1. Razmerje med nivojem varstva pravic po kolektivni pogodbi in po zakonu : magistrsko deloTadeja Kokelj Jeršin, 2025, magistrsko delo Opis: Skozi magistrsko delo smo predstavili razmerje med nivojem varstva pravic po kolektivni pogodbi in po zakonu. V magistrskem delu smo se v zaključku osredotočili na preučevanje razmerja med nivojem varstva pravic po kolektivni pogodbi in po zakonu na področju zdravstva in socialnega varstva. Pri tem smo naleteli na glavni problem, in sicer da raziskav na izbrano tematiko za področje zdravstva in socialnega varstva ni. To nam je otežilo raziskavo, zato smo iskali podobnosti in razlike v splošnih načelih. Razmerje med nivojem varstva pravic po kolektivni pogodbi in po zakonu je v Sloveniji v slednjih določbah točno določeno. Tako ZKolP in ZDR-1, ki sta tudi osnova za sestavo kolektivne pogodbe za področje zdravstva in socialnega varstva, natančno določata, v katerih primerih je možno pravice delavcev urediti ugodneje ali manj ugodneje. Ugotovili smo tudi, da imamo v RS delovnopravno ureditev dobro urejeno. Delovnopravno ureditev Slovenije smo primerjali z Italijo in Veliko Britanijo. Slovenija ima podobno pravno ureditev kot Italija, se pa slovenska delovnopravna ureditev močno razlikuje od delovnopravne ureditve v Veliki Britaniji. Poklici v zdravstvu in socialnem varstvu se razlikujejo od drugih poklicev. Poleg zakonov in predpisov o zaposlovanju morajo zdravstveni in socialni delavci upoštevati še številna pogajanja, da lahko izboljšajo delovne pogoje. Obsežna uporaba delovnopravne zakonodaje pa lahko postopoma oslabi upoštevanje kolektivnih pogodb, zakonov, smernic in predpisov na področju zdravstva in socialnega varstva. Ključne besede: zakon, kolektivna pogodba, kolektivno pogajanje, zdravstvo, socialno varstvo Objavljeno v ReVIS: 15.07.2025; Ogledov: 39; Prenosov: 0
Celotno besedilo (734,03 KB) |
2. Vloga kulinarike v diplomaciji : magistrsko deloMirjam Hočevar Zdešar, 2025, magistrsko delo Opis: Kulinarika je široko področje, ki izraža kulturno identiteto posameznika ali skupnosti in povezuje tradicionalne vrednote s sodobnimi kulinaričnimi trendi. V mednarodnem okolju kulinarika kot orodje mehke moči presega zgolj prehranjevalne navade in se tesno prepleta z diplomacijo. Nacionalne jedi imajo v diplomaciji ključno vlogo, saj državam omogočajo vzpostavitev stikov na formalni ali neformalni ravni ter prispevajo k izboljšanju bilateralnih odnosov. Posebej male države, ki niso mednarodno prepoznavne, lahko nacionalne jedi uporabijo kot orodje za krepitev svoje mednarodne identitete in utrjevanje političnih vezi. Kulinarika je orodje mehke moči za izražanje nacionalne identitete, zgodovinske kontinuitete in vrednot, kar državam omogoča učinkovitejše komuniciranje in navezovanje stikov. Na kulinaričnih dogodkih, uradnih večerjah in državnih banketih ima pomembno vlogo pri oblikovanju mednarodne podobe države, saj omogoča neposreden stik med predstavniki različnih narodov. Slovenija in Bavarska uspešno izkoriščata svojo kulinarično dediščino, saj v protokolarne menije vključujeta domiselno interpretirane nacionalne jedi, ki ob pomembnih srečanjih pustijo osebno noto. S tem prispevata k izboljšanju bilateralnih odnosov in povečanju mednarodne prepoznavnosti. Z izbiro nacionalnih jedi imajo države priložnost, da na nevsiljiv način okrepijo svojo prepoznavnost in oblikujejo bolj pozitivne diplomatske vezi. Hrana omogoča izmenjavo tradicij, vrednot in okusov. Dogodki, ki se odvijajo ob skupnem uživanju v nacionalnih jedeh, pripomorejo k večjemu razumevanju in povezanosti. To posledično spodbuja učinkovitejše sodelovanje ter odprtost, spoštovanje in prijateljski odnos. Ključne besede: diplomacija, bilateralna diplomacija, mehka moč, diplomatski protokol, kulinarika, nacionalne jedi Objavljeno v ReVIS: 15.07.2025; Ogledov: 52; Prenosov: 1
