1. Pravice letalskih potnikov v EU in analiza novejše sodne prakse : magistrsko deloTjaša Kužnik, 2024, magistrsko delo Opis: Potovanje z letalom je postalo nepogrešljiv del sodobnega globaliziranega sveta, zaradi česar je zaščita pravic letalskih potnikov bistvenega pomena za zagotavljanje varne in pravične izkušnje vseh uporabnikov letalskih storitev. Pravno varstvo letalskih potnikov, ki spada v širšo kategorijo varstva potrošnikov, vključuje širok nabor pravic in ukrepov, ki letalskim potnikom omogočajo pravično obravnavanje in ustrezno pomoč v primeru nevšečnosti, kot so zamuda leta, odpoved leta, zavrnitev vkrcanja, izguba prtljage in podobno. Evropska unija je na zadevnem področju sprejela številne uredbe in s tem vzpostavila celoten okvir, ki letalskih potnikom zagotavlja pravico do obveščenosti, oskrbe, odškodnine, povračila stroškov ali spremembe poti in številne druge. Ta prizadevanja niso le izraz pravne zaščite, temveč tudi temelj zaupanja potrošnikov v trg in v ponudnike storitev, kar prispeva k stabilnosti in poštenosti evropskega trga kot celote. Na razvoj varstva letalskih potnikov pa je vplivala tudi sodna praksa, ki je sprejete predpise dopolnjevala, razlagala in s tem nepogrešljivo vplivala na pravice letalskih potnikov, kot jih poznamo danes. Sodišče Evropske unije je skozi svoje sodbe pojasnilo številne vidike varstva letalskih potnikov, kot so definicije leta, izrednih razmer, pogoji za upravičenost do odškodnine in podobno, kar je prispevalo k jasnosti, predvidljivosti in enotnosti uveljavljana pravic po celotni Evropski uniji. Ker pa je predmetno področje izredno kompleksno in dinamično je potrebno nenehno spremljanje in preučevanje tudi novejše sodna prakse in njenega doprinosa. Zakonodajni okvir in sodna praksa zagotavljata celovito zaščito letalskih potnikov kot potrošnikov, kar krepi pravno varnost, predvidljivost in njihovo zaupanje v pravni sistem ter v poštenost trga storitve zračnega prometa. Ključne besede: pravice letalskih potnikov, varstvo potrošnikov, letalsko pravo, zavrnitev vkrcanja, odpoved leta, zamuda leta Objavljeno v ReVIS: 15.01.2025; Ogledov: 400; Prenosov: 71
Celotno besedilo (1,17 MB) |
2. Kolektivno varstvo pravic potrošnikov pri spletnem nakupovanju : magistrsko deloŠpela Bohinec, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo obravnavali temo kolektivnega varstva potrošnikov pri spletnem nakupovanju s poudarkom na ugotovitvi stopnje poznavanja tega področja s strani potrošnikov v Evropski uniji. V prvem delu magistrskega dela smo opredelili in predstavili predmet in probleme raziskovanja ter temeljne pojme, ki so vezani na obravnavano tematiko. Opredelili smo normativno ureditev varstva potrošnikov tako na individualni kot tudi na kolektivni ravni, pri čemer smo se osredotočili na sekundarne pravne akte Evropske unije in zakonodajo v Republiki Sloveniji. Predstavili smo potrošniške organizacije in javne zavode, ki lahko pomagajo pri reševanju potrošniških sporov ter pripomorejo k informiranju potrošnikov s področja uveljavljanja njihovih pravic. Pregledali smo možnosti, ki jih imajo potrošniki pri reševanju sporov s ponudniki, tudi alternativne načine reševanja sporov, proučili pa smo še obstoječo sodno prakso. Analizirali smo rezultate opravljenih raziskav, ki so nam pomagale pri iskanju odgovorov na raziskovalna vprašanja, pri čemer smo se osredotočali na ankete in raziskave, ki so bile opravljene med potrošniki na temo nakupovanja in varovanja potrošniških pravic v Evropski uniji. Opravili smo anketo, s pomočjo katere smo analizirali rezultate o potrošniških navadah in obnašanju potrošnikov ter samem poznavanju njihovih pravic. V magistrskem delu smo ugotovili, da je (kolektivno) varstvo potrošnikov normativno obširno urejeno in se stalno dopolnjuje, s tem pa se izboljšuje tudi nivo varstva pravic potrošnikov v Evropski uniji. Pomanjkljiva pa je informiranost oziroma seznanjenost potrošnikov s svojimi pravicami in mehanizmi, ki jih lahko uporabijo za reševanje potrošniških individualnih in skupinskih sporov. Ključne besede: potrošnik, kolektivno varstvo potrošnikov, spletno nakupovanje, zastopniška tožba, skupinska tožba Objavljeno v ReVIS: 04.12.2024; Ogledov: 422; Prenosov: 31
