Repository of colleges and higher education institutions

Show document
A+ | A- | Help | SLO | ENG

Title:Kultura in vrednote družinskega podjetja v očeh mlade generacije
Authors:ID Kotolupova, Anastasija (Author)
ID Letonja, Marina (Mentor) More about this mentor... New window
Files:.pdf 575$$Anastasija_Kotolupova_final.pdf (712,82 KB)
MD5: 47C184ECE793BC2971DB50D8203660A7
 
Language:Slovenian
Work type:Undergraduate thesis
Typology:2.11 - Undergraduate Thesis
Organization:GeaCol - GEA College - Faculty of Entrepreneurship
Abstract:Vsaka organizacija ima svoj sistem vrednot, svojo organizacijsko kulturo, svoja pravila in stališča, pomembna znotraj organizacije. Predmet obravnave v diplomskem delu so družinska podjetja. V družinskih podjetjih, ki se prenašajo iz generacije v generacijo, se vrednote skozi generacije spreminjajo. Uvajanje sprememb lahko pripelje do izboljšanja ali propada podjetja, zato je ključnega pomena sodelovanje med družinskimi člani. V diplomskem delu se osredotočam na organizacijsko kulturo družinskih podjetij, na vrednote znotraj njih ter na spreminjanje vrednot družinskih podjetij skozi generacije. Predpostavljam, da je v družinskem podjetju težje uskladiti vrednote med člani družine, ki so iz različnih generacij, saj imajo ti drugačne poglede in interese znotraj družinskega podjetja. V empiričnem delu sem predstavila primer izbranega slovenskega družinskega podjetja ter mnenja predstavnikov mlajše generacije v družinskem podjetju o vrednotah, spremembah vrednot skozi generacije in posledičnem vplivu na dolgoročni obstoj podjetja. Cilj diplomskega dela je bil preučiti organizacijsko kulturo in vrednote znotraj družinskega podjetja. V nalogi sem se osredotočila na spreminjanju vrednot in organizacijske kulture skozi generacije ter na vpliv mlade generacije na spremembe v podjetju. Izziv sem obravnavala na primeru izbranega družinskega podjetja v Sloveniji.
Keywords:organizacijska kultura, družinska podjetja, vrednote, generacije ustanoviteljev, naslednje generacije.
Place of publishing:Ljubljana
Publisher:[A. Kotolupova]
Year of publishing:2017
PID:20.500.12556/ReVIS-2757 New window
COBISS.SI-ID:513606530 New window
UDC:005(043.3)
Publication date in ReVIS:07.03.2018
Views:3676
Downloads:205
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
  
Share:Bookmark and Share


Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click on the title to get all document metadata.

Secondary language

Language:English
Abstract:Every organization has its own value system, organizational culture, rules and beliefs that are important within the organization. The present work focuses on family businesses. Values in family businesses that are passed down from one generation to another tend to change from one generation to another. Changes can bring improvement or ruin a business, so cooperation between family members is of crucial importance. The thesis explores the organizational culture of family businesses, values within family businesses and value change across generations. I suggest that it is harder to reach an agreement on the value system within multi-generational family businesses because family members belonging to different generations have different views and interests as regards the family business. The empirical part presents a Slovene family business and the opinions of young family members on the values, value change across generations and its influence on the long-term business survival. The aim of the thesis is to examine the organizational culture and values in a family business. The thesis focuses on changes in values and organizational culture across generations and the influence young generations have on these changes. The results are presented through a case study of a family business in Slovenia.
Keywords:organizational culture, family businesses, values, generation of founders, next generation.


Back