Celotno besedilo (1,17 MB) |
3. Vloga in vpliv Ivana Krambergerja pri osamosvojitvi Republike Slovenije : magistrsko deloIvan Kramberger, 2025, magistrsko delo Opis: Vloga in vpliv Ivana Krambergerja sta danes, pri kritičnem vrednotenju dogodkov v času slovenske osamosvojitve, podcenjena in lahko strnjeno povemo, da se na karizmatičnega politika, dobrotnika in ljudskega človeka Ivana Krambergerja danes enostavno pozablja. Vsekakor Ivan Kramberger ni bil ključen akter demokratičnega prehoda Slovenije ob koncu 80. in v začetku 90. let 20. stoletja, prav tako ni igral ključne vloge v osamosvojitvenih procesih in ni sodeloval pri vzpostavitvi parlamentarne demokracije v Sloveniji. Moramo pa mu pritrditi, da je imel velik vpliv in vlogo pri mobilizaciji prebivalstva na plebiscit za odcepitev Slovenije od Jugoslavije, prav tako je imel veliko vlogo na bojiščih desetdnevne vojne za Slovenijo, saj je kot mirovnik v beli obleki preprečil marsikatero smrt na bojišču in s svojo pojavo ter karizmo pripomogel, da se je vojna končala brez dodatnih žrtev. Vsekakor je imel Ivan Kramberger veliko vlogo na področju humanitarnosti in dobrodelnosti tako pred kot med in po vojni za osamosvojitev Slovenije, saj je s svojim posebnim pristopom in nemajhno dobrodelnostjo rešil prenekatero stisko Slovencev. Novinarji so izračunali, da je za čas svojega življenja daroval ogromne vsote, prav tako je sklad Ivana Krambergerja po smrti pomoči potrebnim razdelil preko milijon evrov sredstev. Na podlagi raziskave, poglobljenih intervjujev in ustvarjanja filma Beli bojevnik v črni obleki ugotavljamo, da sta bila vloga in vpliv Ivana Krambergerja na osamosvojitev Slovenije velika in izvedena na njegov, poseben način. Tudi njegovo ime se je ohranilo v pozitivni luči in duh Ivana Krambergerja živi dalje med Slovenkami in Slovenci. Politični vrh sicer še do danes ni prepoznal vloge in vpliva Ivana Krambergerja. Upamo si trditi, da bo Ivan Kramberger, dobri človek iz Negove, ostal v našem kolektivnem spominu kot nekdo, ki je na drugačen, poseben način popestril nemirne čase nastajanja naše nove države in pripomogel k temu, da smo se razvili v moderno demokratično družbo ob tem, da je vsakemu nastavil ogledalo. Ključne besede: Ivan Kramberger, osamosvojitev, Republika Slovenija, demokracija, vojna, humanitarnost, dobrodelnost, politika, država Objavljeno v ReVIS: 15.07.2025; Ogledov: 36; Prenosov: 0
Celotno besedilo (803,97 KB) |
4. Upravljanje in urejanje vojnih grobišč v Republiki Sloveniji : magistrsko deloGregor Ivanušič, 2025, magistrsko delo Opis: Vojna grobišča so pomembna mesta kolektivnega spomina in opomina na vojne ter povojno nasilje, ki je zaznamovalo različna zgodovinska obdobja. Skrb za njihovo ohranjanje ter dostojen pokop posmrtnih ostankov ni le del varovanja kulturne dediščine, temveč tudi izraz moralne in družbene odgovornosti. Predstavljajo spoštovanje do umrlih in pravico do urejenega ter pietetnega mesta pokopa žrtev. Slovenija je bila zaradi svoje geografske lege pogosto prizorišče vojaških spopadov, kar se odraža v izjemni razširjenosti vojnih grobišč. Na severnem Primorskem prevladujejo pokopališča