Celotno besedilo (1,80 MB) |
3. Analiza izvensodnega reševanja potrošniških sporov : diplomsko deloMaja Madalena Lenardič, 2024, diplomsko delo Opis: Deset let po sprejemu ključnih predpisov s področja izvensodnega reševanja potrošniških sporov na ravni Evropske unije lahko s tega področja podamo nekaj ključnih ugotovitev o uporabi v praksi. V razmerju do ponudnika je potrošnik, v okviru svobodnega tržnega gospodarstva, šibkejša stranka ter v podrejenem položaju na ekonomskem, strokovnem in pravnem področju. Poseben položaj potrošnika se kaže tudi v reševanju sporov. Kot odgovor na neustrezno reševanje takšnih sporov preko tradicionalnih sodnih postopkov so se izoblikovali mehanizmi izvensodnega in spletnega reševanja potrošniških sporov. Slednji so za potrošnika bolj prijazni, finančno bolj dostopni ter za uporabo bolj preprosti in hitri. Pri pregledu slovenskih izvajalcev izvensodnih postopkov lahko sklenemo, da nudijo potrošnikom strokovne, kakovostne in hitre postopke, da celostno pokrivajo sektorska področja delovanja ter da je njihovo poslovanje pregledno. Kljub prednostim uporaba izvensodnih postopkov v praksi še ni zaživela kot bi lahko. Izpostavljajo se predvsem razlogi slabše obveščenosti potrošnikov o samih mehanizmih ter neobveznost sodelovanja ponudnikov v postopkih. Pri spodbujanju uporabe mehanizmov je potrebno pristopiti celostno. Če izpostavimo področja v Sloveniji, kjer je sodelovanje ponudnikov obvezno, vidimo, da so potrošniki pri vlaganju pobud aktivni in so torej o teh možnostih seznanjeni. Na vseh preostalih sektorjih pa se izvensodni postopki skorajda ne izvajajo. Razlog seveda ni le v neobveščenosti potrošnikov. Temelji predvsem na prostovoljnosti sodelovanja ponudnikov, saj jim zakonodaja omogoča pasivnost, sami pa v resnici niso motivirani za sodelovanje. Le uvedba zakonske zahteve po sodelovanju se ne zdi smiselna, saj količinsko več začetih postopkov nikakor ne pomeni tudi kvalitetnega postopka. Uporabe izvensodnih mehanizmov ne gre razumeti le kot enkratno dejanje, temveč kot prehod v nov način postopanja pri reševanju potrošniških sporov. Posledično bo potrebno s še bolj usmerjenim obveščanjem, finančnimi spodbudami in mehkejšimi ukrepi spodbujati ponudnike k sodelovanju. Tako bo vsakokratna pozitivna izkušnja z izvensodnim reševanjem sporov na dolgi rok doprinesla k spreminjanju tradicije k bolj primernim načinom reševanja potrošniških sporov. Ključne besede: posebno varstvo potrošniških pravic, podrejen položaj potrošnika, izvensodno in spletno reševanje sporov, izvajalci IRPS, ozaveščenost potrošnikov, prostovoljno sodelovanje ponudnikov Objavljeno v ReVIS: 09.04.2024; Ogledov: 1376; Prenosov: 43
Celotno besedilo (1,01 MB) |
4. Pravne napake pri delovanju spletnih trgovin v Republiki Sloveniji : magistrsko deloMaša Tomažič, 2023, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obdela pravne vidike, ki morajo biti upoštevani pri delovanju spletnih trgovin v Republiki Sloveniji. V nalogi je opredeljena regulativa, ki jo morajo lastniki spletnih trgovin pri njihovem delovanju upoštevati s poudarkom na varstvu osebnih podatkov uporabnikov v spletnih trgovinah. V praktičnem delu magistrskega dela je izvedena primerjalna analiza petih spletnih trgovin, ki delujejo na področju Republike Slovenije. Analiza zajema oceno skladnosti spletnih trgovin z veljavnimi zakoni in predpisi, ki urejajo varstvo osebnih podatkov in njihove politike