1. |
2. Družbena omrežja in samopodoba med mladimiPia Lapanja, 2022 Opis: Internet se je s svojim tehnološkim razvojem razrasel v naš vsakdan kot tudi odnose, ki jih ob tem vzpostavljamo in gradimo. Občutek, da je internetna komunikacija mladim že položena v zibko, ni povsem izvit iz trte: v uporabi interneta kot komunikacijskega kanala prednjačijo mladi, vendar temu trendu sledijo tudi starejši odrasli. Pozitivna paradigma je, da družbena omrežja predstavljajo prostor za izražanje identitete, krepitev in razvoj družbenih odnosov ter pomagajo pri razvoju socialnih veščin. V tej diplomski nalogi smo na podlagi lastne raziskave (po metodi CAWI) želeli opredeliti povezanost družbenih omrežij, njihove pogostosti in namena uporabe s samopodobo njihovih uporabnikov ter preučiti, ali obstajajo razlike v teh kategorijah med mlajšimi in starejšimi uporabniki, navsezadnje pa še ugotoviti, kakšna je samopodoba mladih in starejših ter ali se samopodoba uporabnikov družbenih omrežij spreminja s starostjo. Skozi izbran metodološki pristop, ki temelji na vprašalniku samospoštovanja (po Rosenberg) in samopodobe (po Sorensen), smo preverjali tri delovne hipoteze, ki iščejo statistično značilne razlike v samopodobi ter pogostosti (in namenom) uporabe družbenih omrežij med mlado in starejšo odraslo populacijo. Kot kažejo rezultati, imajo pogosti uporabniki (ne glede na starostno skupino, ki ji pripadajo) v povprečju nižjo samooceno samopodobe kot občasni ali redkejši uporabniki družbenih omrežij. Analiza je še pokazala, da med mladimi (18 in 30 let) ter starejšimi odraslimi (nad 50 let), ki pogosteje uporabljajo virtualna družbena omrežja, mladi svojo samopodobo ocenjujejo nižje kot tisti, ki družbena omrežja uporabljajo redkeje. Družbeni mediji obsegajo medsebojno komunikacijo in idealizirane medijske podobe, zato se uporabniki v tem kontekstu nagibajo k procesu družbene primerjave. Teoretiki ob tem ugotavljajo, da mladi družbene medije jemljejo premalo kritično in se od njih ne distancirajo dovolj učinkovito. Temu primerno se lahko pojavijo odvisnosti ali druga vedenja, ki dolgoročno negativno vplivajo na mlade in njihovo samopodobo. Ključne besede: družbena omrežja, pogosta uporaba, vpliv, samopodoba, mladi, virtualni odnosi, diplomske naloge Objavljeno: 23.12.2022; Ogledov: 2853; Prenosov: 386
Celotno besedilo (1,42 MB) Prenosov v tednu: 9 |
3. VPLIV BOSONOGE OBUTVE NA STOPALAAndraž Kobal, 2025 Opis: V diplomski nalogi smo proučevali vpliv bosonoge obutve na aktivacijo mišic in funkcionalnost stopala. Ugotoviti smo želeli, ali uporaba bosonoge obutve poveča aktivacijo mišic stopala in izboljša njihovo funkcionalnost. Namen in cilji naloge so bili analizirati obstoječe raziskave na to temo ter proučiti pozitivne in negativne učinke uporabe bosonoge obutve. Pri raziskovalnem vprašanju je bila ključnega pomena identifikacija pozitivnih učinkov bosonoge obutve in potencialnih tveganj, povezanih z njeno uporabo. Postavljena hipoteza je bila, da obstajajo zanesljivi znanstveni dokazi, da bosonoge obutev poveča aktivacijo mišic stopala in izboljša funkcionalnost stopala. V pregled literature je bilo vključenih deset raziskav, ki so bile izbrane na podlagi njihove kakovosti in ustreznosti kriterijem. Raziskave so pokazale različne rezultate, vendar je večina raziskav potrdila pozitivne učinke bosonoge obutve na mišično aktivacijo, moč in funkcionalnost stopal. Raziskavi Fuller et al. (2017) in Ryan et al. (2013) sta opozorili na povečano tveganje za poškodbe pri uporabi tovrstne obutve, predvsem pri posameznikih z večjo telesno maso ali intenzivnim treningom. Največja tveganja za poškodbe so se pokazala pri mišicah goleni. Glede na pregled literature zaključujemo s spoznanji, da bosonoga obutev lahko izboljša funkcionalnost in moč stopal, vendar je pri njeni uporabi potrebna previdnost. Postopno uvajanje in prilagajanje posameznikovim potrebam sta ključnega pomena za zmanjšanje tveganja za poškodbe. Ugotovitve te raziskave lahko pripomorejo k razvoju fizioterapevtskih pristopov in k varnejši in učinkoviti uporabi bosonoge obutve v rehabilitaciji in športu. Za stroko so pomembne pridobitve v obliki boljšega razumevanja vplivov bosonoge obutve na stopalo, kar lahko omogoča boljše svetovanje in načrtovanje terapevtskih programov. Za podrobnejše razumevanje dolgoročnih učinkov in optimizacijo uporabe bosonoge obutve pri različnih starostnih skupinah, pri različnem telesnem stanju in življenjskem slogu ljudi so potrebne nadaljnje raziskave. Ključne besede: Bosonoga obutev, fizioterapija, starostniki, dejavniki tveganja, tekači. Objavljeno: 05.07.2025; Ogledov: 302; Prenosov: 37