iz prve svetovne vojne, medtem ko so grobišča druge svetovne vojne in narodnoosvobodilnega boja prisotna skoraj v vsakem kraju. Posebno poglavje predstavljajo prikrita povojna grobišča, katerih je na slovenskem ozemlju evidentiranih več kot 800. Ta se pogosto nahajajo na težko dostopnih krajih, kot so kraške jame, brezna in gozdovi, kar njihovo urejanje dodatno otežuje. Država ima dolžnost skrbeti za vojna grobišča, kar izhaja tudi iz spoštovanja ustavne pravice do človekovega dostojanstva – pravice, ki velja tudi po smrti. Vzdrževanje teh krajev presega zgodovinski vidik, saj ima pomembno vlogo v sodobni demokratični družbi ter temelji na pravnih in etičnih načelih. Upravljanje in urejanje vojnih grobišč ima tudi ključno vlogo v okviru tranzicijske pravičnosti, ki vključuje pravico do resnice, odgovornosti, sprave in trajnega miru. Gre za proces, ki omogoča prehod iz obdobja kršitev človekovih pravic v obdobje demokracije in pravne države. Upravljanje vojnih grobišč je zato eno ključnih orodij tranzicijske pravičnosti, saj prispeva k razumevanju zgodovine, družbenemu soočenju s preteklostjo in doseganju sprave. Upravljanje in urejanje vojnih grobišč je interdisciplinaren in občutljiv proces, ki zahteva strokoven, zakonit in nepristranski pristop. Za učinkovito upravljanje je ključno sodelovanje različnih strok, kot so zgodovinska, arheološka, antropološka, forenzična, pravna in družboslovna. Prav tako je pomembna vključitev javnosti, svojcev in civilne družbe, ki lahko prispevajo k večji transparentnosti in verodostojnosti procesa. Le celosten, vključujoč in spoštljiv pristop lahko zagotovi dolgoročno varstvo vojnih grobišč in krajev spomina. Ključne besede: grobišče, vojno grobišče, vojaško grobišče, prikrita vojna grobišča, vojaško pokopališče, žrtve vojn, tranzicijska pravičnost Objavljeno v ReVIS: 15.07.2025; Ogledov: 34; Prenosov: 0
Celotno besedilo (5,62 MB) |
5. Zaščita otrok v kazenskem postopku in njihova celostna obravnava : magistrsko deloNina Đurđević, 2025, magistrsko delo Opis: Pričujoče delo temelji na predstavitvi projekta za vzpostavitev prve Hiše za otroke v Sloveniji po modelu Barnahus, ki je vodilni evropski model za obravnavo otrok, žrtev nasilja in spolnih zlorab, v kateri bodo na usklajen in učinkovit način celostno obravnavani otroci, žrtve tovrstnih kaznivih dejanj, v skladu z mednarodnimi smernicami in standardi. Projekt odlikuje celovit pristop, kjer bodo na enem mestu združeni vsi strokovni sočasni kazenskopreiskovalni postopki ter nudena strokovna psihosocialna in terapevtska pomoč ter podpora v otrokom varnem in prijaznem okolju za zmanjšanje in preprečevanje sekundarne viktimizacije ter morebitnih dolgotrajnih posledic. S tem bo vzpostavljen okvir, v katerem se bodo krepile in povezovale dobre prakse, širila načela za ustrezno podporo in zaščito otrok ter njihovih pravic in delovanje v smeri otrokovih najboljših koristi. Povečati je treba zavedanje in potrebo po ključni vzpostavitvi otrokom prijaznih služb in po otrokom prijazni obravnavi ter učinkovitem odzivanju na pravni osnovi, torej po otrokom prijaznem pravosodnem sistemu, za preprečevanje ponovnih travmatičnih izkušenj. V ta namen se je pokazala potreba po pripravi novega Zakona o zaščiti otrok v kazenskem postopku in njihovi celostni obravnavi, ki je osnova za vzpostavitev Javnega zavoda Hiša za otroke. Učinkovita udeležba otrok v sodnih postopkih je ključna za izboljšanje delovanja pravosodja, glavno vodilo pa je spoštovanje otrokovega