zasebnosti, načine zbiranja in obdelave osebnih podatkov, ukrepe za varstvo teh podatkov ter informiranje uporabnikov o svojih pravicah in obveznostih v zvezi z obdelavo osebnih podatkov. Ugotovila sem, da spletne trgovine zelo dobro skrbijo za skladnost politike zasebnosti z zakonskimi in podzakonskimi akti Republike Slovenije in regulativo Evropske unije, zatakne pa se pri piškotkih (ki jih GDPR sicer prav tako pojmuje kot osebne podatke), ki jih spletne trgovine zbirajo. Slednje pripisujem tehnično zahtevnim rešitvam, ki jih marsikateri lastnik spletne trgovine sam (brez pomoči oseb z obsežnim znanjem programiranja) ne zna rešiti. Prav tako lahko opazimo precej odstopanja pri pravilnem prikazovanju cen. Tudi tukaj gre za tehnično rešitev, ki jo je v spletno trgovino treba implementirati. Ključne besede: spletna trgovina, GDPR, ZVOP-2, varstvo osebnih podatkov, varstvo potrošnikov Objavljeno v ReVIS: 09.10.2023; Ogledov: 1220; Prenosov: 44
Celotno besedilo (556,64 KB) |
5. Varstvo potrošnikov pri spletnem poslovanju : magistrsko deloEma Kobal, 2021, magistrsko delo Opis: Z razvojem tehnologije postaja spletno nakupovanje blaga in storitev vse bolj priljubljeno med potrošniki. Pri tem je ključno varovanje njihovih pravic, saj takšen način poslovanja ne prinaša samo prednosti, temveč tudi slabosti. Pri pisanju so nam bile v pomoč deskriptivna, statistična, aksiološka metoda, metoda analize, metoda kompilacije in metoda sinteze. Namen magistrskega dela je ugotoviti najpogostejše kršitve, učinkovitost reševanja potrošniških sporov in kako varno je spletno poslovanje za potrošnike. Ugotovili smo, da prihaja do največ kršitev potrošnikov prav s seznanjanjem le teh z njihovimi pravicami, ki jih imajo pred sklenitvijo prodajne pogodbe. Podjetja še vedno zelo pomanjkljivo obveščajo potrošnike o njihovih pravicah. Prav tako smo ugotovili, da potrošniki težko rešujejo spore s prodajalci, saj v Sloveniji ni vzpostavljenega učinkovitega sistema za reševanje potrošniških sporov. Potrošnik ima na voljo več poti reševanja, vendar nobena od njih ni dovolj učinkovita, da bi se spor lahko razrešil. Poleg tega smo prišli prav tako do ugotovitve, da lahko spletno poslovanje v določenih okoliščinah predstavlja nevarnost za potrošnike. Varnost poslovanja je odvisna predvsem od njihove ozaveščenosti in previdnosti pri uporabi spleta. Potrošnik lahko za svojo varnost največ poskrbi kar sam. Ugotovitve magistrskega dela so uporabne tako za potrošnike kot tudi za podjetja. Pomembno je, da so potrošniki seznanjeni s tem kakšne pravice imajo in kam se lahko obrnejo po pomoč v primeru kršenja le teh. Podjetja oziroma prodajalci se lahko seznanijo s trenutno veljavno zakonodajo. Obravnava najpogostejših kršitev pa bo podjetja odvračala od uporabe praks, ki so sporne. Ključne besede: varstvo potrošnikov, spletno poslovanje, spletne goljufije, spletno nakupovanje, reševanje potrošniških sporov Objavljeno v ReVIS: 30.11.2021; Ogledov: 2250; Prenosov: 134
Celotno besedilo (1,19 MB) |
6. Pravo Evropske unije in varstvo potrošnikov : diplomsko deloSamo Habič, 2012, diplomsko delo Ključne besede: Evropska unija, pravo Evropske unije, sekundarno pravo, direktiva, minimalna harmonizacija, popolna harmonizacija, varstvo potrošnikov, potrošniško pravo Objavljeno v ReVIS: 13.06.2019; Ogledov: 3869; Prenosov: 176
Celotno besedilo (517,85 KB) |
7. Varstvo pravic potrošnikov v letalskem prometu ter na turističnih potovanjih z analizo sodne prakse sodišča EU : magistrsko deloMaja Junčaj, 2016, magistrsko delo Ključne besede: varstvo potrošnikov v EU, pravice letalskih potnikov, odpoved leta, sodna praksa, pravice potnikov na turističnih potovanjih, sodišče EU, odškodnina, Frankfurtska tabela Objavljeno v ReVIS: 17.08.2018; Ogledov: 4159; Prenosov: 162
Celotno besedilo (1,66 MB) |
8. |
9. |
10. |