
ugotavljal, kako slovenska javnost ocenjuje delovanje institucij za boj proti korupciji, kateri
so dejavniki, ki vplivajo na negativno mnenje o delu institucij in na to, da je korupcija velik
problem v Sloveniji. Poleg tega me je zanimalo, kateri izmed institucij anketiranci najprej
podajo prijavo korupcije. Ko sem izvedel vse statistične analize, sem hipoteze potrdil oziroma
zavrnil, ter odgovore primerjal s samooceno dela vseh treh institucij iz kvalitativnega dela
raziskave. Tu sem opravil intervjuje s tremi predstavniki institucij, kar mi je omogočilo
dodatno širino oziroma pregled nad zastavljeno problematiko. V zaključku diplomske naloge
sem podal še sklepe in ugotovitve preverjanja postavljenih hipotez ter se opredelil do
obravnavane problematike.
Ključne besede: korupcija, zaupanje, dejavniki, sodišča, policija, komisija za preprečevanje korupcije Objavljeno v ReVIS: 28.07.2021; Ogledov: 1981; Prenosov: 113
Celotno besedilo (1,25 MB) |