dostojanstva, svobode in enakega obravnavanja. Kazniva dejanja, kot so spolno izkoriščanje in spolne zlorabe, sodijo med najhujše oblike nasilja nad otroki. V prihodnosti je treba omogočati izvajanje aktivnosti in sprejemati še bolj učinkovite ukrepe, neposredni učinek teh ukrepov pa je dvig ozaveščenosti splošne in strokovne javnosti o razširjenem obstoječem družbenem problemu. Slovenija je z uvedbo projekta in vzpostavitvijo Hiše za otroke naredila velik korak naprej v smeri reševanja obravnavane problematike, sistem pa bo treba vzdrževati z dobrimi mehanizmi podpore, z upoštevanjem smernic za prijazno obravnavo žrtev kaznivih dejanj, ustreznim dostopom do sodnega varstva in temeljito obravnavo. Otrokom je treba omogočiti enake možnosti in življenje brez nasilja. Ključne besede: nasilje nad otroki, celostna obravnava, sekundarna viktimizacija, otrokom prijazno pravosodje, forenzični intervju Objavljeno v ReVIS: 10.07.2025; Ogledov: 121; Prenosov: 2
Celotno besedilo (1,88 MB) |
6. Uporaba ekonomske diplomacije za privabljanje visokokakovostnih tujih investicij v Kneževini Monako : magistrsko deloAnže Lemež, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo raziskuje uporabo ekonomske diplomacije za privabljanje visokokakovostnih tujih investicij v Kneževini Monako. Obravnava edinstven gospodarski model Monaka, ki kljub omejenim naravnim virom temelji na turizmu, finančnih storitvah in trajnostnih tehnologijah. Osrednji cilj dela je analiza monaških strategij ekonomske diplomacije in ocena njihove uporabnosti v kontekstu Republike Slovenije. Raziskava vključuje zgodovinsko in primerjalno analizo, pri čemer poudarja uspešne prakse Monaka na področju privabljanja investicij, kot so ugodni davčni režimi, razvoj finančnih storitev in podpora poslovnim investitorjem. Z uporabo študije primera in intervjujev z deležniki iz Monaka in Slovenije naloga razkriva ključne dejavnike, ki prispevajo k uspehu monaške ekonomske diplomacije. Ugotovitve raziskave kažejo, da Monako svoje uspehe dolguje integraciji gospodarskih in diplomatskih strategij, osredotočenosti na trajnostne investicije in učinkoviti promociji na mednarodnem prizorišču. Na tej podlagi delo ponuja konkretna priporočila za krepitev ekonomske diplomacije v Sloveniji, vključno z izboljšanjem davčne politike, večjo podporo investitorjem in strateško promocijo ključnih gospodarskih sektorjev. Delo prispeva k razumevanju učinkovite uporabe ekonomske diplomacije v majhnih državah ter odpira možnosti za nadaljnje raziskave in implementacijo inovativnih pristopov. Rezultati so relevantni za akademsko skupnost, oblikovalce politik in širšo javnost, saj izpostavljajo potencial ekonomske diplomacije za spodbujanje trajnostnega razvoja in gospodarske konkurenčnosti. Ključne besede: ekonomska diplomacija, visokokakovostne tuje investicije, Kneževina Monako, davčne spodbude, trajnostne investicije, mednarodno sodelovanje, majhne države, finančne storitve, privabljanje investitorjev, strategije gospodarskega razvoja Objavljeno v ReVIS: 26.06.2025; Ogledov: 152; Prenosov: 5
Celotno besedilo (1,23 MB) |