Celotno besedilo (3,95 MB) Prenosov v tednu: 9 |
4. |
5. |
6. VLOGA IZVAJALCEV ZDRAVSTVENE NEGE PRI SPREMLJANJU AKUTNE POOPERATIVNE BOLEČINENejc Smrekar Kovačič, 2025 Opis: Teoretična izhodišča: Akutna pooperativna bolečina je bolečina, ki se pojavi kot neposreden rezultat kirurškega posega ali poškodbe tkiva med operacijo. Izvajalci zdravstvene nege so odgovorni za spremljanje akutne pooperativne bolečine. Spremljanje temelji na uporabi lestvic za spremljanje akutne pooperativne bolečine, opazovanje vedenjskih znakov, spremljanje fizioloških parametrov, dokumentiranja in komunikacije v timu ter klinične presoje, ki temelji na podlagi izkušenj, znanja in celostne obravnave pacienta. Namen diplomske naloge je ugotoviti vlogo izvajalcev zdravstvene nege pri spremljanju akutne pooperativne bolečine.
Metoda: Uporabili smo kvalitativen raziskovalen pristop in deskriptivno metodo dela. Kot inštrument za zbiranje podatkov smo izdelali predlogo za polstrukturiran intervju. Primarni podatki so bili pridobljeni s tehniko intervjuvanja. Vzorec je bil namenski in je vključeval izvajalce zdravstvene nege, ki imajo več kot eno leto delovne dobe na področju kirurške zdravstvene nege. V intervju smo vključili sedem izvajalcev zdravstvene nege, od tega dva diplomirana zdravstvenika, dve diplomirani medicinski sestri in dve magistri zdravstvene nege. Raziskava je potekala od januarja do maja 2025.
Rezultati: Intervjuvani izvajalci zdravstvene nege se na svojem delovišču srečujejo z akutno pooperativno bolečino, ki jo prepoznajo na podlagi vedenjskih znakov, sprememb vitalnih funkcij in uporabe lestvic za spremljanje akutne pooperativne bolečine. Spremljanje akutne pooperativne bolečine izvedejo z uporabo numerične ocenjevalne lestvice (NRS), vizualno-analogne lestvice (VAS) in lestvice CPOT (angl. Critical-Care Pain Observation Tool). Spremljanje bolečine se prilagaja glede na pacientovo stanje in njegove individualne potrebe.
Razprava: Raziskava prikazuje, da imajo izvajalci zdravstvene nege osrednjo vlogo pri ocenjevanju in spremljanju akutne pooperativne bolečine, kar je skladno s sodobnimi smernicami in strokovno literaturo. Pristop, ki vključuje kombinacijo farmakoloških in nefarmakoloških intervencij, omogoča boljšo prilagoditev individualnim potrebam pacientov. Ugotovitve potrjujejo pomen celostnega pristopa, ki vključuje natančno spremljanje akutne pooperativne bolečine kot tudi sprotno prilagajanje analgetične terapije. Ključne besede: akutna pooperativna bolečina, spremljanje bolečine, zdravstvena nega, ocenjevalne lestvice. Objavljeno: 12.09.2025; Ogledov: 91; Prenosov: 6
Celotno besedilo (1,25 MB) Prenosov v tednu: 6 |
7. Etika oglaševanja včeraj, danes, jutriBarbara Borštnar, 2024 Opis: Na kakšen način bodo oglaševalci privabljali kupce, je odvisno tudi od etičnosti menedžmenta organizacije. Da s svojim oglasom ne bi užalili potrošnikov, je potrebno upoštevati etična načela v oglaševanju. V Sloveniji to področje poleg zakonske podlage ureja Slovenski oglaševalski kodeks, ki je osnova pri presojanju posameznih oglasov na Oglaševalskem razsodišču. Vse to je bila osnova za raziskavo, s katero smo želeli ugotoviti razsežnost etične ozaveščenosti med Slovenci na splošno, na področju oglaševanja in kaj pričakujejo v prihodnosti. Prišli smo do zaključka, da spol, starost in splošna izobrazba ne vplivajo pomembno pri zaznavanju etike in njenih kršitvah v oglasnih sporočilih. Ljudje izkazujejo velik interes za izobraževanje na področju etike, posledica pa je tudi pogostejše opažanje etičnih kršitev. Večina meni, da bo potreben večji poudarek na etiki, saj bi s tem lahko vplivali tako na ravnanje posameznikov, kot tudi na ravnanje medijev in podjetij. Ključne besede: etika, oglaševanje, etika v oglaševanju, etične kršitve, Slovenija Objavljeno: 07.09.2024; Ogledov: 939; Prenosov: 36
Celotno besedilo (1,68 MB) Prenosov v tednu: 6 |
8. Mladi kot potrošniki v času epidemije covida-19Martina Iskra, 2024 Opis: Četudi so spremembe edina stalnica v življenju, si nismo znali pojasniti, da se lahko zgodi sprememba, ki ohromi ves svet. Nenadoma se je vse ustavilo. Življenja kot smo ga poznali, ni bilo več. Pojavil se je covid-19.