7. Kršitev človekovih pravic kot posledica arbitrarnosti državnih organov : magistrsko deloLaura Gril, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo se osredotoča na vprašanje kršitev človekovih pravic, ki so nastale kot posledica arbitrarnosti oziroma samovoljnega ravnanja državnih organov. Magistrsko delo se poglobi v dve ključni vprašanji. Prvi del obravnava splošni koncept arbitrarnega ravnanja državnih organov v povezavi s pomenom človekovih pravic v mednarodnem pravu, ter težo vpliva arbitrarnosti državnih organov na omenjene človekove pravice, kjer so izpostavljene najpogostejše napake ob analizi različnih pravnih mehanizmov, ki zajemajo pravico do poštenega sojenja, pravni pouk v navezavi na pravna sredstva, ugotovitev dejanskega stanja, korektnost zaslišanj ter hišnih preiskav. Raziskava magistrskega dela se osredotoča na dejstva, kako tovrstne prakse, ki jih izvajajo državni organi vplivajo na tako uveljavljanje kot tudi samo varovanje človekovih pravic posameznikov ter opozarja na morebitne nepravilnosti ter kršitve pravnih standardov, vzpostavljenih v Evropski konvenciji za človekove pravice ter v samem nacionalnem pravu držav pogodbenic, kot je Republika Slovenija. Po tem, ko v prvem delu spoznamo napake, s strani države, ko poseže posamezniku v pravice, se porodi vprašanje, kdaj pa država lahko legitimno poseže v posameznikove pravice, sploh primarne, kot je pravica do življenja. Drugi del magistrskega dela obravnava kriterije, ki utemeljujejo legitimnost uporabe smrtne kazni v smislu zakonitega državnega posega v primarne pravice posameznika v Združenih državah Amerike, kjer obravnava tako pravne kot tudi moralne in etične vidike uporabe smrtne kazni v ameriškem sodnem sistemu ter pregled konkretnih primerov v namen raziskave, ali so dokazi zoper obsojencev dovolj trdni za izvršitev tovrstne kazni. Ključne besede: človekove pravice, arbitrarnost, državni organi, kršitve, legitimnost Objavljeno v ReVIS: 19.05.2025; Ogledov: 388; Prenosov: 35
Celotno besedilo (2,85 MB) |
8. Formiranje iranskega šiitskega polmeseca – zloraba mehke moči Islamske Republike Iran? : doktorska disertacijaNina Kos, 2025, doktorska disertacija Opis: Islam temelji na konceptu družbene pravičnosti in enakosti, ki je bil tudi najbolj zaslužen za splošno priljubljenost in hitro širitev vere med prebivalstvom. Več kot štiri desetletja po strmoglavljenju monarhije in ustanovitvi Islamske republike Iran svet ni priča spodletelemu poskusu institucionalizacije šiitske islamske ideologije v Iranu, temveč spodletelemu poskusu osebne vizije ajatole Homeinija in režima, ki sistematično krši temeljne človekove pravice. Začetni del disertacije temelji na analizi zgodovine držav Bližnjega vzhoda, ki je ključna za razumevanje današnje politike držav v regiji in razmerja med državnimi centri moči. Iran, ki je vse od časa Islamske revolucije leta 1979 obljubljal svojim državljanom in širši šiitski skupnosti skupen boj proti socialnim in drugim krivicam ter krepitev skupne, šiitske identitete, je danes glavni krivec za razgradnjo državniškega sistema in vrednot. Osrednji del disertacije tako opredeljuje vlogo Islamske revolucije in njen vpliv na formacijo šiitskega polmeseca v regiji ter analitično obravnavo uporabe sredstev mehke moči IRI, ki ustvarjajo varnostno dilemo in povečujejo sektaške napetosti v regiji. V zaključnem delu s študijo in upoštevanjem mnenj analitikov ocenimo možnosti dolgoročnega obstoja Islamske republike Iran in geopolitične posledice vojne v Gazi na regijo Bližnjega vzhoda. Ključne besede: Iranska islamska revolucija, islamsko pravo, Univerzalna deklaracija človekovih pravic, mehka moč, šiitski polmesec Objavljeno v ReVIS: 15.04.2025; Ogledov: 478; Prenosov: 39
Celotno besedilo (3,50 MB) |
9. Omejitve pri stavki javnih uslužbencev v državnih organih : magistrsko deloMira Mendaš, 2025, magistrsko delo Opis: Stavka lahko poteka v zasebnem oz. gospodarskem ali javnem sektorju. Pri tem prihaja do različnih posledic. Zato so možne tudi omejitve stavke. Namen magistrskega dela je bil predstaviti pravico do stavke javnih uslužbencev v državnih organih in preučiti omejitve, s katerimi se v posameznih dejavnostih srečujejo. Magistrsko delo na celovit način prikazuje ustreznost pravne ureditve pravice do stavke v Sloveniji. Prikazuje in v določenem pogledu tudi razjasnjuje dileme, kot je na primer, ali je sedanji Zakon o stavki iz obdobja pred osamosvojitvijo Slovenije še ustrezen ali ga je treba temeljito prenoviti. Rezultati raziskave v tem delu prispevajo tudi k lažjemu razumevanju dodeljevanja nujnih nalog med samo stavko, ki za zaposlene pomenijo omejevanje pravice do stavke. V delu je pojasnjeno, ali in kako slovenska zakonodaja dopušča omejevanje in prepoved pravice do stavke. Pojasnjeno je tudi, v katerih dejavnostih javnega sektorja in kako je urejena omejitev pravice do stavke ter ali je ta v vseh dejavnostih javnega sektorja urejena podobno. Na podlagi vseh zbranih podatkov je v delu utemeljeno, da je pravica do stavke ustavna pravica, ki bi morala vsem zaposlenim delavcem enako pripadati. Delo opozarja tudi na zastarelost trenutno veljavne zakonodaje na področju stavke in na nujnost njene »posodobitve«. Ključne besede: stavka, pravica, delavci, omejitve, zakonodaja Objavljeno v ReVIS: 15.04.2025; Ogledov: 410; Prenosov: 37
Celotno besedilo (1,00 MB) |
10. Obvladovanje množice na protestnih shodih : magistrsko deloMatjaž Caserman, 2025, magistrsko delo Opis: Svoboda združevanja in izražanja je ustavno varovana pravica, ki se jo lahko omeji zgolj v izjemnih primerih. Poglavitna naloga države je, da zagotavlja pogoje za proteste, hkrati pa ima dolžnost ohranjati javni red in varnost. Raziskovalno delo se osredotoča na izvajanje nalog policije za zagotavljanje varnosti udeležencev protestnega shoda in drugih ljudi ter njihovega premoženja. Tudi policija Republike Slovenije se srečuje z nasilnimi protesti, zato mora biti pripravljena, da tovrstna dejanja prepreči. Ker je učinkovito preprečevanje nasilja v množici zapleteno in zahtevno, morajo policisti poznati dejavnike, ki vplivajo na dogajanje v množici. Še posebej morajo biti osredotočeni na tiste, ki množico privedejo da postane nasilna. Že ob zaznavi, da bo na nekem območju potekal protestni shod, mora policija pripraviti in načrtovati naloge ter ukrepe. Policisti, kot tudi vodje protestnih shodov se morajo zavedati pomembnosti medsebojne komunikacije, tako za zagotavljanje legitimnih ciljev protestnikov, kot tudi pri reševanju morebitnih konfliktnih situacij. Policija si mora prizadevati, da konflikte v začetni fazi rešuje z usmerjenim policijskim delom. V primerih množičnih kršitev pa policija lahko uporabi le tista prisilna sredstva, s katerimi bo z najmanjšimi škodljivimi posledicami zagotovila javni red in varnost. Uporabo prisilnih sredstev slovenske policije zoper množico bomo primerjali z zakonskimi ureditvami policij izbranih tujih držav, in sicer glede skladnosti z uveljavljenimi načeli o uporabi prisilnih sredstev. Ugotovljena spoznanja so tako namenjena policijskim vodjem pri izpopolnjevanju in usposabljanju, kot tudi organizatorjem protestnih shodov pri načrtovanju in izvedbi protestnih zbiranj. Ključne besede: protestni shod, policija, množica, komunikacija, nasilje, prisilna sredstva Objavljeno v ReVIS: 15.04.2025; Ogledov: 430; Prenosov: 33
Celotno besedilo (894,06 KB) |