Da bi se uspešno spopadli z virusom, so bili tako v Sloveniji kot tudi po svetu uvedeni številni ukrepi, ki so se prilagajali na epidemiološko situacijo v državi in širši regiji. Imeli smo dostop le do storitev, s katerimi je bila zagotovljena preskrba z osnovnimi življenjskimi potrebščinami. Vse ostale, ki sicer niso življenjskega pomena, imajo pa veliko in pomembno vlogo v našem življenju, pa so bile ukinjene. Gre za možnosti, s katerimi si povečujemo kakovost življenja, in šele takrat, ko te storitve niso bile več dosegljive, smo opazili, da jih dejansko pogrešamo. K tem lahko uvrščamo osebne, razvedrilne, športne in druge storitve.
Ne glede na vse omejitve smo ugotovili, da smo ljudje zelo prilagodljivi, saj smo se težavam hitro prilagodili, vsak na svoj način, pri tem pa pridobili nove navade, vedenja in rutine. Vse navedeno so tudi rezultati naše raziskave. Ključne besede: covid-19, potrošniki, storitev, izdelek, nakupne navade Objavljeno: 21.04.2024; Ogledov: 1343; Prenosov: 36
Celotno besedilo (4,24 MB) Prenosov v tednu: 6 |
9. Navade potrošnikov in njihovo spreminjanjeNataša Štefanič, 2024 Opis: Navade podzavestno ustvarimo, ker brez pretiranega razmišljanja izvajamo dejanja, ki jih je treba opraviti. Razumevanje navad potrošnikov pa pomaga tržnikom prepoznati nove priložnosti oziroma ustvariti izdelke in storitve, ki bolje izpolnjujejo potrebe in želje potrošnikov – zaradi njihovega zadovoljstva pa se seveda povečuje tudi prodaja.
Magistrsko delo je razdeljeno na teoretični in empirični del. V teoretičnem delu smo preučili osnovne pojme, kot so potrošnik in vedenje potrošnikov, ter predstavili nakupni proces potrošnikov, glavne vplive na nakupno vedenje, vrste potrošnikov ter pojasnili, kako se navade potrošnikov spreminjajo glede na spremenjene gospodarske razmere. V empiričnem delu smo se osredotočili na razvoj spletnega nakupovanja ter na navade sodobnih potrošnikov na spletu, še posebej med epidemijo covida-19. Skozi empirični del smo ugotovili spreminjanje navad potrošnikov na spletu. Pri tem smo še posebej proučevali, kako nakupujejo potrošniki glede na spol, starost, izobrazbo in kraj, kjer živijo, ter kako se spreminjajo prihodki trgovine na drobno po pošti ali po spletu glede na preučevano obdobje. Na osnovi proučevanih podatkov smo ugotovili povezavo med obsegom spletnega nakupovanja in višino BDP na prebivalca ter ugotovili, da slovenski nakupovalci v primerjavi z nakupovalci EU v povprečju manj nakupujejo preko spleta. Spoznali smo tudi, da se navade spreminjajo zaradi kriznih razmer pa tudi zaradi tehnološkega napredka. Ključne besede: nakupni proces, potrošnik, navade potrošnikov, odločanje potrošnikov, spletno nakupovanje Objavljeno: 09.06.2024; Ogledov: 1297; Prenosov: 35
Celotno besedilo (872,50 KB) Prenosov v tednu: 6 |
10. POZITIVNA PSIHOLOGIJA PRI OBVLADOVANJU STRESA MANJŠIN V LGBTQ+ POPULACIJI.Žiga Ritonja, 2025 Opis: V diplomski nalogi smo želeli raziskati, kako se lahko uporabijo koncepti iz pozitivne psihologije, pri čemer smo se osredotočili na model treh stebrov psihologije za pomoč osebam LGBTQ+ pri obvladovanju stresa manjšin. Pregledali smo model stresa manjšin in aplicirali pozitivno psihologijo na področja, kjer lahko naredimo pozitivne spremembe. Opisali smo predloge za psihologe, psihoterapevte in vse druge strokovnjake, ki se pri delu srečujejo s populacijo LGBTQ+, in se osredotočili na to, kako lahko pri svojem delu pomagajo tej populaciji. Ključne besede: LGBTQ+, stres manjšin, trije stebri pozitivne psihologije, psihologija, stereotipi. Objavljeno: 10.01.2025; Ogledov: 529; Prenosov: 17
Celotno besedilo (657,24 KB) Prenosov v tednu: 6 |